دانشگاه علوم پزشکی گیلان ، علائم و نشانه‌های فرد مبتلا به امیکرون را تشریح و درخصوص پیشگیری از این بیماری مطالبی را عنوان کرده است.

گیل خبر/ به گزارش صدا و سیما؛ دانشگاه علوم پزشکی گیلان اعلام کرد : دوران نهفتگی بیماری کووید ۱۹ سویه امیکرون، حدود ۳ تا ۱۴ روز است و به طور متوسط ۴ تا ۵ روز پس از تماس با فرد مبتلا، علائم آشکار می‌شود.

حدود ۸۱ درصد از بیماران مبتلا به کرووید ۱۹ به صورت بی علامت هستند تا علائم خفیف دارند.

انتقال ویروس از طریق ترشحات تنفسی از طریق سرفه ، عطسه یا صحبت کردن از فردی به فرد دیگر صورت می‌گیرد به همین دلیل رعایت فاصله فیزیکی حداقل ۲ متر و استفاده از تهویه مناسب و ماسک می‌تواند از شیوع این بیماری جلوگیری کند.

اگر امیکرون گرفتید چکار کنید؟

از فعالیت شدید بدنی پرهیز کرده و در منزل استراحت کنید.

کشیدن نفس‌های آرام و عمیق و نوشیدن اندک اندک مایعات سرد و مصرف غذا‌های سبک می‌تواند به کم کردن علائم این بیماری کمک کند.

غذای بیمار باید غنی از پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و املاح معدنی باشد.

مصرف میوه و سبزیجات تازه و لبنیات در دوران بیماری لازم است.

درصورت داشتن سرفه خشک؛ استفاده از به دانه، دمنوش بنفشه یا پنیرک، جوشانده عناب، ختمی، انجیر و آویشن می‌تواند کمک کننده باشد.

در رفع سرفه خلط دار؛ مصرف جوشانده عناب به همراه دارچین، شیرین بیان یا آویشن می‌تواند موثر باشد.

در بهبود تنگی نفس ناشی از کووید ۱۹؛ مصرف خاکشیر، دمنوش گلپر، بخور عصار نعنا یا پونه و نیز ماساژ اسانس به پشت قفسه سینه و بالای لب یا روی کتف می‌تواند کمک کننده باشد.

در رفع تب؛ مصرف عناب، عرق بید مشک، آب سیب و پاشویه با آب ولرم موثر است.

برای رفع ضعف و بیحالی؛ مصرف عسل، شیره انگور، سیب و هویج، قرار دادن پا‌ها در آب گرم و نیز استفاده موضعی از روغن بابونه می‌تواند موثر باشد.

برای رفع بی اشتهایی، تهوع و استفراغ؛ استفاده از شربت انار و نعنا، آب یا رب انار، رب به، آب سیب، شربت زرشک، زنجبیل با عسل یا روغن بادام شیرین خوراکی مفید است.

برای بهبود بدن درد؛ مصرف دمنوش دارچین با عسل یا شکر، ماساژ با روغن بابونه و بنفشه یا اسانس نعنا، قراردادن پا‌ها در آب ولرم، زنجبیل با عسل یا روغن نادام شیرین خوراکی کمک کننده هستند.

درصورت بروز سردرد؛ مصرف تخم گشنیز و نبات، ماساژ ملایم پیشانی و ناحیه گیجگاهی با روغن بنفشه یا بابونه، استشمام گلاب، روغن یا اسانس گل سرخ می‌تواند کمک کننده باشد.

در رفع گلودرد؛ غرغره سرم نمکی با اب نمک ولرم رقیق، غرغره و خوردن دمنوش گل ختمی، جوشانده پودر ریشه شیرین بیان و حریره بادام کمک کننده است.
از ماسک و دستکش استفاده شده دوباره استفاده نکنید.

۱۰ روز پس از شروع علائم بیماری و ۲۴ ساعت پس از بهبودی کامل علائم شامل تب، سرفه و تنگی نفس از قرنطینه خارج نشوید.

برای پیشگیری از امیکرون چکار کنیم؟

مصرف شربت عسل و آب لیمو، نارنج یا لیمو و زعفران، زنجبیل، دارچین، سیر و پیاز، فلفل سیاه و سیاهدانه، دمنوش‌های بابونه، نعنا، آویشن، زوفا، چای کوهی، سرخارگل و گل محمدی می‌تواند از ابتلا به امیکرون جلوگیری کند.