رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان گفت: از اسفندماه سال ۹۸ تاکنون بیش از ۱۴۰ هزار بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان گیلان شناسایی شدند‌.

گیل خبر/ به نقل از تسنیم؛ ارسلان سالاری شامگاه سه‌شنبه در جمع خبرنگاران درباره کل آمار بیماران کرونایی در گیلان از اسفند سال 98 تاکنون اظهار داشت: از اسفندماه سال 98 تاکنون بیش از 85 هزار بیمار کرونایی در گیلان بستری و 60 هزار بیمار سرپایی درمان شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان با بیان اینکه در مجموع 140 هزار بیمار کرونایی طی دو سال شیوع کرونا در گیلان شناسایی شدند گفت: به‌طور میانگین 2 درصد افراد بستری‌شدگان کرونایی در گیلان بر اثر کرونا فوت می‌کنند و درصد بهبودیافتگان کرونایی در استان مانند میانگین کشوری است.

سالاری با بیان اینکه از 4 هفته گذشته که تعداد بیماران به کمتر از 200 رسیده بود با شیوع سویه امیکرون سیر بیماری کرونا در گیلان صعودی شد اما از هفته اخیر این سیر صعودی کندتر شده است افزود: در پیک ششم آمار مرگ‌ومیر کمتر است و از هفته گذشته تاکنون میزان مرگ‌و‌میر و شمار بستری‌شدگان کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه برای کاهش شدت پیک ششم نظارت‌ها را افزایش دادیم ابراز داشت: با توجه به اینکه 20 درصد بیماران کرونایی در کشور و استان گیلان را کودکان شامل می‌شوند که البته این آمار در جهان 13 درصد است تخت‌های ICU ویژه کودکان را در بیمارستان‌های استان افزایش دادیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان با اشاره به اینکه به زودی 15 تخت ویژه کودکان در بیمارستان الزهرا(س) رشت راه‌اندازی می‌شود افزود: در دو سال کرونا هزار تخت بستری در شرق، غرب و مرکز به بیمارستان‌های استان گیلان افزوده و 150 تخت ویژه ICU و CCU در آن‌ها تعبیه شد.

سالاری با بیان اینکه در حوزه دارو اکنون در بیمارستان‌های مختلف با مشکلی مواجه نیستیم و هر هفته وضعیت موجودی داروها ارزیابی می‌شود خاطرنشان کرد: در صورت کمبود دارو در استان آن را جبران می‌کنیم لذا اکنون در داروخانه‌های برای تأمین دارو و سرم مشکل خاصی وجود ندارد.

وی درباره گلایه مردم از مراکز تصویربرداری پزشکی و آزمایشگاه‌ها مبنی بر عدم توجه به اورژانسی بودن آزمایش‌‌‌ها گفت: تلاش ما بر این بوده که در تمام بیمارستان‌های دولتی داروخانه‌ها درون‌سپاری و شبانه‌روزی شود و آزمایشگاه‌های سراسر استان نیز با مبلغ 40 میلیارد تومان مجهز شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان با بیان اینکه 30 دستگاه سونوگرافی و اکوکاردیوگرافی و 10 سی تی اسکن در بیمارستان‌های شهرستان‌های مختلف گیلان راه‌اندازی شد اذعان داشت: اخیراً نیز در بیمارستان پورسینا رشت دستگاه MRI پیشرفته راه‌اندازی شد.

سالاری با بیان اینکه تمام تلاش ما تقویت بخش دولتی است تا مردم از شهرستان‌ها به مرکز استان و از بخش دولتی به خصوصی ارجاع داده نشوند خاطرنشان کرد: اگر چه ممکن است در برخی مناطق همچنان با کمبود مواجه باشیم اما در سطح وزارت بهداشت در صدد جبران این کمبودها هستیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره میزان ماندگاری کرونا بر روی سطوح و بدن عنوان داشت: سایر گونه‌های کرونا 50 تا 200 ساعت روی سطوح و حدود 8  ساعت روی بدن باقی می‌ماند که برای امیکرون این زمان افزایش یافته و ویروس می‌تواند تا 21 ساعت بر روی بدن بماند اما با شستشو با آب و صابون در 15 ثانیه از بین می‌رود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان با اشاره به بالا بودن ماندگاری امیکرون روی بدن و با بیان اینکه میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور کاهش پیدا کرده و کمتر از 50 درصد است تصریح کرد: الکل در طول 15 تا 20 ثانیه آلودگی‌های ویروسی را از سطوح و پوست از بین می‌برد.

سالاری اظهار داشت: 60 درصد بستری‌شدگان کرونایی در بیمارستان‌های استان گیلان دز نخست یا دوم واکسن کرونا را دریافت کردند و این نشان می‌دهد که تنها تزریق واکسن جلوی ابتلا به کرونا را نمی‌گیرد و باید موازین بهداشتی را جدی بگیریم.

وی درباره تشدید نظارت‌ها بر ورود مسافران به گیلان بیان کرد: کنترل مبادی استان به‌ویژه در فرودگاه‌ها و مرزهای زمینی را تشدید کردیم؛ در فرودگاه رشت میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیش از 95 درصد است و افرادی که 3 دز واکسن را دریافت نکرده باشند اجازه پرواز ندارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان  با اشاره به اینکه در ورودی آستارا نیز از همه مسافران تست کرونا گرفته می‌شود گفت: برای ورود هم‌وطنان از استان‌های دیگر به گیلان باید تصمیماتی در سطح ملی اخذ شود؛ انتظار ما این است که تا اواسط اسفند سیر امیکرون در گیلان نزولی باشد.

سالاری درباره نظارت دانشگاه علوم پزشکی گیلان بر اماکن ابراز داشت: هر هفته 7 الی 8 هزار بازدید از اماکن مختلف در گیلان انجام می‌گیرد و هر هفته 150 الی 200 پرونده به دادگاه معرفی، برخی نیز پلمپ و ظرفیت آن مکان‌ها، سالن‌ها و تالارها بررسی می‌شود.

وی عنوان کرد: البته سالن‌های مراسمات و تالارها همچنان فعالیت دارند چرا که شیوه محدودیت‌ها نسبت به گذشته اندکی تفاوت دارند و در حال حاضر موضوع مدیریت هوشمند و تزریق هر 3 دز واکسن کرونا مطرح است؛ تاکنون 4 میلیون و 300 هزار دز واکسن در استان گیلان تزریق شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان با بیان اینکه جمعیت هدف واکسیناسیون در استان 2 میلیون و 300 هزار نفر است افزود: 2 میلیون و 130 هزار نفر معادل 95 درصد مردم گیلان دز نخست و 2 میلیون و 20 هزار نفر به عبارتی 90 درصد دز دوم را دریافت همچنین 40 درصد نیز دز سوم را تزریق کردند.

سالاری با بیان اینکه پایین‌ترین میزان واکسیناسیون مربوط به گروه سنی زیر 5 الی 18 سال است گفت: حدود 73 درصد افراد 5 تا 18 سال دز نخست و تنها 8 درصد جمعیت زیر 10 سال دز نخست و 4 درصد دز دوم را دریافت کردند؛ با توجه به پروتکل‌های جهانی و کشوری والدین باید حتماً کودکان 5 الی 9 سال را برای انجام واکسیناسیون به مراکز ببرند.