کانادا یا آلمان؟ کدام برای ادامه تحصیل بهتر است؟

دانش‌آموزان بسیاری به ادامه تحصیل در خارج از کشور علاقه مندند، اما انتخاب بین کشورهای مختلف دشوار است و زمانی که این انتخاب بین کانادا یا آلمان باشد این انتخاب دشوارتر خواهد بود. این طور نیست؟ پس از بررسی همه گزینه های مختلف مانند دانشگاه ها، هزینه‌زندگی، شهریه ‌دانشگاه، موقعیت جغرافیایی یا آب و هوا و موارد دیگر باید یک تصمیم بگیرید. تنها آن زمان است که می توانید بهترین تصمیم را برای آینده خود بگیرید. در این مقاله قصد داریم دو مورد از متمایزترین مقاصد یعنی کانادا را در مقابل آلمان مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم تا بهترین مقصد برای تحصیلات تکمیلی را تعیین کنیم.

کانادا در مقابل آلمان برای دانش آموزان ایرانی

کشورهای آلمان و کانادا هر دو در فهرست کشورهای دارای سریع‌ترین رشد اقتصادی در دنیا هستند و مقصد ایده‌آلی برای دانش آموزان بین المللی محسوب می شوند. هر دو کشور آلمان و کانادا تجربه زندگی دانشجویی و موقعیت های شغلی استثنایی را ارائه می کنند و مقاصد درجه یکی برای دانشجویان بین المللی به شمار می روند. کانادا یک سیستم درمانی با کیفیت، اقامت دائمی ساده تر و سیستم سلامت عمومی فوق‌العاده‌ای را ارائه می کند. در سوی دیگر آلمان آموزش بهتر با هزینه پایین، سلامت درمان مناسب، آب و هوای عالی و هزینه زندگی پایین را پیشنهاد می‌کند.

الزامات پذیرش

کانادا

یکی از مهمترین تفاوت ها زمانی که در مورد مقایسه میان کانادا و آلمان صحبت می کنیم، درباره معیارهای پذیرش این کشورهاست. در کانادا دوره های لیسانس به حداقل ۱۲ سال درس خواندن برای آنکه که شرایط لازم را داشته باشید؛ نیاز دارد و همچنین باید امتحان SAT را بگذرانید.

دوره لیسانس چهار سال طول می کشد، در حالی که دوره دیپلم دو تا سه سال طول می کشد. آزمون ورودی برای دوره تکمیلی بسیار ساده تر است چراکه الزامات پذیرش آن انعطاف بسیار بالاتری دارد. برای قبولی در دوره های مدیریتی باید آزمون GMAT را بگذرانید و برای ورود به دوره مهندسی باید در امتحان GRE قبول شوید.

صرفنظر از مدرک شما باید امتحانات زبان مانند تافل یا آیلتس را بگذرانید. برخی موسسات شاید از دانشجویان ایرانی مدرک زبان نخواهد، با این حال توصیه می شود که امتحان تافل یا آیلتس را بدهید، چرا که برای گرفتن ویزا ضروری است.

آلمان

از سوی دیگر دانشگاه های آلمان معمولاً تحت حمایت ایالت ها قرار دارند، اما همیشه تحت کنترل آنها نیستند. در نتیجه بر خلاف موسسات کانادایی، هر دانشگاه شرایط پذیرش خود را تعیین می‌کند. بنابراین برای اطلاع از معیارهای پذیرش دوره هایی بخصوص، بهتر است به وب سایت دانشگاه مراجعه کنید.

با توجه به سطح بالای رقابت در ورود به دانشگاه ها، موسسات ممکن است از شما بخواهند که مدرک حضور در ۱۰ درصد اول دوره متوسطه یا سال آخر تحصیل تان را ارائه کنید. با این حال اگر ثابت کنید که در آزمون ورودی دانشگاه قبول شده اید، اگر در ۵۰ درصد بالایی سال آخر تحصیلی هم قرار گرفته باشید، کافیست.

اگر می خواهید برای دوره تحصیلات تکمیلی در آلمان اقدام کنید باید یک مدرک معادل لیسانس ارائه بکنید. دانشگاه ها علاوه بر معیارهای کلی ممکن است است از شما بخواهند که نمره بالای آزمون GMAT یا GRE ارائه کنید. مدرک آزمون تافل یا آیلتس و یا اثبات درک زبان آلمانی برای دانشجویان خارجی نیاز است. اگر دوره شما به زبان آلمانی تدریس می شود باید نمره بالایی در مدرک زبان آلمانی ارائه کنید واز شما خواسته می شود تا در ازمون TestDAF یا DSH شرکت کنید.

دوره های محبوب

وقتی درباره مقایسه کانادا و آلمان در آموزش عالی صحبت می‌کنیم، اینکه بدانیم هر کشور چه چیزی برای ارائه دارد و آشنایی با دوره ها و زمینه های تحصیلی محبوب فاکتور مهم دیگری به شمار می رود

آلمان: مهندسی کامپیوتر- مهندسی شیمی- مهندسی عمران- مهندسی برق - مهندسی مکانیک-فیزیک - علوم زیستی- تئوری موسیقی

کانادا: مدیریت کسب و کار – رسانه – پرستاری - علوم کامپیوتری – داروسازی - صنعت هتلداری و مهمانداری – مهندسی- موسیقی

شهریه دانشگاه

هزینه شهریه دانشگاه یکی از مهمترین فاکتورها و معیارها برای دانشجویان زیادی است که به دنبال انتخاب میان کشورهای کانادا و یا آلمان هستند، چرا که خیلی از افراد نمی‌توانند از بحث مالی چشم پوشی کنند و وقتی به دنبال ادامه تحصیل در خارج از کشور هستند، هر مقدار از شهریه را تقبل کنند.

 هزینه زندگی

فقط هزینه تحصیل نیست که دانشجویان بین المللی باید در نظر بگیرند، بلکه آنها باید هزینه زندگی را نیز در مقایسه کانادا در مقابل آلمان برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر در نظر داشته باشد. به عنوان یک دانشجوی بین المللی که برای تحصیل به یک کشور دیگر نقل مکان می کنید، بودجه محدودی خواهید داشت.

      کانادا                                                                                                                                                        آلمان

هزینه زندگی در کانادا خیلی پایین نیست اما برای دانشجویان بین المللی در مقایسه با هزینه زندگی در آلمان پایین تر است./ وقتی صحبت از هزینه یک زندگی استاندارد در آلمان باشد، مقدار هزینه ها بالاست.

اگرچه تسهیلات اقامتی در کانادا گران هستند، هزینه عذا و هزینه های متفرقه مانند هزینه حمل و نقل، قبض آب و برق تقریبا پایین است/ تقریبا همه چیز برای دانشجویان بین المللی در آلمان در مقایسه با کشورهایی مانند امریکا، کانادا و استرالیا بسیار گران است

به صورت میانگین هزینه زندگی در کانادا برای یک دانشجوی خارجی چیزی حدود 700 تا 800 دلار کانادا در هر ماه است./ هزینه میانگین ماهیانه برای زندگی در آلمان برای کی دانشجوی خارجی چیزی حدود 800 تا 850 یورو است.

فرایند اخذ ویزا

نکته بعدی فهرست تفاوت های میان کانادا و آلمان درباره فرایند اخذ ویزای تحصیلی در این دو کشور است. در کانادا مجوز تحصیل سندی است که توسط اداره مهاجرت کانادا اعطا می‌شود و به دانشجویان خارجی اجازه می‌دهد که در کشور تحصیل کنند. دانشجویان خارجی نمی توانند در کانادا به تحصیل بپردازند مگر آنکه مجوز قانونی تحصیل داشته باشند. به غیر از آن دانشجویانی که اجازه تحصیل دارند تنها مجازند در موسسات آموزشی تعیین شده حضور پیدا کنند. در نظر داشته باشید در هنگام پر کردن فرم درخواست باید تاییدیه پرداختی هزینه و تاییدیه وثیقه معادل با هزینه زندگی حدوداً نزدیک به ۱۰ هزار دلار کانادا را ارائه کنید. اگر برای کبک اپلای میکنید باید برای هر سالی که تحصیل می کنید حداقل ۱۱ هزار دلار کانادا داشته باشید

با این وجود اگر می خواهید بیش از ۹۰ روز به عنوان دانشجو در آلمان بمانید باید یک ویزای اقامتی بگیرید. مانند ضرورت ارائه تمکن مالی برای هزینه زندگی باید هزینه سالیانه ۸۶۴۰ یوروی رانیز در نظر بگیرید. مجوز اقامت دانشجویان حداکثر به صورت دوساله است و اگر دوره تحصیلی بیش از دو سال طول بکشد، ویزا باید تجدید شود. دانشجویان می‌توانند ۱۸۰ روز پاره وقت یا ۹۰ روز تمام وقت در یک سال تحصیلی کار کنند. آلمان یکی از از کشورهای معدودی است که به دانشجویان اجازه می‌دهد که در زمینه‌های مرتبط به تحصیل بطور همزمان مشغول به کار شوند.

اقامت

وقتی موقعیت تحصیل در خارج از کشور را پیدا کردید، به جایی برای سکونت نیاز دارید. قبل از آنکه به یکی از این کشورها سفر کنید باید محل سکونت تان را پیدا کرده باشید. هاستل ها یا اماکن اقامتی در کانادا بسیار گران است؛ بعلاوه اگر یک دانشجوی خارجی هستید پیدا کردن یک محل مناسب بسیار دشوار خواهد بود.

 دانشجویان معمولاً اتاق های اشتراکی یا زیرزمین را اجاره می کند چراکه آنها هزینه کمتری در مقایسه با خوابگاه های درون دانشگاه یا خصوصی دارد. از سوی دیگر آلمان نه تنها برای تحصیل ارزان شناخته می شود بلکه اقامت ارزان آن نیز معروف است

زبان

برقراری ارتباط یا زبان رسمی هر جایی از دنیا که قصد سفر و نقل مکان به آن را دارید، فاکتور بسیار با اهمیتی است. اگر نتوانید به زبان آنها ارتباط برقرار کنید زندگی در آن کشور می تواند مشکلات بسیاری به همراه داشته باشد. بنابراین اگر بگوییم زبان یکی از مهمترین پارامترها در انتخاب میان آلمان و کانادا است بیراه نگفته ایم.

اگر بخواهید برای ادامه تحصیل به کانادا بروید در آنجا می توانید به آسانی با زبان انگلیسی ارتباط برقرار کنید. از دانشجویان بین المللی خواسته می شود که نتیجه آزمون تعیین سطح زبان مانند تافل یا آیلتس را برای ادامه تحصیل در کانادا ارائه کند.

 اما از سوی دیگر اگر برای تحصیل به آلمان بروید، ممکن است موانع زیادی در مسیر زبان شما قرار بگیرد. البته می توانید یک دوره تحصیلی کاملاً انگلیسی را انتخاب کنید، اما باز هم لازم است که با اساتید یا دانشجویان ارتباط برقرار کنید. دانشجویان می توانند برای تایید مهارت خود در زبان آلمانی آزمون TestDaf  شرکت کنند. این آزمون می تواند مسیر را بدون داشتن مدرک آیلتس، برای کسانی که قصد ادامه تحصیل در آلمان دارند هموار کند.

بنابراین اگر نمی خواهید زمان تان را در یادگیری یک زبان جدید صرف کنید، باید کانادا را در مقایسه آلمان برای ادامه تحصیل انتخاب کنید. اگر می خواهید به سرعت یک زبان جدید یاد بگیرید مقاله ما درباره چگونگی یادگیری یک زبان جدید را بخوانید

سیستم ارزیابی نیمسال دانشگاهی

 سیستم های نیمسال دانشگاهی هر دو کشور از یکدیگر متفاوت است. بیایید سیستم نیمسال این دو کشور را با جزئیات مورد بررسی قرار دهیم. در بحث مقایسه کانادا و آلمان شاهد آن بودیم که سیستم تحصیلی کانادا به شما اجازه خواهد داد تا بر مبنای ابزارهای مختلفی مانند کوییزها، تمارین تحویلی و بحث هایی که جدای از امتحان اصلی رخ می دهد، مورد ارزیابی قرار بگیرید. این موضوع برای کسانی که دوست ندارند نمره هایشان تنها بر اساس امتحان نهایی تعیین شود، بهتر استو بااینحال در سیستم آموزشی آلمان نتایج شما به آزمون پایانی بستگی دارد؛ معمولاً ارزیابی‌ها در میان ترم انجام نمی شود بنابراین همه آنچه که نیاز دارید یک امتحان خوب در انتهای ترم تحصیلی است.