دستاوردهای مهم مدیریت شهری در رایزنی با نهادهای حاکمیتی

گیل خبر/ شهردار رشت در صد روز اقدامات گسترده‌ای در جهت تقویت ارتباطات ملی و درون استانی با دستگاهها و نهادهای حاکمیتی، بازتاب مهمترین چالشها و موانع توسعه شهر رشت و نیاز وافر این شهر برای تزریق هر چه بیشتر اعتبارات و منابع ملی را انجام داد که دستاوردهای خوبی هم تاکنون به همراه داشته است.

ناگفته پیداست درک شرایط امروز کلانشهر رشت ایجاب می‌ نماید که منافع مهم شهر و شهروندان تنها از منظر گفتگوهای رسمی و حتی درون استانی تعریف نشود و مؤلفه‌ هایی نظیر دیپلماسی شهری‌، دیپلماسی عمومی‌، رایزنی‌های ملی، هویت تاریخی، فرهنگی و‌ اقتصادی نیز به‌ عنوان سایر ابعاد ارتقای سطح منافع شهری و پیشبرد چشم‌انداز و اولویتها مورد توجه قرار گیرند.

یکی از مهم‌ترین اولویت‌های راهبردی شهرداری رشت در دوره جدید مدیریتی مبحث پروژه‌های پسماند و ساماندهی فاضلاب و رودخانه‌های شهر رشت می‌باشد، امری که مدیریت شهری برای تحقق برنامه‌های خود در این حوزه در ابتدای امر استفاده از ظرفیتهای استانی و به ویژه فراستانی را در صدر قرار داد و تلاش کرد با ملاقاتها و جلسات متعدد بتواند موانع اجرای پروژه‌های پسماند را یکی پس از دیگری مرتفع سازد.

دیدار سید امیر حسین علوی شهردار رشت با سید حبیب راضی مدیرکل محیط زیست و خدمات شهری سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور دقیقا در راستای اهداف تشریح شده برگزار شد که نتیجه آن تاکید دو طرف بر ضرورت اعمال مدیریت یکپارچه برای تسریع در روند پروژه‌های مدیریت پسماند و تشکیل تیم فنی برای پیگیری پروژه‌های کارخانه کودآلی بود.

همچنین در یکم دی ماه ۱۴۰۰ و درحاشیه برگزاری یکصد و دوازدهمین نشست مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران که به میزبانی شهرداری تهران برگزار شد با احمد وحیدی وزیر کشور دیدار و گفتگو کرد، اصلاح قانون مدیریت یکپارچه شهری و ساماندهی فاضلاب و احیاء رودخانه‌های شهر رشت از مهمترین موضوعاتی بود که توسط شهردار رشت مورد پیگیری قرار گرفت.

شهردار رشت در این جلسه تعیین حدود وظایف شهرداریها و وزارت نیرو در محدوده شهرها به ویژه در بحث ساماندهی فاضلاب و احیاء رودخانه‌ها را خواستار شد و تاکید کرد که اهداف بزرگی همچون ساماندهی فاضلاب و احیاء رودخانه‌ها به تنهایی از عهده این دستگاه خارج است و دستگاههای متولی باید در این زمینه به مسئولیت خطیر خود عمل نمایند.

دیدار با معاون اول رئیس جمهور و تاکید بر موضوعاتی همچون ضرورت اهتمام جدی شهرداران نسبت به مسائل مرتبط با فاضلاب و ایمنی شهرها و شرکت در نخستین کارگروه ملی احیای تالاب بین المللی انزلی با حضور معاون اجرایی رئیس جمهور از جمله تلاشهای سید امیر حسین علوی برای استفاده حداکثری از ظرفیتهای ملی به شمار می‌رود.

نشست با حضور وزیر کشور با موضوع بررسی وضعیت پروژه‌های عمرانی شهرداری رشت، دیدار با دکتر سعید محمد رئیس مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی کشور، کاظمینی قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی و بزرگی مدیرعامل شرکت شهرکهای کشاورزی کشور با موضوع پیگیری اراضی سپیدرود تا سرعت بخشیدن به عملیات اجرایی پروژه رینگ ۹۰ متری در کنار همکاریهای فی‌مابین شهرداری رشت و منطقه آزاد با احداث شهرک صادراتی و جلسه با محمدی عضو هیئت مدیره شهرکهای کشاورزی وزارت جهاد با موضوع رویکرد سرمایه‌ای شهرداری به اراضی شرکت سپیدرود برگی دیگر از تلاشهای شهردار رشت برای پیگیری موضوعات شهری در سطح ملی است.

یکی دیگر از اقدامات مهم شهردار رشت در راستای تعیین تکلیف اراضی نسقی و استمرار رایزنی‌های ملی خود جلسه با معاون اول رئیس جمهور و مدیران عالی‌ رتبه پایتخت بود که در آن جلسه بر لزوم اصلاح قانون ماده صد، افزودن اختیارات صدور پروانه برای املاک نسقی و بخشش جرائم مالیاتی و تامین اجتماعی شهرداری تاکید شد.

علاوه بر اینها دیدار با عضو کمیسیون تلفیق مجلس با موضوع تخصیص اعتبارات به پروژه‌های اولویت‌دار شهرداری رشت در جریان بررسی لایحه بودجه کمیسیون تلفیق مجلس و نشست با جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت در مجلس، نجفی نماینده آستانه و عضو کمیسیون کشاورزی و مدیرعامل شرکت شهرکهای کشاورزی کشور با موضوع تملک اراضی شرکت سپیدرود به جهت احداث رینگ ۹۰ متری رشت نشان داد شهرداری رشت چقدر به این حوزه‌های حیاتی اهتمام و توجه دارد.

بازدید اعضای کمیسیون تلفیق و برنامه و بودجه مجلس از لندفیل سراوان به همراه رئیس مجمع نمایندگان، نمایندگان مجلس، اعضای شورای شهر فرصتی دیگر برای شهردار رشت بود تا بتواند برای رفع مشکلات پسماند و فاضلاب نظر مثبت مجلس را برای تامین اعتبارات جلب نماید.

دیدار با مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان با موضوع کوتاه نمودن فرآیند واگذاری زمینهای شهرداری به اپراتورها و نیاز به ارائه هر چه بیشتر خدمات مخابراتی با افزایش جمعیت و ساختمانهای بلند مرتبه و دیدار با مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان با موضوع تأکید بر افزایش همکاریهای دو جانبه گامهای بعدی شهرداری در تقویت تعاملات با دستگاهها به شمار می‌رود.

در مدت سه ماهه اخیر تعاملات شهرداری رشت با متولیان دستگاهها و سازمانهای درون استانی موفقیتهای خوبی را برای شهر به ارمغان آورده به طور مثال در نشست شهردار با حجت‌ الاسلام حمزه خلیلی، رئیس کل دادگستری گیلان و فلاح میری دادستان انقلاب مرکز گیلان بر توانایی شهرداری برای مدیریت تالاب عینک تاکید شد.

تعیین تکلیف پروژه ساختمان سپیدار، استفاده از تمامی ظرفیتها برای اجرای مطلوب طرح ملی ساماندهی و صیانت از معتادان متجاهر، استفاده از موسسات و گروههای مردمی به عنوان بازوان اجرایی شهرداری، اجرای پروژه مجتمع تجاری خیابان پرستار و تعریف مدل جدیدی از پیشبرد پروژه‌های بازگشایی از دیگر سرفصل‌های کارنامه تعاملات شهرداری رشت با نمایندگان رسمی نهادهایی نظیر مؤسسه ملل و شرکت عمران و مسکن سازان ایران، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گیلان، موسسه فرهنگی رهروان شهدا و سرمایه‌ گذار پروژه مجتمع تجاری خیابان پرستار محسوب می‌شود.

از آنجا که هوشمندسازی و ایجاد مرکز نوآوری مدیریت شهری از جمله شعارهای شهرداری رشت در دوره جدید مدیریتی محسوب می‌شد، بنابراین سید امیرحسین علوی در جلساتی که با رئیس پارک علم و فناوری گیلان برگزار شد، ضمن تاکید بر این مباحث خواستار اتصال مرکز نوآوری به اقتصاد شهری و اقتصاد خرد خانوارها و خلق استارتاپ‌های مدیریت شهری شد.

دیدار با مدیران استانی و لشگری با موضوع بررسی مهمترین مسائل مدیریت شهری، نشست با شورای تعامل استان با موضوع انسجام و وحدت راه برون رفت از مشکلات و عقب ماندگیها و گفتگو با مدیرکل اوقاف و امور خیریه، مجموعه یاوران انقلاب، گروهی از سرمایه‌ گذاران و نمایندگان آذری زبانها با موضوع شناسایی ظرفیتها و توسعه متوازن خدمات شهری در کنار بررسی بهترین و سریعترین راهکارهای جذب سرمایه‌گذار از جمله مصادیق تاکید و اهتمام شهرداری رشت به موضوعات مطروحه محسوب می‌شود.

سخن آخر؛ اهتمام جدی و تلاشهای شهرداری در راستای اجرای پروژه‌هایی درخور و شایسته مردم فهیم شهر رشت و از میان برداشتن موانع با گسترش دامنه ارتباطاتش در سطوح ملی و استانی، بسیار حائز اهمیت بوده و قدمی بزرگ در جهت اجرای طرحهای بزرگ و شاخص عمرانی در سال ۱۴۰۱ خواهد بود و بی شک چشم انداز کوتاه مدت و بلند مدت توسعه پایدار شهری را برای شهر باران‌های نقره‌ای در پی خواهد داشت.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code