مهرداد ویس کرمی دبیر کمیسیون مشترک طرح صیانت در پاسخ به اینکه در صورت تصویب این طرح، طی چه مدت زمانی اجرایی می‌شود، گفت: «این مسئله جزو مصوبات خود کمیسیون خواهد بود. یعنی باید ببینیم کمیسیون به سه سال، پنج سال یا هفت سال رای می‌دهد. آن را کمیسیون مصوب می‌کند و به صحن می‌برد، وقتی هم صحن رای داد به شورای نگهبان فرستاده می‌شود.»

 گیل خبر/ به نقل از انتخاب، مهرداد ویس کرمی دبیر کمیسیون مشترک طرح صیانت می گوید بنای اعضای کمیسیون این است که جزئیات و کلیات طرح پیش از عید نوروز تصویف شود. او تاکید می کند مخالفان این طرح آنقدری نیستند که بتوانند کار را متوقف کنند.

ویس کرمی درباره اینکه بنابر گفته یکی از نمایندگان، طرح صیانت هفته آینده تصویب می‌شود، گفت: «در آخرین جلسه‌ای که هفته گذشته برگزار شد، قرار بر این شد که نسخه پنجم دی ۱۴۰۰ ملاک کار قرار گیرد، اما چون درگیر کمیسیون تلفیق بودیم و اعضا به حد نصاب نرسید، جلسه غیر رسمی برگزار شد. اگر بحث بودجه اجازه دهد، نظر بر این است که اعضای کمیسیون دعوت شوند و روی کلیات و جزئیات نسخه مذکور بحث و تصمیم گیری شود.»

وی خاطرنشان کرد: «بنای دوستان این است که ادامه دهند و به بعد از عید موکول نکنند. به همین دلیل اگر اعضای کمیسیون همکاری کنند تا به 16 نفر که حد نصاب جلسات و برای رای‌گیری نیاز است، برسیم، از این جهت انشاالله بتوان قبل از عید حداقل قسمت عمده‌ای از کار را پیش ببریم.»

این نماینده مجلس در پاسخ به اینکه در صورت تصویب این طرح، طی چه مدت زمانی اجرایی می‌شود، گفت: «این مسئله جزو مصوبات خود کمیسیون خواهد بود. یعنی باید ببینیم کمیسیون به سه سال، پنج سال یا هفت سال رای می‌دهد. آن را کمیسیون مصوب می‌کند و به صحن می‌برد، وقتی هم صحن رای داد به شورای نگهبان فرستاده می‌شود.»

ویس کرمی همچنین درباره بخش دیگری از اظهارات فلاحی، نماینده مردم همدان که اظهار کرده بود «چهار نفر سعی کردند زمان کمیسیون را بگیرند و از هر طرف فشار آمده تا کار انجام نشود»، گفت: «ما نمی‌توانیم نیت خوانی کنیم. به طور طبیعی مخالف وجود دارد ولی تعدادشان آنقدر نیست که کلیات کار را متوقف کنند. یعنی بیش از سه چهار نفر مخالف خیلی جدی نداریم. کمیسیون 23 نفر است و ما به 16 رای برای مصوبات نیاز داریم. به شرطی اینکه بقیه همراه باشند، مشکلی پیش نمی‌آید. درباره ادعای آقای فلاحی، هم ایشان خودشان باید توضیح دهند ولی در ظاهر همه می‌گویند همه آمده‌ایم برای کار و کمک کردن، در ظاهر که به همین شکل است، اگرچه مخالفت‌هایی هم به طور ضمنی و غیر رسمی می‌شود اما تعداد آنقدر نیست که تاثیری روی اصل کار بگذارند. به هر روی ما تابع استدلال هستیم، ممکن است حتی آن‌هایی هم که مخالف کلیات طرح نیستند به یک سری موارد رای ندهند که این طبیعی‌ست.»

دبیر کمیسیون مشترک طرح صیانت در پاسخ به این پرسش که کند شدن اینترنت در هفته‌های اخیر ارتباطی به طرح صیانت دارد یا خیر، بیان کرد: «خیر، مطلقا ارتباطی ندارد. شاید به مسائل اجتماعی دیگر ربطی داشته باشد و این را باید از مسئولین مربوط پرسید. بنای طرح صیانت بر انسداد نیست و هیچکدام از ما هم چنین دیدگاهی نداریم. این اصلاحات جدید هم که انجام شده، در راستای این است که بحث انسداد مطرح نباشد. در طرح‌های اولیه یک چیز هایی بود ولی این طرح حداقل سه بار عوض شده است، کمااینکه در مجلس دهم هم بوده و آنجا هم چند بار عوض شده است.»

این نماینده مجلس در ادامه تاکید کرد: «مسائل کشور گاهی ایجاب می‌کند که به طور موقت و کوتاه مدت، چنین تصمیماتی گرفته شود. در همه کشور‌ها هم بحث‌های حاکمیتی مطرح است و مختص به کشور ما نیست. انسداد و کندی اینترنت مطلقا ربطی به طرح صیانت ندارد، آنهایی که این ادعا را می‌کند، باید استدلال بیاورند، شخصا نمی‌توانم ارتباطی پیدا کنم.»

ویس کرمی خاطر نشان کرد: «طرح صیانت از همان ابتدا به اشتباه، «انسداد» تعبیر شد و جو‌سازی علیه آن صورت گرفت که ریشه آن هم در خارج از کشور بود، ولی بنا بر انسداد نیست. خیلی از مسائل کشور با کند کردن اینترنت آسیب می‌بینند، حتی امور حاکمیتی و دولتی هم از این آسیب به دور نیستند. وقتی سرعت اینترنت کم می‌شود، دولت، مجلس و قوه قضاییه هم با مشکل مواجه می‌شود. بنابراین قطعا اصل بر انسداد یا کاهش پهنای باند نیست. ما دنبال دولت الکترونیک هستیم و کم شدن سرعت اینترنت به منزله مختل شدن دولت الکترونیک است.»