گیل‌ خبر/ اگر از مخاطبان قدیمی پایگاه خبری تحلیلی گیل خبر باشید، واقفید که برخلاف سالیان گذشته، گیل خبر این روزها کمتر به مسائل و موضوعات شهری می‌پردازد و در حالی که آتش اختلافات شورا و شهرداری رشت روز به روز شعله‌ورتر می‌شود، به عنوان یک رسانه قصد ندارد با طرح برخی موضوعات، بر این اختلافات که دودش تنها بر چشم مردم این شهر می‌رود، بیفزاید.

فارغ از آن که در اختلافات و درگیری‌های اعضای شورا و شهردار رشت، حق با چه کسی است، باید به چرایی عدم تلاش برای مدیریت و رفع این اختلافات در راستای بهبود وضعیت مدیریتی شهر پرداخت که در این میان نقش منفعلانه استاندار گیلان پررنگ می‌شود.

یکی از مهم‌ترین مشکلات مدیریت شهری در رشت از نگاه شهرداران غیربومی و بومی رشت که متفق القول به آن اشاره دارند آن است که متاسفانه «گیلان بزرگ‌تر ندارد» که تاکیدی است بر چرایی اهمیت نقش استاندار گیلان به عنوان رئیس شورای تامین و نماینده عالی دولت در استان گیلان در رفع و مدیریت اختلافات میان شهرداری و شورای شهر رشت.

متاسفانه در ادوار گذشته نیز بارها شاهد انفعال استانداران گیلان در قبال مسائل و مشکلات مدیریتی شهر رشت بوده‌ایم که باعث آن می‌شد که بار حل این مشکلات بر دوش نهادهای نظارتی و نماینده ولی‌فقیه در استان بیفتد.

در روزهایی که اختلاف و درگیری‌های شورا و شهرداری مرکز استان گیلان بار دیگر به اوج خود رسیده است، اسدالله عباسی، استاندار گیلان در این زمینه سکوت اختیار کرده و صرفا نظاره‌گر اتفاقات پیرامون استیضاح شهردار است.

در حالی که شهر رشت به عنوان پرجمعیت‌ترین شهر شمال کشور و پیشانی استان گیلان، در سال‌های اخیر به علت سوء مدیریت و عدم توجه کافی مسئولین، توسعه پیدا نکرده و روز به روز بر مشکلاتش افزوده شده و این روزها نیازمند توجه ویژه عالی‌ترین مقام اجرایی دولت در استان گیلان است، اما اسدالله عباسی ظاهرا ترجیح می‌دهد زمان و انرژی خود را معطوف به «چاف و چمخاله» و «املش» نماید.

تا جایی که شنیده می‌شود عباسی نقش و نفوذ پررنگی درعدم صدور حکم شهردار منتخب املش و اصرار بر تایید صلاحیت شهردار منتخب چاف و چمخاله داشته و در این راستا در تکاپو و تلاش است.

جای سوال است که چرا استاندار گیلان از جایگاه و نفوذ خود برای حل مسائل و اختلافات میان شهرداری و شورای شهر رشت استفاده نکرده و به مسئله استیضاح شهردار ورود پیدا نمی‌کند و به واقع آیا در نظر اسدالله عباسی، اهمیت کلانشهر رشت کمتر از شهرهایی نظیر املش و چاف و چمخاله است؟

مردم رشت که دیگر از درگیری‌های گاه و بیگاه اعضای شورا و شهردار خسته و کلافه شده‌اند، ناامیدانه نظاره‌گر کم‌توجهی و بی‌مهری مسئولین در قبال این شهر هستند و چشم انتظارند که روزی فرا رسد که جایگاه و اهمیت شهر رشت درک شده و در راستای توسعه و آبادانی آن، قدمی برداشته شود.

اخذ اعتبارات ویژه برای حل مشکلات زیست محیطی و دو رودخانه مهم رشت، حل مشکل املاک نسقی، برخورد قاطع با سوء مدیریت‌هایی که بلای جان شهر شده‌اند و... تنها بخشی از انتظارات شهروندان از استاندار گیلان است که نیازمند اهتمام و توجه جدی وی به کلانشهر رشت است.