متخصص ویروس‌شناسی گفت: ممکن است تا ۲۵ روز ویروس کرونا در ترشحات حلق باقی بماند و این نتیجه بررسی مکرر بیمارانی است که به ما مراجعه کرده و بعد از گذشت ۲۰ روز بیماری هنوز جواب تستشان مثبت بوده است.

گیل خبر/ به نقل از میزان، حسین کیوانی متخصص ویروس‌شناسی در پاسخ به این سوال که زمان مناسب برای قرنطینه فردی که به امیکرون مبتلا شده چند روز است، به میزان گفـت: ویروس امیکرون حداکثر تا ۲۵ روز باقی می‌ماند و بیماران بعد از گذشت ۵ تا ۷ روز از بیماریشان می‌توانند همچنان ناقل بیماری باشند، از این رو به رعایت فاصله فیزکی و استفاده از ماسک تا حدود ۲۰ تا ۲۵ روز بعد از بروز علائم تاکید می‌شود. به طور کلی در بیشتر مواقع ۱۰ تا ۱۵ روز پس از بروز علائم بیماری بدن از ویروس پاک می‌شود، ولی احتمال دارد مقادیر کمی از ویروس تا ۲۵ روز در ترشحات حلق وجود داشته باشد، البته قدرت آلوده‌کنندگی بعد از ۱۰ روز بسیار کاهش پیدا می‌کند.

وی ضمن تاکید بر اینکه ۱۰ روز قرنطینه برای فرد مبتلا به امیکرون کافی است، ادامه داد: بیماران باید تا ۲۵ روز حتما با ماسک و رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی مناسب وارد اجتماع شوند چرا که احتمالا مقادیر کمی از ویروس تا ۲۵ روز در ترشحات حلق وجود دارد و می‌تواند از طریق سرفه، عطسه و صحبت کردن در جامعه پخش شود و از این رو بعد از گذشت ۱۰ روز از بیماری هم باید استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری فیزیکی جدی گرفته شود، اما بیماران باید تا ۱۰ روز به طور کامل قرنطینه شوند و با کسی تماس نداشته باشند و ۱۰ روز قرنطینه کامل در منزل کفایت می‌کند.

مبتلایان امیکرون تا ۲۵ روز حتما ماسک بزنند

این متخصص ویروس شناسی افزود: اینکه عنوان می‌شود ممکن است تا ۲۵ روز ویروس در ترشحات حلق باقی بماند نتیجه بررسی مکرر بیمارانی است که به ما مراجعه کردند و بعد از گذشت ۲۰ روز بیماری هنوز جواب تستشان مثبت بوده است.

 
وی ادامه داد: در فضای مجازی از FDA (سازمان غذا و داروی آمریکا) نقل می‌شود که در امیکرون بیماری سریع به اوج می‌رسد و سریع هم پایان می‌یابد در حالی که در کشور آمریکا برای ورود به جامعه پس از ابتلا به امیکرون تست منفی کووید لازم است و چنانچه بیماران تست منفی نداشته باشند به استفاده از ماسک تاکید می‌شود و خود این سازمان هم اظهار کرده که ممکن است ویروس در برخی از افراد به ویژه آن دسته از بیماران که علائم شدیدی داشتند، طی مدت طولانی باقی بماند.

این استاد دانشگاه توضیح داد: اگر به امیکرون مبتلا شدید و بعد از ۷ تا ۱۰ روز علائمتان بهبود پیدا کرد و خواستید به جامعه بازگردید باید تا ۲۵ روز حتما از ماسک استفاده و فاصله فیزکی را رعایت کنید، اما تا ۱۰ روز باید با کسی در ارتباط نباشید چرا که طی این مدت میزان انتقال و سرایت پذیری ویروس بسیار بالاست.

۲ تا ۵ روز دوره نهفتگی ویروس امیکرون

وی گفت: ممکن است در آینده با جهش‌هایی از ویروس مواجه شویم که آنتی بادی حاصل از ابتلا به امیکرون نتواند در مقابل آن‌ها ایمنی ایجاد کند و  از این رو باید چرخه انتقال ویروس را از طریق عدم ابتلای افراد جدید به بیماری قطع کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا دوره نهفتگی بیماری در سویه امیکرون با سویه‌های قبلی متفاوت است، اظهار کرد: ۲ تا ۵ روز قبل از اینکه فردی دچار علائم شود ممکن است ناقل ویروس باشد و در آن زمان هم می‌تواند بیماری را به سایر اشخاص منتقل کند. به طور کلی فاصله ابتلا به بیماری کرونا تا بروز علائم بین ۲ تا ۱۴ روز است و در سویه امیکرون از زمانی علائم آغاز می‌شود که بیمار حداقل ۲ و حداکثر ۵ روز قبل به ویروس آلوده شده است.

با علائم خفیف کرونا به مراجعه به مراکز درمانی نیازی نیست

مجید مختاری فوق‌تخصص ریه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی نیز با بیان اینکه همه علائم تنفسی نیاز به انجام تست پی سی آر ندارد، به ایرنا گفت: اکنون ۹۰ درصد از سویه‌های کرونا در جامعه مربوط به اومیکرون است و مراجعه به مراکز بهداشت و درمان با بروز هرگونه علائم خفیف برای انجام تست پی سی آر و معالجه، بی‌تردید مراکز درمانی کشور را فلج خواهد کرد.

وی ادامه داد: برخی علائم بیماری هم ناشی از حساسیت‌های فصلی است بنابراین با بروز یک علامت خفیف همچون عطسه یا آبریزش بینی مراجعه به پزشک ضروری نیست.

مختاری اظهار داشت: آزمایشگاه‌ها و مراکز درمانی کشور نیز توان آزمایش و ارزیابی بخش اعظم جامعه را به یکباره نخواهند داشت و از لحاظ علمی هم انجام تست پی سی آر با بروز یک علامت خفیف منطقی نخواهد بود.

این فوق تخصص ریه خاطرنشان کرد: انجام تست پی سی آر با بروز علائم خفیف کووید۱۹ برای گروه‌های ریسک‌پذیر (آسیب‌پذیر) همچون بیماران زمینه‌ای، مبتلایان به نارسایی قلبی، کلیوی و ریوی، بیماران سرطانی، دیالیزی، کورتن درمانی‌ها و بیماران ضعف ایمنی (که در معرض خطر قرار دارند) ضروری است.

مختاری تاکید کرد: این جمعیت به عنوان گروه هدف باید برای تشخیص بیماری (اومیکرون، دلتا، آنفولوآنزا و...) به سرعت به مراکز درمانی مراجعه کنند. کرونا دلتا نیز همچنان در کشور شایع و این مساله هم نباید فراموش نشود.

آیا شیوع اومیکرون جهان را وادار به تزریق دوز چهارم واکسن کرونا می‌کند؟

وی درباره ضرورت تزریق دز چهارم واکسن کرونا گفت: اکنون درباره این مساله در جامعه بین‌الملل، علمی و ایمنی‌شناسی اتفاق نظر وجود ندارد همچنین مباحثی در مورد عوارض تمدید مکرر دزهای این واکسن خاص برای مهار کرونا مطرح می‌شود.

مختاری افزود: همچنین احتمال می‌رود، به تدریج با گذشت سه تا چهار هفته، بخش اعظمی از جمعیت به سویه جدید اومیکرون مبتلا شده و به طور خودکار ایمن شوند و ضرورتی برای تزریق دز چهارم وجود نداشته باشد. برخی مبتلایان به طور خفیف به این سویه مبتلا شده و ممکن است، متوجه گذران دوره بیماری هم نشوند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: براساس آخرین اطلاعات، برخی کشورها مانند کانادا و استرالیا نیز اکنون به طرف تزریق دز چهارم واکسن کرونا نرفته و تولید واکسن برای اومیکرون را به عنوان دز چهارم یا بوستر به تعویق انداخته‌اند.

مختاری اضافه کرد: شرکت داروسازی فایزر به عنوان پیشگام تولید واکسن اومیکرون اعلام کرد، تولید این واکسن تا اواخر مارچ (اسفند و فروردین) هم آماده نمی‌شود. در این مصاحبه همچنین رئیس این شرکت احتمال می‌دهد، بشر اصلا نیازمند دز چهارم این واکسن نباشد.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code