گیل خبر/ پانته آ گیاهچی

به مناسبت روز جهانی تالاب 2 فوریه مصادف با 13 بهمن ماه و مروری بر تلاش های سازمان زمین شناسی در حوزه دریا، سواحل و تالابها.........

جالبست بدانیم که پیشرفته ترین کنوانسیون زیست محیطی جهان با نام رامسر مزین شده است. که بیش از نیم قرن پیش به تاریخ 13 بهمن ماه به کوشش اسکندر فیروز رئیس و پدر سازمان حفاظت محیط زیست در ایران منعقد شده است.
روز جهانی تالابها که هر ساله در 2 فوریه (13 بهمن ماه) با هدف افزایش آگاهی جهانی در مورد نقش حیاتی تالابها برای مردم کره زمین را گرامی می دارد نقش تالاب را 10 برابر بیش تر از جنگلها و 200 برابر بیش تر از زمین های زراعی عنوان می کند.
سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور به عنوان عضو فعال در کارگروه های تالاب کشور ثبت شده است وبه تبع آن در استان گیلان ،اما اینکه چرا در بیشتر جلسات کلیدی و مهم برنامه ریزی در تعیین سرنوشت تالاب، نام زمین شناسی از قلم افتاده است پرسشی ست که بیش از ده سال است بی پاسخ مانده است.
به بهانه روز جهانی تالاب، عملکرد پژوهشگران سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور که با توجه به مسئولیت اینجانب در دفترمطالعات پهنه های آبی استان گزارشهای انجام شده و در حال انجام مربوط به استان گیلان را به اطلاع مسئولین و مردم استان گیلان می رسانم.
-اطلس زمین شناسی دریایی رسوب شناسی و ژئوشیمی رسوبی برگه 1:100000 بندرانزلی
-گزارش رسوب شناسی نهشته های سطحی تالاب بندرانزلی
-مطالعات رسوب شناسی مغزه های اطراف تالاب بندرانزلی
-مطالعات زمین گردشگری تالاب بندرانزلی
-تهیه نقشه ژئومرفولوژی 1:500000 برگه بندرانزلی با هدف شناسایی زمین ریخت شناسی و عوارض طبیعی زمین و تالاب به جهت استفاده در پروژه های زیربنایی عمرانی و توسعه پایدار محدوده دریا، سواحل و تالاب
و تهیه نقشه های ژئوشیمی رسوبی و آلاینده های زیست محیطی سواحل گیلان
از مهمترین اقدامات سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی در پهنه های آبی گیلان می باشد که با توجه به روز جهانی تالاب که رسما با همین عنوان در تقویم سازمان ملل متحد ثبت شده و هدف اصلی آن، تمرکز برای تشویق حفظ تالابهاست، پیشنهاد می گردد از دانش زمین شناسی در امور برنامه ریزی و تصمیم گیری استفاده شود.
ایجاد یک رابطه هماهنگ بین محیط زیست، صنایع درگیر با محیط زیست و کلیه ارگانهایی که به نوعی با محیط زیست مرتبط هستند می تواند مثمرثمر باشد.
همچنین با رویکرد مناسب متولیان امر، علی الخصوص دستگاه های اجرایی و با همکاری سمنهای مردمی و با شعار " اقدام برای مردم و طبیعت (Action for People and Nature)" که شعار امسال سازمان ملل متحد در روز جهانی تالاب است، زمین شناسی می تواند به عنوان یک نهاد علمی و پژوهشی، بازوی علمی این حرکت بزرگ باشد.
زمین شناسی دانش مطالعه ژنز تالاب و پهنه های آبی و سواحل است که بدیهی است با استفاده از داده های تولید شده پایه توسط سازمان زمین شناسی کشور می تواند نقش موثری در ارائه راهکار و توسعه پایدار داشته باشد.
در نهایت خاطر نشان می سازد خاطر نشان می سازد سمپوزیوم آنلاینی برای این روز سازماندهی شده است که با نام (wwd2022) و با موضوع اقدام تالابها برای مردم و طبیعت است.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code