ویروس کرونا پس از عبور از پنج موج همه گیری و رسیدن به نقطه آرامش با کاهش آمار مبتلایان بستری در بیمارستانهای گیلان، بار دیگر تاخت و تاز خود را در این استان آغاز کرد و آمارهای افزایش دوبرابری بستری‌ها طی ۱۰ روز اخیر نشان از بازگشت خطر موجی جدید دارد.

گیل خبر/ به گزارش ایرنا، بیماری کووید-۱۹ با آغاز شیوع تاکنون نزدیک به ۲ سال رفتارهای دردسرسازی را به نمایش گذاشته است، افزایش آمار مبتلایان و مرگ‌های ناشی از این بیماری، تغییر نقشه کرونایی از آبی به سمت زرد، نارنجی و قرمز و پس از مدتی کاهش آمار و تبدیل برعکس نقشه کرونایی از رفتارهای آزاردهنده ویروس کرونا است که پس از گذشت پنج موج تقریباً همه ما با این روال آشنا هستیم.

آمارهای موجود وضعیت بیماری کووید-۱۹ در گیلان نیز گواه این ادعا است، در پنجمین موج از بیماری کووید ۱۹ آمار بستری بیماران از اوایل تیر با روند افزایش روزانه، از ۲۰۰ نفر به حدود ۲ هزار و ۱۰۰ نفر رسید که بالاترین میزان طی امواج‌ گذشته بود و پس از ۲ ماه تاخت و تاز از اوایل شهریور روند نزولی بیماران بستری به کرونا در گیلان آغاز شد.

اما پس از موج پنجم و آغاز مرحله واکسیناسیون همگانی روند نزولی مبتلایان به کرونا در گیلان کاهشی شد و تقریباً پنج ماه ادامه یافت تا اینکه ۲۸ دیماه ماه گذشته به ۱۱۸ نفر بستری رسید. این میزان کمترین عدد بستری بیماران کووید در بیمارستانهای گیلان بود و همین مسئله شرایطی آرام را طی ماههای اخیر ایجاد کرد که منجر به بازگشت فعالیت عادی اجتماعی شد و همین مسئله نیز زمینه عادی انگاری و بی توجهی به پروتکل های بهداشتی را فراهم کرد.

درست زمانی که انتظار می رفت روند کاهشی تداوم داشته باشد، کرونا غافلگیری خود را با سویه جدید اومیکرون آغاز کرد و از ابتدای بهمن همراه با سراسر کشور تعداد مبتلایان در گیلان نیز روند افزایشی گرفت. کارشناسان بهداشتی گیلان با توجه به سویه اومیکرون و سرعت بالای سرایت آن ادامه روند افزایشی را پیش بینی می‌کنند.

براساس آخرین آمارها تا روز شنبه هفته جاری(دیروز) ۲۵۱ بیمار مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان‌های گیلان بستری هستند، بسترهای روزانه نیز ۶۷ نفر گزارش شده ضمن اینکه ۳۲ بیمار نیز تحت مراقبت های ویژه قرار دارند.

رنگ ها نیز در نقشه کرونایی گیلان جابجا شد، رنگ زرد از ۶ بهمن و رنگ نارنجی نیز از هشتم همین ماه به نقشه کرونایی استان گیلان اضافه شد، شهرستان لاهیجان در رنگ بندی نارنجی کرونایی قرار دارد، لنگرود، ماسال، فومن، آستانه‌اشرفیه، سیاهکل، رشت ، خمام، آستارا، رودبار، رودسر، بندرانزلی، رضوانشهر زرد و تالش، صومعه‌سرا، شفت و املش آبی هستند.

ورود کشور به پیک ششم کرونا

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز هفته گذشته در پیامی توئیتری با اشاره به افزایش موارد بستری و سرپایی از ورود کشور به پیک ششم کرونا خبر داد.

بهرام عین اللهی در این توئیت نوشت: متاسفانه با افزایش موارد بستری و سرپایی باید اعلام کنیم که عملا وارد پیک ششم شده ایم.

وی اضافه کرد: توصیه اکید و حتی خواهش ما رعایت همان راهکارهای ساده اما مهم وحیاتی است، استفاده صحیح از ماسک، رعایت شیوه نامه های بهداشتی و تزریق واکسن به ویژه دز سوم است. 

هشدار روند افزایشی بیماری کرونا با سویه اومیکرون

کارشناسان بهداشتی اومیکرون را سویه غالب کرونا در کشور عنوان می‌کنند و از مردم می‌خواهند تا با توجه به قدرت سرایت این سویه نسبت به دلتا بیش از پیش با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تزریق واکسن از خود و اطرافیان مراقبت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در نشست استانی ستاد مدیریت و مقابله با کرونا گفت: آمار بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌های گیلان در یک هفته اخیر روند افزایشی را در پیش گرفته و هم اکنون ۲۵۱ بیمار مبتلا به این بیماری در بیمارستان های استان بستری هستند.

دکتر ارسلان سالاری با اشاره به سویه جدید کرونا با عنوان اومیکرون افزود: مهمترین راهکار در کاهش ابتلا به اومیکرون همچنان رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و واکسیناسیون در هر سه نوبت است.

وی با تاکید بر اینکه از هرگونه سهل انگاری نسبت به این بیماری باید خودداری شود، اظهار داشت: پس از دریافت واکسن نیز باید رعایت پروتکل های بهداشتی جدی گرفته شود و عادی انگاری نشود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان نیز با اشاره به روند نزولی بستری های مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های استان از ۱۰ روز گذشته به خبرنگار ایرنا، گفت: دریافت واکسن کرونا باید در اولویت باشد و افرادی که تاکنون واکسن دریافت نکرده اند برای تزریق اقدام کنند.

دکتر فردین مهرابیان اظهار داشت: تزریق دز سوم واکسن کرونا سطح بالای ایمنی ایجاد می کند بنابراین از شهروندان درخواست می شود تا نسبت به تزریق نوبت سوم واکسن اهتمام داشته باشند.

وی بیان داشت: علاوه بر دریافت واکسن رعایت دستورالعمل های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی ضرورت دارد.

بر اساس آخرین آمار روز گذشته، تاکنون ۲ میلیون و ۱۲۹ هزار و ۴۶۲ نفر از گروه سنی بالای ۱۲ سال استان معادل ۹۵ درصد دز نخست واکسن کرونا و یک میلیون و ۹۹۹ هزار نفر معادل ۸۹ درصد از جامعه هدف در این استان نیز دز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، تزریق دز سوم نیز به ۶۶۲ هزار و ۱۴۱ نفر "گروه سنی بالای ۱۸ سال" رسیده‌است.

گیلان دومین استان درگیر بیماری کووید ۱۹ است.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code