با تقویت صادرات بخش خصوصی از طریق حمایت دولت، اقتصاد و اشتغال روح تازه ای به خود میگیرد

گیل خبر/ در پی سفر هیات دولت به استان گیلان، جلسه ای با حضور دکتر کریمی بیرانوند معانت توسعه و کارآفرینی، سیاوش آقاجانی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دکتر رحیم سرهنگی مدیر دفتر توسعه کارآفرینی وزارت کار رفاه و تعاون اجتماعی و جمعی از فعالان اقتصادی در کافه کارآفرینی هپی لند واقع در اقامتگاه بوم گردی ماه سو برگزار شد.

در این نشست صمیمی مهندس احمد طاهری، فعال اقتصادی خطاب به نمایندگان دولت مطرح کرد: ما در ۷سال طاقت فرسای گذشته علاوه بر کرونا، تحریم های ظالمانه را متحمل شدیم که کمر بخش خصوصی را درهم شکسته است؛ این در حالیست که به بخش دولتی صدمه ای وارد نشده است... 

مهندس طاهری گفت: در زمان جنگ، مدیران بخش دولتی ۷ تا ۸ ساعت بصورت مازاد کار می کردند و به دستور امام خمینی (ره) جلسات بعد از ساعت کاری تشکیل می شد. در حالیکه طی این ۶ الی ۷ سال ما چنین فضایی را در بخش دولتی ندیدیم. اگرچه جلساتی مبنی بر "رفع موانع" تشکیل می شد، درحالی که کسانی که دور میز برای رفع موانع حاضر بودند، خود مانع توسعه تولید بودند، زیرا در خلال جلسه مثبت نگر بودند و کاملا همسو با هدف ستاد تسهیل و رفع موانع تولید بودند و در بعد از جلسه مانع تولید می‌شدند و دلیل آن را عدم اختیار می‌دانستند.

طاهری ادامه داد: در آن شرایط سخت ما پیشرفتی نداشتیم اما آسیبی هم ندیدیم. اما اکنون همه نهاد های دولتی اعم از دارایی، بانک ها، تامین اجتماعی، شهرداری و حتی شرکت های آب و برق به شدت به بخش خصوصی فشار وارد کرده اند که این میزان از فشار در ۷سال گذشته بی سابقه بوده است. این فشارها در حالی به وقوع می پیوندد که هیچ یک از موانع پیش روی فعالان اقتصادی مانند تحریم ها و یا رونق کسب و کار بهبود نیافته است.

وی در پایان خاطر نشان ساخت: شرایطی فراهم کنید که علاوه بر کمترین فشار به کارگر، فعالان اقتصادی نیز بتوانند شغل جدید ایجاد نمایند و با صادرات از طریق بخش خصوصی، رونق اقتصاد و اشتغال روح تازه ای به جامعه بخشیده شود.

در ادامه این نشست معاون وزیر تعاون نیز، با بیان اینکه ما چاره‌ای جز ایجاد یک میلیون شغل ایجاد کنیم نداریم، اظهار کرد: پاسخ را در زیست بوم ملی اشتغال باید بدهیم یعنی معضل اشتغال به دغدغه همگانی دستگاه‌های حاکمیتی و نهادهای مردمی تبدیل شود.

حامد کریمی بیرانوند گفت: هرچقدر شکاف بین حاکمیت و ذینفعان کمتر شود اثرگذاری سیاست‌های کلان هم بیشتر می‌شود و نوع سیاستگذاری‌ها نزدیک به واقعیت کف میدان است.

وی با اشاره به اینکه اشتغال مسئله اصلی حاکمیت و مردم در مرحله عملیاتی و واقعی باشد، گفت: همه قبول دارند که بیکاری باید حل شود ولی این اتفاق شاید در عرصه واقعیت کمتر رخ دهد، زیست بوم ملی اشتغال این مسئله را مطرح می‌کند و می‌گوید اشتغال بعد دوم تولید است یعنی در زنجیره ارزش در اقتصاد باید به اشتغال نگاه کنیم.

کریمی بیرانوند با تاکید بر اینکه در اشتغال به مسائل زیرساختی، حقوقی، تامین مالی و غیره باید بپردازیم، تصریح کرد: اشتغال و بیکاری یک امر منتزع و مجرد در علم اقتصاد نیست و به حوزه‌های فرهنگ، آموزش و پژوهش و سیاستگذاری بازمی‌گردد.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه ذیل شورای اشتغال هشت کارگروه در نظر گرفته شده که یک کارگروه زیرساخت است، تصریح کرد: این امر مهم یکی از اصول پنجگانه تولید زیرساخت و تسهیل‌گری است.

وی افزود: یکی از چالش‌های اشتغال مهارت است، که کارجویان ما در فضای کسب و کار اغلب مهارت ندارند و این یکی از مشکلات عمده ماست در حالی که کارفرمایان هم دنبال نیروی کار متخصص هستند..

کریمی بیرانوند عنوان کرد: یکی دیگر از مهمترین مسایل در حوزه اشتغال پایدار تامین بازار برای فروش تولید است و این ظرفیت مخصوصا در استان‌های مرزی بالفعل نشده است در حالی که بزرگ‌ترین مزیت استان‌های مرزی تبدیل شدن به پایانه صادراتی مرزی است و باید پشتیبان تولید کشور باشند البته این به غیر از ظرفیت‌های ویژه بومی هر استان است.

وی با تاکید بر اینکه طی بازدید میدانی از روستاهای ساحلی انزلی شاهد فعالیت تعداد زیادی از مشاورین املاک بود، تصریح کرد: مطالبه شهرهای مرزی از مسئولان تبدیل شدن به پایانه صادراتی است یا تبدیل شدن مشاورین املاک؟!