گیل خبر/ همه افراد از کودکی یاد می گیرند که کتاب خواندن راهی برای رفتن به سوی موفقیت و پیشرفت است. تاثیر مطالعه کتاب در موفقیت کودکان بسیار زیاد است و والدین به عنوان الگو می‌توانند نقش مهمی در شکل گیری میزان علاقه یا دوری کودک به کتاب داشته باشند. همراهی آن‌ها با کودکان در مطالعه یا دیدن تصاویر کتاب تاثیر زیادی بر ذهنیت کودکان و شکل گیری عادت به مطالعه دارد. آشنایی با کتاب و عادت به مطالعه کردن در دوران کودکی می‌تواند الگویی مناسب برای موفقیت در جوانی و بزرگسالی باشد و مطالعه تاثیرات زیادی برای هوش و عملکرد ذهنی به همراه دارد.

10 تاثیر مطالعه کتاب در موفقیت کودکان

افزایش تمرکز: کودکان هنگامی که در یک محیط آرام و بی سر و صدا شروع به مطالعه می کنند و بادقت کتاب می خوانند این موضوع تمرینی است برای تمرکز کردن روی یک کار. کسانی که علاقه‌مند به مطالعه کتاب هستند اگر غرق در خواندن شوند، می‌توانند کتاب را حتی بیش از یک روز بخوانند این افراد درباره‌ی هر کار دیگری که تصمیم به انجامش دارند هم همین روند را پی‌ می‌گیرند.

تمرینی برای هدفمند بودن: اگر قبل از شروع مطالعه به کودکان بگویید تا وقتی که تعداد مشخصی از صفحات یک کتاب را نخواندند، یا اینکه یک مفهوم مشخص را در ذهنشان به خوبی جا نیانداختند دست از خواندن نکشند. این موضوع باعث می شود که آنها با جدیت تلاش ‌کنند و هر مطلبی که می‌خوانند برایشان نتیجه‌ی خوبی داشته‌ باشد. این کودکان در بزرگسالی برای تک تک لحظه‌های زندگیشان هدف تعیین می‌کنند و تلاش می کنند تا به هدف خود برسند.

از هر فرصتی برای مطالعه استفاده می کنند: کودکانی که علاقه مند به مطالعه باشند در دوران مدرسه و بزرگسالی از هر فرصتی برای مطالعه و یادگیری علم استفاده می کنند و ترجیح می دهند بجای اینکه زمان های کوتاهشان هدر برود صرف یادگرفتن مطلبی شود و برای رسیدن به هدفشان تلاش کنند.
نگاه کردن به یک موضوع از زوایای مختلف: کودکان کتابخوان در بزرگسالی می توانند تمام زوایای یک موضوع را ببینند. زیرا با مطالعه کتاب های مختلف با دیدگاه‌های مختلفی آشنا شدند. مطالعه کردن به کودکان می آموزد که به جای فرد دیگه ای زندگی کنند، و این تجربه فرا‌می‌گیرید برای همه عمر در خاطرشان خواهد ماند.

مهارت ارتباطی و حرف زدن: کتاب خواندن باعث می‌شود مهارت‌های ارتباط شفاهی، گوش دادن، حافظه و مهارت‌های شناختی کودکان تقویت شود. با بزرگتر شدن کودک یاد می‌گیرد از طریق زبان بدن، صحبت کردن، گوش دادن و نگارش با دیگران ارتباط برقرار کند. زمانی که کودکان کتاب های زیادی مطالعه کرده باشند، واژگان بیشتری یاد می‌گیرند و راحت تر با دیگران ارتباط برقرار می کنند.

احساس شادی و لذت:  کودکان بعضی وقتا اینقدر از محتوای کتاب لذت می‌برند که متوجه نمی‌شوند در حال یادگیری مطالب جدید هستند. مغز ماهیچه‌ای است که احتیاج به کار‌کردن و ورزش دارد. همان‌طور که ورزش روزانه آمادگی ماهیچه‌های بدن شما را افزایش می دهد، مطالعه هم ذهنتان را هوشیار و بیدار نگه‌می‌دارد.

تاثیر مطالعه کتاب در زندگی کودکان بسیار زیاد است. مطالعه علاوه بر افزایش آگاهی و علم،‌ ابزاری برای بهبود و پیشرفت در زندگی است. کتاب‌ها کودکان را به دنیای دیگری می‌برند و از دغدغه‌های روزمره آن ها را دور می‌کنند. مطالعه با ایجاد آرامش یرای کودک موجب کاهش استرس می‌شود و بهتر از هر روش‌ها دیگری مثل گوش دادن به موسیقی یا پیاده‌روی برای آرامش موثر است.

وقتی برای کودکتان کتاب می‌خوانید آن ها مهارت هایی به دست می آورند و زمانی که خودشان شروع به یادگیری و مطالعه می کنند سریع‌تر از مراحل خواندن و نوشتن رد می شوند. اینکه کودک بداند مثلا شروع جملات از راست به چپ است یا با پاراگراف و علائم نگارشی آشنا شود خیلی مهم است و در مدرسه نسبت به همکلاسی‌هایش که تجربه مطالعه نداشتند پیشرفت بیشتری خواهند داشت که یکی از مهم ترین تاثیرات کتابخوانی روی کودک است. بچه‌هایی که از خواندن لذت می‌برند، نه‌تنها در زبان و یادگیری علم بهتر عمل می‌کنند، بلکه در همه موضوعات مختلف هم موفق خواهند بود.

هر وقت کودکان از شما خواستن برایشان کتابی بخوانید تا زمانی که  با حوصله به حرف های شما گوش می‌دهد خواندن کتاب را ادامه دهید. هیچوقت به مطالعه کتاب اصرار نکنید چون این کار باعث می شود کودک را از کتاب فراری شود. فراموش نکنید خودتان هم ساعاتی از روز را به مطالعه پردازید چون توجه کودک به کار های شما بسیار زیاد است و مطالعه شما درحضور کودک او را تحریک به آوردن کتاب‌هایش و خواندن آن‌ها می‌کند. قبل از خواب، زمان مناسبی برای کتاب خواندن برای کودکان است.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code