هشتمین دور مذاکرات ایران و 1+4 با حضور مذاکره کنندگان ارشد همه طرف ها از روز دوشنبه در وین از سر گرفته می شود.

گیل خبر/ به نقل از ایسنا؛‌ گفت‌وگوهای وین با هدف احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و رفع تمامی تحریم‌های آمریکا علیه ایران از 29 نوامبر با حضور معاونان وزیر امور خارجه آغاز شد.

طرفین با وجود اختلافات فراوان در موضوعات مختلف توانسته اند راه حل های قابل توجهی برای رفع این اختلافات بیابند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه گفت که نسبت به نجات توافق هسته ای ایران خوشبین است و تاکید کرد که توافق همچنان ممکن است.

کاهش تحریم ها، تضمین این که ایالات متحده دیگر هرگز عقب نشینی نخواهد کرد و میزانی که ایران مجبور است برنامه هسته ای خود را عقب نشینی کند، مهمترین موضوعات در دستور کار بوده است.

در دور قبلی مذاکرات، که اولین دوره در زمان ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور جدید ایران بود، ایران پیشنهادهای جدیدی را برای کمک به پیشبرد مذاکرات بر سر میز مذاکره ارائه کرد و بعداً از امضاکنندگان اروپایی برجام به دلیل عدم پیروی از این رویه و منفعل ماندن انتقاد کرد.

به گفته منابع و دیپلمات‌های مختلف، در جریان مذاکرات وین پیشرفت‌های زیادی در چهار حوزه لغو تحریم‌ها و اجرای تعهدات، تضمین‌ها، راستی‌آزمایی و همچنین لغو تحریم‌ها و موضوع هسته‌ای حاصل شده است.

در راستای توافق روسای هیئت‌ها، مذاکره‌کنندگان ارشد جمهوری اسلامی ایران و سه کشور اروپایی روز جمعه برای رسیدگی به امور سیاسی و رایزنی‌های دو روزه به پایتخت‌های خود بازگشتند.

با این حال، مذاکرات کارشناسی بدون وقفه ادامه خواهد داشت و بازگشت مذاکره کنندگان ارشد به کشورهایشان به معنای توقف دور هشتم مذاکرات نیست.

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : مذاکرات وین

نظر شما:

security code