تماس‌های مشکوک خارجی صرفاً برای ترغیب مشترکان به برقراری تماس با آنها و تحمیل هزینه گزاف برقراری ارتباط بین‌المللی است.

گیل خبر/ به گزارش تسنیم، موضوع تماس از شماره‌‌های خارجی و ناشناس با مشترکین تلفن همراه در کشور، به‌خصوص با پیش‌شماره کشورهای کوچک آفریقایی چند سالی می‌شود که برخی از مشترکین را با مشکل و دردسر روبه‌رو کرده است، به‌تازگی نیز تعداد این تماس‌ها افزایش یافته و باعث نگرانی مشترکین تلفن همراه در ایران شده است.

این اتفاق و موارد مشابه آن با هماهنگی برخی اپراتور‌های خارجی و با هدف کسب درآمد غیرقانونی یا همان کلاهبرداری تلفنی (Wangiri) از مشترکین اپراتور‌های سایر کشور‌ها با استفاده از سرویس‌های مخابراتی صورت می‌گیرد.

روش کلاهبرداری تلفنی "Wangiri" به این صورت است که کلاهبردار، یک روبات تماس‌گیرنده را روی یک شماره قرار می‌دهد و پس از یک یا دو بوق، تماس را قطع می‌کند، این روبات‌ها حتی ممکن است چندین بار با یک شماره تماس بگیرند.

ایده این کلاهبرداری هم این است که شخصی که تماس ازدست‌رفته را دریافت کرده است، با شماره تماس بگیرد، یعنی این اتفاق اصولاً از طریق ربات‌های تماس‌گیرنده‌ خودکار و به‌صورت نرم‌افزاری با تعداد زیادی از شماره‌هایی که به‌طور رندوم ذخیره شدند، یک یا دو تماس کوتاه برقرار ‌می‌کنند و فرد مخاطب وقتی این تماس‌های ازدست‌رفته را می‌بیند به‌‌احتمال زیاد از سر کنجکاوی با آن‌ها تماس می‌گیرد. تماس با دیگر کشورها، به‌خصوص آفریقا، هزینه نسبتاً بالایی دارد، به‌ازای هر یک دقیقه تماس، 10 هزار تومان از اعتبار فرد کسر می‌شود و این اعتبارهای ازدست‌رفته، سود کلانی را به این شرکت‌های مخابراتی خارج از کشور می‌رسانند.

اکنون مشترکان تلفن همراه در بسیاری از کشورها درگیر این موضوع هستند. هشدارهایی در خصوص Wangiri از طرف رسانه‌های دنیا به مردم داده شد، ولی تعداد اندکی آن را جدی گرفتند و تعداد زیادی از کاربران گرفتار آن شدند.

تماس‌هایی که انجام می‌شود همگی با شماره‌های ویژه‌ای گرفته می‌شوند که برای سرویس‌های خاصی ارائه شده‌اند، بنابراین هزینه پاسخگویی یا تماس کاربران با این شماره‌ها از هر خطی که باشد، بسیار گران‌تر از نرخ معمول حساب می‌شود. اگر کاربران تلفن همراه به این شماره‌ها پاسخ دهند خوراک اولیه را به آنان داده‌اند.

طبق گزارش‌های دریافتی، تماس‌های دریافتی از هر مکانی موجود هستند، از قاره آمریکا گرفته، تا اروپا و آسیا اما مواردی که اخیراً بیشتر دریافت شده با پیش‌شماره کشورهای کوچک آفریقایی بوده است.

این تماس‌ها که معمولاً از پیش‌شماره‌هایی مانند +678، +960،‌ +267، +2424، +592 و... متعلق به کشورهای ⁣وانواتو، مالدیو، ماداگاسکار، بوتسوانا، گینه، گویان و… رخ می‌دهند، فقط مختص ایران نیست و در زمان حاضر در کشورهای زیادی این پدیده در حال وقوع است. هدف از این تماس‌ها کسب درآمدهای غیرقانونی از مشترکین سایر کشورهاست! کشورهای مقصد از این طریق به‌اصطلاح تقلب مخابراتی یا ⁣Communications Fraud انجام می‌دهند.