بر اساس گزارش سازمان املاک و مستغلات کشور، طی سال‌های اخیر بیش از ۲۰درصد از اراضی جنگلی و کشاورزی گیلان و بیش از ۳۳درصد مراتع و جنگل‌ها در مازندران به مناطق مسکونی تبدیل شده است.

گیل خبر/ به گزارش همشهری: سود ویلاسازی در جنگل‌های شمال کشور طی سال‌های اخیر چنان رشد کرد که برخی ویلاسازان با استفاده از استثنا‌های مسکوت در قانون، از هر فرصتی برای رسوخ ویلا به عمق جنگل‌های هیرکانی بهره می‌برند.

 ساخت‌وساز‌ها در مناطق جنگلی در شرایطی طی سال‌های اخیر با افزایش قیمت سرسام آور، توجیه شدید اقتصادی پیدا کرد که براساس بررسی‌ها، ویلا‌های فوق لاکچری در مناطق معروف گاه، هم قیمت منازل مسکونی شمال تهران تا متری ۷۰میلیون تومان نیز معامله می‌شوند. تا ابتدای دهه ۹۰ارزشمندترین زمین‌ها و ویلا‌ها مربوط به مناطق ساحلی بود. اما در شرایط رشد ارزش افزوده زمین‌ها، نوع ویلا‌ها به ۳شکل ساحلی، شهرکی و جنگلی تفکیک شد.

 طی سال‌های اخیر بیش از ۲۰درصد از اراضی جنگلی و کشاورزی گیلان و بیش از ۳۳درصد مراتع و جنگل‌ها در مازندران به مناطق مسکونی تبدیل شده است. در این گزارش آمده که «۳۳درصد مراتع و جنگل‌های استان‌های شمالی در ۲۵سال اخیر تبدیل به مسکن و ویلا شده است.»

هجوم سرمایه‌داران به اراضی جنگل‌های شمالی در شرایطی است که معامله املاک این اراضی برای محلی‌ها به هیچ وجه توجیه اقتصادی ندارد، اما برخی مشاوران املاک که شمار آن‌ها ده‌ها برابر دهه گذشته شده توانسته‌اند سرمایه‌ها را به این بخش بکشانند.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code