با نگاهی به انتصابات اسدالله عباسی؛
۱۴۰۰/۱۰/۲۳ ۱۱:۵۶ چاپ

گیل خبر/ سرویس سیاسی- اگر نیم نگاهی به عملکرد استانداران دولت رئیسی در انتصاباتشان داشته باشیم، باید اسدالله عباسی را مرد شماره یک کشور در انتصاب "سرپرست" برای فرمانداری‌ها و ادارات کل نامید!

در حالی که تا چندی پیش، تعلل و سستی عباسی در انتصاب مدیرانش در استان، صدای منتقدان و حتی حامیانش را درآورده بود، این‌بار اما انتصابات شتاب‌زده وی مایه تعجب همگان شده است.

شتابزدگی استاندار گیلان آنجایی نمایان می‌شود که در حکم تمامی فرمانداران جدید شهرستان‌ها، عنوان "سرپرست" دیده می‌شود و گویی عباسی نخواسته یا نتوانسته حکم قطعی آنان را از وزارت کشور دریافت نماید.

برخی از منتقدان، عدم انتصاب قطعی مدیران و فرمانداران عباسی را ناشی از عدم تایید آنان از سوی نهادهای امنیتی و نظارتی می‌دانند و معتقدند انتصاب سرپرست باعث تضعیف جایگاه مدیریتی نهادهای مربوطه می‌شود.

فرمانداری تالش یکی از نمونه های فرایند پر حرف و حدیث انتصابات عباسی است. در حالی که همه رسانه‌ها به نقل از منابع استانداری، خبر از انتصاب مهدی جعفری به عنوان سرپرست فرمانداری تالش داده بودند، اما با گذشت چندین روز همچنان خبری از معارفه وی نیست و مشخص نیست عباسی در انتخابش دچار شک و تردید شده یا موضوعی دیگر در میان است؟

در حالی که تصور می‌شد اسدالله عباسی به واسطه سال‌ها تجربه نمایندگی مجلس و وزارت و حضور در ستاد انتخاباتی آیت‌الله رئیسی، حامیان و جایگاه مستحکمی در استان داشته باشد، اما خیلی زود ماه عسل وی در گیلان به پایان رسید و سیل انتقادات به عملکرد و انتصاباتش در استان آغاز شد.

‎به نظر می‌رسد سهم‌خواهی‌های برخی نمایندگان و افراد ذی‌نفوذ، فرایند عزل و نصب مدیران و فرمانداران را برای نماینده عالی دولت در استان گیلان دشوار کرده و چانه‌زنی‌ و فشارها برای انتصاب نزدیکان و نورچشمی‌ها در دولت سیزدهم نیز ادامه دار است.

نکته جالب توجه در انتصابات مدیران در گیلان این است که دامنه انتصاب سرپرستان حتی از فرمانداری‌ها نیز عبور کرده و از معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری و حراست استانداری گرفته تا ریاست دانشگاه گیلان و اداره کل محیط زیست و جهاد کشاورزی و... شاهد حضور سرپرست به جای مدیر بر راس مدیریتی آن‌ها هستیم.
حسین محمدیان، رفیق دیرین اسدالله عباسی تنها انتصاب مستقیم استاندار است که توانسته اعتماد کامل را بدست آورده و بر کرسی مدیرکلی دفتر استاندار گیلان تکیه بزند.

خبرها حاکی از آن است که در روزهای آتی شاهد انتصاب فرمانداران رضوانشهر، تالش و سیاهکل و همچنین مدیرکل دفتر فنی استانداری گیلان خواهیم بود و مطابق روال گذشته، باید شاهد حضور "سرپرست" در این مناصب باشیم.

به نظر می‌رسد انتقادات و نارضایتی‌های حامیان اصلی آیت‌الله رئیسی در گیلان از اسدالله عباسی، مانع اعتماد وزارت کشور به تصمیمات و انتصابات وی شده و عباسی تاکنون نتوانسته حکم فرمانداران منصوب خود را از وزارت کشور دریافت نماید و نگرانی از عدم همراهی و تایید نهادهای نظارتی بر انتصابات وی، عباسی را در مسیری بی‌سابقه در تاریخ مدیریتی گیلان قرار داده به نحوی که در تمام فرمانداری‌ها و سایر انتصاباتش به جز یک مورد (مدیرکل دفترش) شاهد حضور سرپرست هستیم.

در صورتی که عباسی نتواند تصمیمات قاطعی در انتصاب افراد لایق و شایسته و انقلابی در مناصب مهم اخذ نموده و نظر مثبت مردم و گروه های سیاسی و ولایی را جلب نماید، با افزایش انتقادات و اعتراضات، شرایط برای وی با عدم برخورداری از بدنه اجتماعی و حمایت افراد و جریانات تاثیرگذار استان، بیش از پیش سخت شده و چه بسا اسدالله عباسی اولین استاندار معزول یا مستعفی دولت آیت‌الله رئیسی نام گیرد.