دغدغه های فرهنگی(21)؛رضا حقی
۱۴۰۰/۱۰/۲۲ ۱۲:۴۹ چاپ

گیل خبر/ در پی فراخوان پایگاه خبری تحلیلی گیل خبر به منظور طرح مباحث حرفه‌ای و بیان چالش‌ها و مشکلات حوزه فرهنگ و هنر و همچنین ایجاد گفتمان توسعه فرهنگی توسط متخصصین امر در استان گیلان، از این پس ذیل عنوان "دغدغه‌های فرهنگی" شاهد مقالات، نقطه نظرات، نقدها و یادداشت های هنرمندان و فعالان فرهنگی خواهیم بود.

در بیست و یکمین شماره از سلسله مطالب "دغدغه‌های فرهنگی" یادداشت رضا حقی،مدرس و کارگردان تئاتر را میخوانیم:

اجرای موسیقی در پیاده راه رشت به صورت تک نوازی و گروه نوازی را، گاه و بیگاه شاهد هستیم. به علت نداشتن سازکاری مشخص و نداشتن برنامه از قبل تعیین شده و همچنین سکوت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان تاکنون به عنوان سیاستگذار اصلی مسئله ، هر از چند گاهی شاهد برخورد نامناسب نیروهای سد معبرشهرداری با جوانانی که مشغول اجرای موسیقی می‌شوند دیده می‌شود که بازتاب های منفی عموم مردم را نیز در بر می‌گیرد.

برای داشتن برنامه ایی مدون پیشنهاد می گردد، کمیته‌ای متشکل از انجمن موسیقی اداره کل فرهنگ و ارشاد گیلان، مدیرکل و یا معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماینده یا رئیس صنف اموزشگاه های موسیقی، مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت تشکیل شود. این کمیته مسئول محتوا سازی، صدور مجوز و جانمایی برای کلیه افراد و موسیقی های قابل اجرا در پیاده راه فرهنگی خواهد بود . بدیهی است، به راحتی می‌توان از پتانسیل حدود ۷۰ آموزشگاه موسیقی سطح شهر رشت استفاده بهینه کرد. هنر جویان و فارغ التحصیلان آموزشگاه ها با اخذ مجوز از کمیته مذکور و جانمایی در چهار مسیر پیاده راه می‌توانند ساعات و روزهای خاصی از هفته اجرای برنامه داشته باشند.

این برنامه های هنری بدون کمترین هزینه و صرفاً با مدیریت قابلیت اجرایی دارد، و رهگذران و عموم مردمی که توان خریدن بلیت های کنسرت موسیقی را ندارند، در طول سال شاهد اجرای موسیقی به صورت تکنوازی، دو نوازی یا گروه نوازی خواهند بود. هنرجویانی که باید تجربه اجراهای متعدد موسیقی داشته باشند مکان مناسبی پیدا می کنند تا خود را محک بزنند. از طرفی پیاده راه با این میزان جمعیت بهترین مکان برای تبلیغ آموزشگاه های موسیقی است که می‌توانند ازمشتاقان و علاقه مندان جدید ثبت نام به عمل آورند.

سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری رشت نیز با کمترین هزینه ممکن هر روز شاهد اجرای برنامه‌های متعدد موسیقی درسطح پیاده را ه خواهد بود، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نیز به عنوان اولین اداره کل در سطح کشور شناخته خواهد شد که موسیقی خیابانی و یا موسیقی در خیابان را توانسته قانونمند کند و تبدیل به الگویی برای سایر شهرهای ایران می شود.

برنامه های ذیل می تواند بخشی از خروجی این کمیته پیشنهادی باشد.

۱- اجرای تکنوازی به تشخیص هر آموزشگاه در روزهای خاص از هفته، هر آموزشگاه با توجه به سازهایی که آموزش می دهد مثل، نی، سنتور، ویولون، کمانچه، تار، سه تار، دف، عود و ....

۲ - اجرای دو نوازی و گروه نوازی توسط هر آموزشگاه با آرم آموزشگاه مذکور در ساعتی از پیش تعیین شده در روزهای خاص و ثابت در هفته می تواند می تواند علاوه بر جذابیت بین عموم مردم به یک برند سازی شهری منجر شود.

۳ - مسابقه آواز بین آموزش دیدگان آموزشگاه های مختلف همراه با تکنوازی و یا گروه نوازی که میتواند برای جذابیت بیشتر در هر ماه نفرات منتخب توسط انجمن موسیقی انتخاب و اعلام شود.

۴ - بداهه نوازی توسط فارغ التحصیلان آموزشگاه های سطح شهر که توسط افراد حرفه ایی هر آموزشگاه اجرا میگردد.

۵ - به منظور مشارکت حداکثری هنرمندان حرفه ایی موسیقی روزهایی از هفته را می توان به تک نوازی اساتید موسیقی آموزشگاه های فوق اختصاص داد تا هنرجویان و عموم مردم به پتانسیلهای حرفه‌ایی سطح شهر پی ببرند.

با توجه به تقویم زمانی و در نظر گرفتن اعیاد ملی و مذهبی همچنین مراسم عزای حسینی، عزای فاطمی و شهادت ائمه در طول سال با تغییر سازها و نوع موسیقی می توان هر روز شاهد اجرای موسیقی در پیاده‌راه باشیم.

توجه داشته باشیم که در اوج زمان عزاداری در کشور یعنی تاسوعا و عاشورای حسینی شاهد حضوربیشترین حجم آلات موسیقی و سازهایی مثل شیپور، سنج، سایت درام، در سطح شهر هستیم، که به اجرای برنامه می پردازند. پس به راحتی می توان در تمام طول سال اهالی موسیقی با انواع سازهای زهی ، کوبه‌ای و بادی اجرای برنامه داشته باشند، و عموم مردم نیز از فضای موجود استفاده کنند.

علاوه بر پتاسیل آموزشگاه های موسیقی بستر دیگری نیز در سطح شهر شامل، گروههای موزیک، ارتش، نیروی دریایی، نیروی انتظامی، سپاه پاسداران و همچنین گروه موزیک شهرداری رشت وجود دارد.گروه موزیک شهرداری رشت در بین این گروها ها دارای پیشینه تاریخی است. گزارش خاطرات گردشگران در کتابهای تاریخی از وجود گروه مذکور در سالیان دور، پیش رو بودن رشت در اجرای موسیقی خیابانی را نمایان می‌سازد، که متاسفانه در حال حاضر از پتانسیل این گروه به خوبی استفاده نمی شود. بادعوت از گروه های فوق وهماهنگی اولیه می‌توان برای هر گروه در ایام هفته برنامه های جداگانه پیش‌بینی کرد. اجرای برنامه خصوصاً در ایام ملی، مذهبی و اعیاد کار تخصصی این گروهاست، که به راحتی و به صورت حرفه ای می‌توانند اجرای برنامه داشته باشند.
اجرای برنامه در پیاده راه توسط گروه‌های فوق، فرصت مغتنمی است که عموم مردم و هم خانواده های این گروه های موسیقی می توانند از آن بهره مند شوند.

به یاد داشته باشیم ما به راحتی می توانیم از پیاده راه به عنوان یک فرهنگسرای روباز استفاده کنیم. اجرای هر روز برنامه‌های هنری احتیاج به هزینه خاصی ندارد فقط قدری مدیریت و برنامه ریزی می طلبد.

اگر این همت در سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان وجود داشته باشد، انجام این برنامه ها کمتر از دوهفته اجرایی خواهد شد، به امید آن روز.