مسئول مرکز فضای مجازی سپاه قدس گیلان:
۱۴۰۰/۱۰/۱۸ ۱۶:۰۷ چاپ

مسئول مرکز فضای مجازی سپاه قدس گیلان گفت: در موضوع لباس و پوشش، سوی مطالبه‌گری رسانه‌ها باید به سمت نهادهای نظارتی و حاکمیتی باشد.

گیل خبر/ سجاد ستوده در در گفتگوی زنده با برنامه وارش شبکه تلویزیونی باران گفت: لباس، نماد اصلی سبک زندگی است و وقتی می‌خواهیم سبک زندگی را تعریف کنیم، اولین مصداق و گزاره‌ای که آن را به ما نشان می‌دهد، مدل پوشش ماست؛ یعنی ما با پوشش خودمان به دیگران اعلام می کنیم که سبک زندگی ما چیست. لباس نماد اصلی سبک زندگی و لایف استایل آدمهاست.

مسئول فضای مجازی سپاه قدس گیلان در ادامه افزود: گاهی ما فکر می‌کنیم برای حفظ هویت بومی و محلی خودمان باید همان پوشش ۱۰۰ سال گذشته را عیناً در لباس‌های امروزی ارائه کنیم؛ در برنامه افتتاحیه المپیک و یا جشنواره‌های این‌چنینی می‌بینیم بعضی از کشورها با لباس‌های بومی و محلی خودشان می آیند و در آن فضا حضور پیدا می‌کنند، گاهی فکر می‌کنیم باید همان را کپی کنیم در حالی که آدم‌های امروزی متعلق به دنیای امروز هستند و موضوع لباس هم یک موضوع زندگی روزمره و امروزی است و باید این موضوع در طراحی لباس مبتنی بر نمادهای بومی لحاظ شود.

این فعال فرهنگی در ادامه تاکید کرد: در طراحی لباس باید اِلمان‌ها و نمادهایی مورد توجه قرار گیرند که با زندگی روزمره ما نیز همخوانی داشته باشند. شاید مدل پوشش ایرانیانِ صد سال پیش، یک مدل خاصی بوده که آن زمان ویژگی‌های خوبی داشته؛ اما آیا آن مدل و پوشش و لباس، امروز جواب می‌دهد و با ساز و کارهای زندگی امروزی سازگار است؟ این را باید مد نظر داشته باشیم.

‏ستوده در ادامه با توجه به اهمیت بازتعریف هویت بومی و ملی در طراحی لباس افزود: ما امروزه نیاز داریم که مفاهیمی همچون هویت ملی و نمادهای بومی به خصوص در اِنگاره‌های زندگی امروزی بازتعریف شوند. گاهی ما فکر می‌کنیم موضوع بومی بودن یعنی اینکه لباس‌هایمان عیناً همان لباس های قدیمی باشند در حالی که شما یک نماد قدیمی ۵۰ ساله و یا صد ساله و یا بیشتر دارید که اگر بخواهید عیناً آن را در طراحی لباس و مد بیاورید، چه بسا جوانان امروزی هیچ رغبتی به آن پیدا نکنند، اما اگر همان لباس، یا اِلمان‌های همان لباس صد سال قبل را با خواسته‌های مخاطب امروزی و مبتنی بر انگاره‌های زیبایی‌شناختی عرضه کنیم، مطمئنا با استقبال جدی جوانان همراه می‌شود.

‏ستوده در ادامه با اشاره به اهمیت توجه به ارزش‌ها و علائق نسل جدید به خصوص در عرضه محصولات فرهنگی و محصولات مرتبط با زندگی روزمره افزود: مخاطب شناسی و توجه به ذائقه جوانان و نوجوانان از مهمترین اصول در طراحی، تولید و عرضه محصولات زندگی در حوزه‌های مختلف است که توجه به ظرایف و ریزه‌کاری‌های آن موجب فراگیری یک سبک، یک طرح و یک مدل در حوزه سبک زندگی می شود.

‏این فعال فرهنگی در ادامه با اشاره به پیچیدگی‌های انسان عصر جدید و نیز چند بعدی بودن موضوع سبک زندگی که توأمان ابعاد مختلف زندگی را در بر می‌گیرد، افزود: لباس به عنوان نماد بارز و اصلی بیان هویت و نیز سبک زندگی آدمی، جدای از این پیچیدگی‌ها و ظرایف نیست؛ لذا باید با نگاه علمی و زیبایی‌شناسانه و روانشناختی به آن نگریست و ابعاد گوناگون آن، چه در طراحی مد، چه در تنوع و همخوانی رنگ و حتی در مواد اولیه تولیدی را مورد توجه و مداقه قرار داد.

مسئول مرکز فضای مجازی سپاه قدس گیلان با معرفی یک نمونه موفق از به کارگیری هویت بومی و محلی در طراحی لباس در سطح استان گیلان گفت: یک صنعت بومی در شرق گیلان وجود دارد که همان چادر شب بافی است. اگر بسیاری از مدل‌های قدیمی این صنعت را به جوانان امروزی ارائه کنیم، شاید همین جوان بگوید چقدر جذاب است و چه قدر رنگ بندی خوبی دارد، اما با این وجود حاضر نباشد نمونه‌های آن را به تن کند، اما یک مجموعه تولیدی جوان، همان چادر شب را با طراحی امروزی و مبتنی بر ذائقه شناسی جوان و مخاطب امروزی ارائه کرده که نه تنها در میان جوانان و مخاطبین ایرانی مورد استقبال قرار گرفته که این مجموعه توانسته است محصولاتش را به برخی از کشورهای دیگر نیز صادر کند.

ستوده با اشاره به اهمیت جایگاه رسانه‌ها در کمک به سامان‌دهی وضعیت طراحی مد و لباس در کشور گفت: متاسفانه در موضوع لباس، رسانه‌ها گاهی اشتباه می‌کنند و سمت و سوی مطالبه‌گری خود در موضوع ساماندهی مد و لباس را به سمت مردم می‌گیرند و می‌گویند چرا بچه‌های ما از فلان لباس یا پوشش و یا از نمادهای خاص استفاده می کنند و مساله را به سمت مردم می برند در صورتی که رسانه و به ویژه رسانه ملی باید نقطه مطالبه را به سمت نهادهای نظارتی و حاکمیتی قرار دهند و از این نهادها به جهت کوتاهی و کم‌کاری در این عرصه سوال کنند؛ به این دلیل که بسیاری از این لباس‌ها از خارج از کشور وارد نشده، بلکه در کشور خودمان تولید می‌شوند، اما هیچ‌گونه نظارتی بر مجموعه‌هایی که آنها را تولید میکنند، وجود ندارد.

مسئول مرکز فضای مجازی سپاه قدس گیلان در پایان افزود: اگر ما به جای مطالبه‌گری از مردم،


از نهادهای حکومتی و نظارتی و تولیدکنندگان مطالبه کنیم، فکر می‌کنم موضوع طراحی و تولید و حتی عرضه لباس در کشورمان به راحتی سامان یابد.