قطعات کوچک یک ماهواره نظامی روسیه و یک مرحله از موشک حامل آن ممکن است این هفته به زمین برخورد کند.

گیل خبر/ به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، نسل جدیدی از موشک‌ حامل سنگین آنگارا (Angara A-۵) در روز ۲۷ دسامبر از پایگاه فضایی پلستسک (Plesetsk) در حالی که یک محموله مصنوعی را حمل می‌کرد، به فضا پرتاب شد.

قرار بود این موشک در مداری در فاصله ۲۲ هزار مایل از زمین قرار بگیرد، اما بروز یک مشکل در شعله‌ور شدن مرحله بالایی موشک باعث ماندن آن در مدار نزدیک به زمین شد.

متخصصان پیش‌بینی می‌کنند که ۲۰ تن محموله آن صبح روز پنجشنبه، ۱۴ ساعت زودتر یا دیرتر، در جو زمین بسوزد و قطعات کوچکی از آن به زمین برخورد کند.

به گفته‌ی متخصصانی که این موشک را ردیابی می‌کنند، محتمل‌ترین سناریوی برخورد آن در اقیانوس آرام است، اما هنوز برای اظهار نظر قطعی در مورد محل برخورد آن بسیار زود است.

موشک آنگارا A-۵ مدرن برای اهداف روسیه در ارسال ماهواره‌های ناوبری جاسوسی و تسلیحاتی پیشرفته به مدار طی سال‌های آینده بسیار اهمیت دارد.

علاوه بر آن این پرتابگر سنگین در رسیدن به هدف دیگر روسیه یعنی ارسال ربات و در نهایت انسان‌ها به ماه در همکاری با چین نقش مهمی ایفا می‌کند.

آنگارا و پیشران پرسی (Persei) یک محموله ساختگی ماهواره را در این آزمایش پرواز با خود به مدار بردند. به نظر می‌رسد درحالی که پرتاب این موشک به خودی خود بی عیب و نقص انجام گرفت، اما مشکلی در مرحله بالایی پیشران پرسی پس از جدا شدن آن ۱۲ دقیقه پس از پرتاب رخ داد.

این بدان معناست که پیشران‌ها که باید روشن شده و محموله را فراتر از مدار نزدیک به زمین می‌بردند، کار نکردند و این محموله در فاصله ۱۵۰ مایلی از سطح زمین باقی ماند.

در این مدار محموله به سرعت کاهش ارتفاع پیدا می‌کند و در طول چند روز تا چند هفته بر زمین سقوط می‌کند. انتظار می‌رود این قطعات در روز پنجشنبه وارد جو زمین شوند.

ماهواره و موشک‌های بسیاری وارد جو زمین می‌شوند، اما آن‌ها ورودی کنترل شده دارند و آژانس فضایی از محل و زمان دقیق فرود آن‌ها آگاه است، اما این موضوع در مورد مرحله بالایی پیشران پرسی صادق نیست و پیش‌بینی محل فرود این قطعات تا آخرین دقایق ممکن نیست.

روزنامه آنلاین کوزمولنتا (Kosmolenta) گفته بود که پرسی باید پنج بار موتورهای خود را در این آزمایش روشن کند، اما این پیشران در دومین مرحله دچار مشکل شد.

"دیمیتری روگوزین" (Dmitry Rogozin) از متحدان نزدیک پوتین و رئیس این آژانس فضایی در توییتی پرتاب موفقیت‌آمیز آنگارا را تبریک گفته بود، اما او افزود که باید منتظر عملکرد پیشران پرسی بمانیم.

انتظار می‌رود که بخش اعظم این موشک ۲۰ تنی هنگام ورود به جو بسوزد و چندین قطعه کوچک از آن بر روی سیاره ما فرود بیاید.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code