داود مبارکی
۱۴۰۰/۱۰/۰۲ ۲۱:۴۲ چاپ

گیل خبر/ داود مبارکی

چیزی که تمام دنیا بعنوان بیت کوین میشناسند با نماد BTC و آنرا شاه رمزارزها میخوانند و حدود ۱۰۰۰ میلیارد دلار ارزش دارد دقیقا چیست آیا همان ویژگیهای اولیه ای که در ذهن ساتوشی ناکاموتو(دکتر کریگ رایت) بود است؟
پاسخ کوتاه است. خیر‼️
چند سال پیش ۹۰درصد ماینرها تصمیم گرفتند که امضاهای تراکنش های هر بلاک را از بلاک خارج کنند و به بلاک append کنند یعنی ضمیمه کنند و این شد پروژه Segwit اما جامعه نخستین بیت کوین همراهی نکردند و این حمله Segwit تبدیل به فورک یا انشعاب اصلی شد و نام BTC گرفت و بازار را گرفت. BCH و BSV شدند ورژن های رده دوم با قیمتی حدود یکصدم BTC
اما ورژن اصلی بیت کوین کدام است؟ ورژن نخستین BSV است که بسیار کارآمدتر از فاجعه BTC است. در یک ثانیه تراکنش ها انجام میگیرد و معطلی وحشتناک BTC را ندارد، حجم بلاک ۱۰۰۰ برابر BTC یعنی تا ۲ گیگابایت است، و جالب تر آنکه نرخ فی شبکه تنها و تنها یکصدم سنت است‼️ و شگفت انگیز آنکه قابلیت smart contract یعنی اجرای قرارداد هوشمند با کارآمدی فوق العاده را دارد.
طی این سالها شبکه بیت کوین و اتریوم بقدری در مسیر ناصحیحی قرار گرفتند که دیگر جذابیت ابتدایی را ندارند؛ کافیست فی بسیار بالا شبکه اتریوم و ترافیک آنرا بیاد آورید. توکن های بی ثمر و بدون خروجی بسیاری که بصورت قرارداد هوشمند بر روی بلاکچین اتریوم قرار میگیرند و با تبلیغاتِ صِرف تبدیل به دارایی های دیحیتال بسیار ارزشمندی میشوند
این روند غلط تا کجا میتواند پیش رود؟ دوج کوین و شیبا تا بسیاری دیگر از پروژه ها که بسیار دنبال کننده دارند و بسیاری را میلیونر کرده اند اساسا چه قابلیت و خروجی نرم افزاری واقعی دارند؟
پروژه هایی که بعنوان متاورس اینروزها بسیار جهان را مشغول بخود کرده اند چطور؟ قطعا نقش هیجان فرصتی برای خلق پول بشکل حباب بزرگ در این بازار کرده است. خالی شدن از اصالت و نبود الگوریتم هایی که مشکل تمرکز را حل کند و بشکل غیرمتمرکز قابلیت ملموسی به کاربران بدهد یک مسئله اساسیست که باید مورد نظر جامعه توسعه دهندگان کریپتو قرار گیرد.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code