در چند روز اخیر که موضوع افزایش قیمت مطرح بود، یک عده مخالف گران شدن بودند و عده‌ای هم که سهام‌داران خرد خودروسازها بودند، می‌گفتند که هزینه زیان‌دهی خودروسازان را ما می‌دهیم و پیامک‌هایی در همین زمینه به نمایندگان می‌دادند اما به این شکل نبود که پیام تهدیدآمیزی داده باشند.

گیل خبر/ به نقل از ایلنا،‌ حجت‌الله فیروزی در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر حمله پیامکی به نمایندگان مجلس گفت: در چند روز اخیر که موضوع افزایش قیمت مطرح بود، یک عده مخالف گران شدن بودند و عده‌ای هم که سهام‌داران خرد خودروسازها بودند، می‌گفتند که هزینه زیان‌دهی خودروسازان را ما می‌دهیم و پیامک‌هایی در همین زمینه به نمایندگان می‌دادند اما به این شکل نبود که پیام تهدیدآمیزی داده باشند. کمیسیون هم تحت تاثیر هیچ یک از این نظرات نبوده است.

وی همچنین در مورد جلسه روز گذشته کمیسیون صنایع مجلس با وزیر صمت در مورد افزایش قیمت خودرو اظهار کرد: فضای کمیسیون در این جلسه یکنواخت نبود، به هرحال مشخص است که خودروسازان در حال زیان دهی هستند و سالانه ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند و باید برای آن راهکار پیدا کرد. در همین راستا مقرر شد بین کمیسیون صنایع مجلس و وزارت صمت کمیته‌ای تشکیل شود تا روی این موضوع یعنی کاهش هزینه‌های سربار خودرو کار کنند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس افزود: اعضای کمیسیون تاکید داشتند بهتر بود وزارتخانه از پیش با مجلس هماهنگ می‌کرد، خودروسازان و وزارت صمت باید با مردم گفت‌وگو کرده و علت افزایش قیمت را به مردم توضیح می‌دادند. همچنین نمایندگان تاکید کردند که نباید این افزایش قیمت شامل حواله‌دارانی که پیش از این ثبت نام کرده‌اند شود. کمیسیون در مورد این شیوه افزایش قیمت گله‌مند بود و درخواست مجلس این بود که باید اقناع‌سازی شده و مردم در جریان قرار بگیرند.

 
فیروزی تصریح کرد: همچنین نمایندگان معتقد بودند که برای جلوگیری از زیان خودروسازان، باید هزینه‌های بالاسری کاهش پیدا کند. چرا باید این هزینه‌ها از جیب مردم خرج شود؟ اگر خودروسازان زیان می‌کنند باید بررسی کنند که دلیل آن چیست؟ آیا ارزان‌فروشی می‌کنند یا تعداد کارگران آنها زیاد است؟ قراردادهای مواد اولیه و قطعات را بررسی کنند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: تاکید آقای وزیر این بود که با توجه به شرایط زیان‌ده بودن خودروسازها، بدون افزایش قیمت دیگر امکان ادامه حیات نداشتند. همچنین بررسی و رصد انجام شده توسط وزارتخانه نشان می‌دهد که این افزایش قیمت تاثیری روی حاشیه بازار نداشته است.

 
وی تصریح کرد: مباحث مختلفی در این جلسه مطرح شد اما اینطور نبود که به نتیجه مشخصی برسیم چراکه مجلس نقش تعیین کننده در قیمت خودرو نداشته و تنها نقش نظارتی دارد که از همین باب نظارتی تاکید شد که خودروسازان باید هزینه‌های سرباز خود را کاهش دهند و از جیب مردم آن را جبران نکنند.

فیروزی ادامه داد: با افزایش قیمت مشکل خودروسازها حل نمی‌شود و دوباره چند وقت آینده با افزایش قیمت مواد اولیه فاصله‌ای که روی آن تاکید دارند شکل می‌گیرد. بنابراین با افزایش قیمت مشکل حل نمی‌شود بلکه باید هزینه‌های سربار کم شود.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code