رییس جمهوری هنگام تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۱ به مجلس گفت: اشکال جدی که در قبل همه را رنج می‌داد این بود که اقتصاد را به اراده بیگانگان گره زده بودند.

گیل خبر/ به گزارش ایسنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی پس از تقدیم لایحه بودجه طی سخنانی اظهار کرد: تاکیدات مقام معظم رهبری نسبت به اصلاح ساختار بودجه را همه ما شنیدیم و بارها بر آن تأکید کرده‌اند. ارتقاء سرمایه‌گذاری و اشتغال همواره مورد تاکید ایشان بوده است و امروز یکی از مسائل کشور است و در استانهایی که به آنها سفر کرده‌ام از محوری‌ترین مسائل، اشتغال است که خواست مردم است.

وی افزود: اصلاح نظام بانکی همواره مورد تاکید همگان است. مسئله بهبود فضای کسب و کار همواره مورد تاکید بوده و هست. ما در آسیب‌شناسی‌های اقتصادی وقتی که به شرایط نگاه می‌کنیم رشد اقتصادی کاهنده را در کشور داریم، بی‌ثباتی اقتصاد و تورم فزاینده را شاهد هستیم. 

رئیسی ادامه داد: نامتوازن بودن توسعه سرزمین را شاهدش هستیم و نهایتاً کیفیت نامناسب بودجه‌ریزی. اینها اقتضا می‌کند که یک بازنگاهی به آنچه که انجام شده و برنامه ریزی برای آنچه که باید انجام شود داشته باشیم.

رییس جمهوری تاکید کرد: اشکال جدی که در قبل همه را رنج می‌داد این بود که اقتصاد را به اراده بیگانگان گره زده بودند و این باعث می‌شد که با وجود استفاده از ظرفیت‌های بسیاری که در کشور وجود دارد به ویژه نیروی انسانی متراکم و ذخایر ارزشمندی که در جای جای کشور وجود دارد، ما مشکلات جدی اقتصادی داشته باشیم. 

وی با بیان اینکه جذب سرمایه‌گذاری به میزان استهلاک نمی‌رسد، یادآور شد: رشد اقتصادی در حد چهار دهم درصد است و افزایش هزینه‌ها ده‌برابری، اینها کسانی که می‌بیینند شرایط را، به ویژه کسانی که دغدغه مشکلات مردم را دارند، رنج می‌دهد. 

رییسی با اشاره به اهدافی که دولت در لایحه بودجه مدنظر دارد، اظهار کرد: اولین هدف در بودجه ۱۴۰۱ ثبات اقتصادی است. باید اقتصاد ما از یک ثباتی بهره‌مند شود که این ثبات باید بتواند برای تولیدکننده، مصرف‌کننده و برای بازار اطمینان‌بخش باشد. لازمه ثبات اقتصادی آن است که ما بودجه‌ای را ارائه کنیم که کسری بودجه نداشته باشد. اگر کسری بودجه داشته این ریشه بسیاری از مشکلات در کشور خواهد شد.

رییس‌جمهوری گفت: نکته دوم مسئله انضباط بانک‌هاست. بانک‌ها باید  منضبط اداره شوند. بانک مرکزی منضبط اداره شود. این انضباط نظام پولی و مالی کشور به ویژه انضباط در بانک‌ها، مورد تاکید است. در این بودجه استقراض از بانک مرکزی و افزایش پایه پولی خط قرمز است. برنامه این است که این اتفاق نیفتد چون این مشکلات جدی برای اقتصاد کشور ایجاد می‌کند.

وی افزود: ما در این چندماهه دولت هم تلاش‌مان این بوده که بتوانیم کشور را بدون استقراض از بانک مرکزی اداره کنیم و این هم  آثار خودش را نشان می‌دهد ؛ وضعیت تورمی دارد شکل کاهشی پیدا می‌کند. حالا تا کی برسد به مرحله یک‌رقمی، اما این کار باید بشود اما این امید را ما داریم که تورم این‌چنینی (دورقمی) که الان وجود دارد و خاطر مردم و فعالان اقتصادی و همه را نگران کرده، تبدیل شود به یک تورم حداقل کاهشی و یک شرایط مناسبی. ما این را دور از نظر نمی‌دانیم که این اتفاق با بودجه‌ای که ارائه شده رخ دهد.

رییسی تصریح کرد: بودجه نگاه ملی می‌طلبد. باید نگاه کاملاً ملی باشد برای اینکه یک رشد اقتصادی ۸ درصدی هدف‌گیری شود و اتفاق بیفتد. نکته دوم در این بودجه مسئله آن است که یک رشد اقتصادی ۸ درصدی هدف‌گیری شده، باید تلاش شود که به این نقطه برسیم و این تلاش همگان را می‌طلبد. 

رییس‌جمهوری با طرح این پرسش که رشد اقتصادی ۸ درصدی چگونه امکان‌پذیر است، اظهار کرد: اینکه بشود ۳ و نیم درصد از افزایش بهره‌وری و ۴ و نیم درصد با افزایش سرمایه‌گذاری کار را دنبال کرد. این امکان‌پذیر است. کار و تلاش می‌خواهد و برنامه‌ریزی می‌خواهد. پس هدف دوم در این بودجه تقدیمی تضمین رشد اقتصادی است.

وی تاکید کرد: نکته سوم به عنوان هدف این بودجه، مسئله عدالت در توزیع است. عدالت در توزیع ظرفیت‌ها و امکانات در کشور، توزیع ما توزیع ناعادلانه است و باید متوازن شود. طبیعتاً اینجا مسئله آمایش سرزمینی مورد توجه قرار می‌گیرد. محوربودن اجرای عدالت هم برای مجلس و هم دولت و هم برای بخش‌های مختلف امروز مسئله بسیار مهمی است.

رییسی با بیان اینکه ما باید به سمت محور قراردادن عدالت حرکت کنیم، یادآور شد: توسعه را باید در بخش‌های مختلف توسعه متوازن کنیم. اساس این بودجه بر برنامه‌محوری قرار دارد، به نحوی که بودجه قابل‌فهم و ساده باشد،  نظارت‌پذیر باشد، نتیجه‌گرا باشد و کمک‌کننده باشد به رشد و ثبات اقتصادی در کشور.