نقی هدایتی
۱۴۰۰/۰۹/۱۹ ۲۲:۲۳ چاپ

گیل خبر/نقی هدایتی

میلاد عقیله بی هاشم حضرت زینب سلام الله علیها و روز پرستار را به ملت ایران و جامعه بالنده زنان و پرستاران پرتلاش و خدمتگزار تبریک می گویم.
دو ماهی از انتصاب دکتر عباسی به سمت استاندار گیلان می گذرد و طی این مدت، هر روز در اخبار می بینم که ایشان از واحدهای صنعتی دیدن می کند و تلاش زیادی دارد که موانع تولید را شناسایی و بزداید تا چرخ صنعت استان بچرخد و بیکاری کم شود و مردم گیلان از رفاه بیشتری برخوردار شود اما پرسیدنی است که انبوه مشکلات صنعت استان ریشه در چه چیزی دارد؟ نقش بانک ها، امور مالیاتی و تامین اجتماعی در ایجاد بحران در صنعت استان چیست؟ نقش معاون اقتصادی استانداری و صمت استان در ناکامی صنعت گیلان چیست ؟ اصولا این سازمان های دولتی چه نقشی در حمایت از تولید دارند ؟ چرا چرخ صنعت استان به رغم ادعاهایی که در تامین نقدینگی واحدهای تولیدی می شود ، روان نیست و حرکت نمی کند ؟ چرا بانک ها از مصوبات تبعیت نمی کنند؟

چرا تامین نقدینگی واحدهای صنعتی نیازمند از سوی بانک ها با ایجاد موانع متعدد متوقف می شود؟ از این سوالات فراوان است و کسی هم پاسخ درستی به آن نمی دهد اما در این یادداشت لازم می دانم به چند نکته اشاره کنم:
۱- صنعت ، معدن و تجارت یک وزارتحانه تخصصی و حساس است و زیبنده این وزارتخانه نیست که رئیس سازمان استانی اش به جز سابقه یک دوره نمایندگی مردم شریف آستارا در مجلس شورای اسلامی و با تحصیلات فرهنگی، در راس یک سازمان تخصصی قرار گیرد.

۲- سوابق تحصیلی رئیس سازمان صمت استان هیچ رابطه ای با ماموریت و وظایف تخصصی سازمان صمت استان ندارد آیا در بین فارغ التحصیلان بی شمار مهندسی صنایع ، مدیریت صنعتی ، متالوژی و ... در استان گیلان که بسیاری از انان در دستگاه ها و سازمان های مختلف مشغول به خدمت هستند، یک فرد متخصص و با تحصیلات مرتبط وجود ندارد که در راس این سازمان تخصصی قرار گیرد؟ یک نفر توضیح دهد نسبت مدیریت فرهنگی با مدیریت صنایع ، معادن و تجارت چیست؟

۳- استاندار گیلان می دانند که نمی شود در راس یک سازمان تخصصی یک مدیری با تحصیلات نامرتبط قرار بگیرد و بعد انتظار داشته باشیم که ان سازمان عملکرد مناسب داشته باشد.

۴- فساد را نمی شود به اختلاس و ارتشا و زد و بند و .‌‌.. منحصر کرد. انتصاب مدیران رانتی ، فساد است‌. انتصاب مدیران غیرمتخصص در سازمان های تخصصی ، فساد است. حفظ مدیران ضعیف و بی خاصیت فساد است. اختلاس و ارتشا و انواع و اقسام مفاسد در این نوع سیستم های مدیریتی رشد می کند و توسعه می یابد.

۵- استاندار گیلان در دولت ایت الله رییسی باید از انتصابات تحمیلی ، رانتی و غیر تخصصی در دستگاه ها جلوگیری کند . این گونه انتصابات با منویات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، با منافع نظام و حقوق مردم منافات دارد. توسعه استان با مدیران متعهد و متخصص و برنامه محور، ممکن است و نه کارگزاران رانتی و بی انگیزه.

۶- اقای استاندار حلقه مفقوده توسعه استان را باید در چنین معادلاتی شناسایی کرد. معادله ای که یک راسش در ستاد استانداری (معاونت اقتصادی و اداره کل اقتصادی) ، و راس دیگرش در بانک هایی چون رفاه و بانک ملی و ... و راس سومش سازمان صمت است که مدیرش با شعر و شاعری بیشتر سازگار است تا سازمان تخصصی و محوری صمت.

گیل خبر: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code