سخنگوی کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی، گفت: باید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پاسخگوی سرعت و کیفیت نامطلوب اینترنت ثابت باشد و اگر در این زمینه شکایتی به سمع کمیسیون اصل 90 برسد، قطعا مجلس وارد خواهد شد.

گیل خبر/ به نقل از انتخاب: لطف الله سیاهکلی پیرامون حملات سایبری ماه‌های اخیر به برخی زیرساخت‌های ارتباطی کشور، گفت: هر نهاد و سازمانی نسبت به نرم‌افزارها و استفاده از محیط مجازی مسئول است و باید در انتخاب، خرید، نصب و نگهداری آن توجه لازم را داشته باشد.

این نماینده مجلس، ادامه داد: اولین موضوع در حوزه نرم‌افزارها، ایجاد امنیت و عدم دسترسی در برابر کسانی است که نیاز به دسترسی آنها نیست. کارشناسی که نرم‌افزار می‌نویسد باید سطح دسترسی را برای افرادی تعریف کند که در حوزه‌ی وظایف آن نهاد و سازمان است و در همین حال وقتی سطح دسترسی برای دیگران تعریف نمی‌شود، سطح امنیتی ایجاد می‌شود.

وی، بیان کرد: برنامه‌نویسان در قدم اول ملزم به ایجاد هیات امنیتی هستند که به دنبال آن حملات سایبری کمتری را شاهد باشیم. با ایجاد آن هیات باز هم امکان حمله سایبری و هک وجود خواهد داشت چه برسد به زمانی که نسبت به این مسائل بی‌توجهی هم شود.

عضو کمیسیون صنایع مجلس در باره ی پیرامون نظارت مجلس بر سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با فضای مجازی، گفت: مسئول تخصیص بودجه، دولت است و اگر در جایی مجلس اهمال‌نظر کرده باشد، تصمیم‌گیری در این خصوص بر عهده‌ی دیوان محاسبات است. در همین راستا دیوان نسبت به بودجه‌ی اختصاص یافته، عملکردها را مورد بررسی قرار ‌می‌دهد و صحت عملکرد بودجه را با دستورالعمل‌ها تطبیق ‌می‌دهد.

سخنگوی کمیسیون مشترک طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی پیرامون گلایه‌ها در خصوص سرعت و کیفیت اینترنت هم گفت: در این حوزه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات متولی است و باید پاسخگوی سرعت و کیفیت نامطلوب اینترنت ثابت باشد و اگر در این زمینه شکایتی به سمع کمیسیون اصل 90 قانون اساسی مجلس برسد، مجلس قطعا وارد خواهد شد.