با شروع دولت جدید و ابلاغ سیاست های کلی سلامت شاهد عملکرد شتاب زده و به دور از دوراندیشی توسط دولت تدبیر و امید بوده ایم. جایی که نه تنها تدبیری در آن به چشم نمی خورد بلکه ریشه های امید را نیز تا حد بسیاری خشکانده است. اجرای طرح موسوم به پزشک خانواده به صورت آزمایشی در مازندران و فارس نه تنها مطلوب نبوده که اعتراضات فراوانی را توسط مردم و قشر پزشکان به دنبال داشته است. حق انتخاب پزشک توسط بیمار که بعنوان طبیعی ترین حقوق انسانی پذیرفته شده نادیده گرفته شده است.جایی که بعد از پر شدن سقف ۲۵۰۰ نفری هر پزشک ،پذیرش فرد جدید را غیر ممکن می سازد. و بیمار ناچار است در محدوده سکونت خود به فرد دیگری مراجعه کند. از سویی در شرایطی که در بسیاری از شهرهای بزرگ بعد مسافت به خصوص در طول روز بسیار تاثیر گذار است عدم امکان برای مراجعه به پزشک دیگر و پرداخت هزینه به صورت آزاد مشکل دیگریست که نارضایتی شدید مردم را در پی داشته است. به طور مثال اگر کسی در فلکه گیل در رشت دچار سرگیجه شود باید به پزشک خانواده ثبت نامی خود در گلسار مراجعه کند و یا هزینه ها را آزاد بپردازد!از سوی دیگر اگر در ساعات غیر کاری دچار بیماری شدید دیگر پزشکی برای درمان نخواهید داشت و باید به بیمارستان مراجعه کنید و تحت عنوان اورژانس تحت درمان قرار بگیرید.جایی که تعریف اورژانس خود برای پدید آورندگان تعریف نشده است. و سوال اساسی که باید از آنها پرسید این است که با کدام بیمارستان و با کدام ظرفیت؟ نکته بعدی که مردم را در استانهای مذکور دچار سردرگمی کرده است این است که اگر پزشک معتمدشان در جایی دیگر مشغول طبابت است یا پس از اسباب کشی به محل دیگر امکان مراجعه به وی را به صورت بیمه نخواهند داشت! از بین بردن حق انتخاب و بخش کوچکی از مشکلات آن که در این جا ذکر شد، اعتراض شدید مردم و نارضایتی آن ها را در این استانهادر پی داشته ،تا جایی که نماینده ساری در مصاحبه خود عنوان می کند نشستی با مردم ندارم که از این طرح شکایتی نشود! و اما از سمتی دیگر نگاه پزشکان به این طرح چگونه است؟ عدم تعریف درست از شرح وظایف و عدم ضمانت اجرایی برای پرداخت از اصلی ترین معضلات این طرح برای اجراست. عواملی که سبب گردیده علارغم سعی وزیر بهداشت به رفتار قیم مآبانه و نگاه زور و اجبار به طرح مذکور با لغو قرارداد بیمه ها با پزشکانی که طرح را نپذیرفته اند بسیاری از پزشکان قدیمی و معتمد مردم را از ورود به طرح باز دارد. جالب اینکه در تامین بخش مالی طرح استناد مسوولان به اینکه بودجه نه از طریق نفت با نوسانات غیر قابل پیش بینی که از طریق ارزش افزوده تامین می شود بیشتر به توجیه شبیه است تا واقعیت!غافل از اینکه در صورت بروز مشکلات مالی ذر سایر بخشها وزارت خانه تا چه حد یارای مقاومت خواهد داشت؟و با توجه به وجود مشکلات بنیادی در ساختار بیمه کشور تا چه حد امکان تکیه به آن وجود دارد. مطالبی که به اختصار بیان شد تنها و تنها بخش کوچکی از مشکلات طرح پزشک خانواده مورد بحث است.نکته جالب اینکه علارغم این مخالفت ها و ایرادات همچنان اصرار بر اجرای طرح آن هم بدون رفع نواقص و تصمیم گیری از روی خرد به چشم می خورد.جایی که طرح فوق را بیشتر به نمایشی سیاسی شبیه کرده که قابل قیاس با طرح مسکن مهر در دولت گذشته است. متاسفانه این روزها اخبار ناخوشایندی از اعلام آمادگی گیلان برای پیوستن به این طرح آزمایشی به گوش می رسد.انتظار مردم و جامعه پزشکی گیلان از پروفسور برزگر این است که با توجه به سابقه ای که از ایشان در برخورد منطقی با مشکلات و تصمیم گیری از روی خرد سراغ داریم با جلوگیری از اجرای آزمایشی این طرح در گیلان حداقل تا زمان رفع نواقص و انتقال نگرانیها و معضلات به سطح بالاتر و وزارت خانه از آسیبهای قابل پیش بینی آن به نظام سلامت استان جلوگیری نمایند. این نوشتار به عنوان هشدار و آگاهی بخشی به سایر مسوولین اجرایی استان ونمایندگان محترم نیز تلقی می گردد چرا که در صورت اجرا قطعا آنها را نیز با چالشهای ناشی از ضعفهای فاحش خود درگیر خواهد کرد.جایی که انتظار می رود با درک حساسیت ها و نگرانیها ،از تبدیل گیلان به یک آزمایشگاه برای اجرای یک طرح خام ونسنجیده جلوگیری کنند.   /خبر آزاد
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code