گیل خبر/ مژگان شفاعتی

هر روزی را که می خواهی با لعنت بر شیطان رجیم، شروع کنی و به خود مژده روزی خوب و خوش را بدهی، کافی است به فاصله چند ثانیه با ترس و دلهره،نگاهی زیرچشمی و گذرا بیندازی به قیمت کالاهای مورد نیازواساسی که در ویترین فروشگاه ها، خوش رقصی می کنند.
دقیقا همان لحظه،چند گنجشک بازیگوش گرانی، شاد وخندان به دور سرت می چرخند و با سیاهی رفتن چشمهایت، باورت می شود که، این تو بمیری از آن تو بمیری ها نیست که نیست!
با خودت می گویی، این چند گنجشک بی جان را چه به سرگیجه های من! الان دست به سرشان می کنم. با همین فکر و خیالات خودت را سرگرم می کنی که قیمت های افزایش یافته دیگر اقلام مورد نیاز، همچون عقابی تیز چنگال، تو را از زمین جدا کرده و پشت کوه می اندازد. همان کوهی که وعده های مسئولان برای مهار گرانی، همچون نقشه گنج گمشده در آنجا، دفن شده است.
به گمانم همین روزها، باید پیشِ فردوسی،ریش گرو بگذاریم تا رستم را از شاهنامه اش بیرون بیاورد و اینبار با دستان قوی اش، با دیو گرانی، دست و پنجه نرم کند، کاری که دولتمردان فقط حرفش را زده و فردا به هر بهانه ای تکذیبش می کنند.
واقعیت تلخی که متاسفانه از چشم های مدیران و مسئولان این کشور دور مانده یا شاید می خواهند که دور بماند این است که مردم دیگر توانی برای مقابله با گرانی های زندگی ندارند.
در این کشور،درآمدت به ریال است اما؛همه هزینه ها به دلار محاسبه می شود.
از یک طرف، مسئولان می گویند که می دانند چه برحال مردم می گذرد و از طرف دیگر برای رفع گرانی های آب، برق، گاز، مسکن، تحصیلات، کالاهای اساسی و ...فقط دست به زیر چانه زده اند.
شاید بگویید که دولت تازه نفس و چند ماهه، هنوز توان رفع همه مشکلات را ندارد.
سوال این است که مگر رزومه وزرا، مدیران و مسئولان انتخابی دولت، آنچنان که اعلام شده، وزین و سنگین نبوده که توان انجام وظایف محوله را ندارند؟!
مگرافراد انتخابی کابینه،افرادی کارکشته ومتخصص که دوره مدیریت درعرصه های مختلف کشور را گذرانده اند، نیستند؟!
مدیر یا مسئولی که منتظر می ماند تا در شرایط ایده آل، کاری انجام دهد و به داد مردم برسد، هنر نکرده، زیرا در چنین شرایطی ،هر شخصی، توانایی انجام دادن هر مسئولیتی را دارد.
مدیر انقلابی، منتظرشرایط نمی ماند و انقلابی عمل می کند . حرف زدن انقلابی و هیجانی،چاره درد بسیاری از مشکلات کشور نبوده و نیست.
آیا مسئولان می توانند مانند مردم، آن هم با حقوق بخور و نمیر زندگی کنند؟!
آیا از گرانی های لحظه ای و بدون نظارت باخبر هستند؟!
مردم هر چقدر تلاش می کنند، نمی توانند با توجه به گرانی های لحظه ای و بدون نظارت از عهده زندگی برآیند.اگر وضع به همین منوال ادامه یابد، برای سر پا ایستادن و زنده ماندن، فقط باید" هوا بخورند و بس"!
مسئولانی که وانمود می کنند در حال خدمت به مردم و رفع مشکلات هستند، باید بدانند، انکار مشکلات راهکار خوبی نبوده و نیست زیرا؛هر روز مشکلات بیشتری به مشکلات دیگر اضافه شده و می شود. همانطوریکه در شرایط کنونی،بسیاری از مشکلات به حال خود رها شده اند!
متاسفانه باید بپذیریم که مسئولان کشور از وضعیت زندگی قشر کم درآمد جامعه، آمار و اطلاعات درستی ندارند،زیرا تعدادی از مدیران استانی و کشوری، دلخوش به تملق و مجیز گویی "ملیجک هایی" در ادارات هستند که واقعیت ها را پنهان می کنند. این متملق گویان سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ... آسیب ها و رنج های فراوانی را به کشور تحمیل کرده و همچنان حضورآنان درادارات مختلف باعث شده تا بسیاری از مشکلات از چشم مدیران استانی و مسئولان کشوری دور بماند و در بسیاری از موارد، بدون هیچگونه شایستگی و تخصصی،همین افراد بر صندلی قدرت تکیه زده و همچنان بااعلام اعداد و ارقام خلاف واقع،در تصمیمات مهم کشوری، نقش آفرین می شوند.

آیا مسئولان تا به حال فکر کرده اند که چرا مشکلات کشور، کمتر نمی شود؟!چرا گرانی، بیکاری و فقر بیشتر و بیشتر شده و هر روز نسبت به روز گذشته سفره مردم کوچک و کوچکتر شده و می شود؟!

مگر نه اینکه تلاش های مسئولین برای کم کردن مشکلات مردم باید نتیجه بخش باشد، پس چرا مردم، نتیجه این تلاش ها را نمی بینند ؟!
مهار گرانی های لحظه ای، باید به یکی از دغدغه های اصلی و مهم مسئولان کشور تبدیل شود. نه در سخنرانی ها، بلکه؛ در جامعه.
کسری شدید بودجه و تحقق نیافتن منابع درآمدی پایدار برای دولت، علت گرانی های سرسام آوری است که همچنان ادامه دارد ،هزینه ها و مخارج دولت همچنان به قوت خود باقی است و این هزینه ها نباید از جیب مردم و با فشار آوردن به آنها و گران کردن کالاهای اساسی مورد نیاز ، خدمات عمومی و ... جبران شود.

گیل خبر: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.