رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت توضیحاتی درباره نحوه دریافت دز سوم واکسن کرونا ارائه کرد.

گیل خبر/ به نقل از ایسنا ؛درباره شرایط تزریق دز سوم واکسن به افراد بالای ۶۰ سال و فراخوان داده شده در این باره، گفت: افراد بالای ۶۰ سالی که در نوبت اول و دوم واکسن غیرفعال شده کووایران برکت و سینوفارم دریافت کردند و چهار ماه از تزریق دز دومشان گذشته باشد، مشمول این طرح هستند و پس از مراجعه به مراکز مجددا همان نوع واکسن را در دز سوم دریافت خواهند کرد.

وی گفت: فعلا برای سایر پلتفرم‌های واکسن‌ها (پروتئین نوترکیب، آدنوویروس و...) دستورالعمل تزریق دوز سوم نداریم و هر زمان لازم باشد دستورالعمل در این زمینه هم ابلاغ خواهد شد.

زهرایی افزود: واجدین شرایط همانند دریافت دز دوم واکسن می‌توانند با در دست داشتن کارت واکسن و مدارک شناسایی به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند ( ترجیحا مرکزی که دز یک و دو را تزریق کردند) و نوبت سوم را هم دریافت کنند.

زهرایی با تاکید بر اینکه دز یادآور واکسن با دز سوم متفاوت است، بیان کرد: دز سوم هم مانند دز دوم جزئی از فرایند واکسیناسیون است و مشخص شده است که این واکسن‌ها برای اینکه حداکثر اثربخشی را داشته باشند، باید دز سومشان هم در گروه یاد شده تزریق شود.

وی ادامه داد: اما دز بوستر یا یادآور اکنون برای کادر درمان و کارکنان مراکز تجمعی مانند کارکنان آسایشگاه‌های سالمندان بدون محدودیت سنی و شش ماه پس از دریافت دز دوم تزریق می‌شود و این افراد می‌توانند بدون در نظر گرفتن نوع واکسن تزریق شده در نوبت اول و دوم، واکسن بوستر را انتخاب کنند.

وی در ادامه اظهار کرد: تاکنون نزدیک به ۱۳۰ هزارنفر دز سوم‌ واکسن کرونا را دریافت کردند.

او درخصوص تزریق دز سوم واکسن به سالمندان، معلولین و جانبازان ساکن در آسایشگاه‌ها، گفت: در این زمینه هم مکاتبات با دانشگاه‌های علوم پزشکی صورت گرفته است و با هماهنگی بهزیستی در حال انجام است. 

رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت درباره تزریق واکسن پاستوکووک پلاس، اظهار کرد: دز سوم این واکسن فقط برای گروه سنی بالای ۱۸ نیاز است و کسانی که نوبت اول و دوم پاستوکووک را دریافت کنند دوز سوم آن را هم دریافت می کنند.