با آن‌که هرازگاهی اخباری مبنی بر تلاش برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها شنیده می‌شود اما طولی نمی‌کشد که امیدها به یاس تبدیل و اخبار تکذیب می‌شود تا هم‌چنان درب‌های ورزشگاه‌ها به روی زنان دوستدار فوتبال بسته بماند.

گیل خبر/ به گزارش ایسنا، حضور زنان در ورزشگاه‌ها مطالبه کهنه‌ای است که هر چند وقت یک بار و با انتشار یک خبر جدید یا برگزاری یک بازی داغ فوتبال دوباره تازه می‌شود. جدیدترین خبر در این مورد به صبحت‌های چند روز پیش دبیر کل فدراسیون فوتبال برمی‌گردد که در نشستی  با اعضای هیئت فوتبال و مسئولان ورزش و جوانان استان بوشهر از تدوین و ارائه طرحی به مجلس برای ورود بانوان به ورزشگاه‌ها خبر داده و گفته با تصویب این طرح حضور بانوان در ورزشگاه‌ها آزاد می‌شود. خبری که باز هم توجهات را به کلاف سردرگم این خواسته قدیمی جلب کرد حتی اگر با گذشت دو روز از انتشار آن توسط آقای دبیرکل تکذیب شود!

با این‌که نمی‌دانیم واقعا فدراسیون این طرح را ارائه نکرده یا تنها می‌گوید که ارائه نکرده است به هرحال با این فرض که فدراسیون فوتبال در تلاش برای حل مشکل زنان به ورزشگاه است تا از زیر بار فشارهای فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) رها شود اما تکلیف ورود زنان به ورزشگاه‌ها تا زمان تصویب این طرح یا درصورت تصویب نشدن آن چیست؟

در این زمینه، لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهور سابق حدود دو سال پیش به صراحت اعلام کرد که «هیچ منع قانونی برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها وجود ندارد و بنابراین اصل بر «جواز» است». طیبه سیاوشی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم نیز بعد از حضور حدود ۱۰۰۰ زن به صورت گزینشی در فینال لیگ قهرمانان آسیا یعنی بازی پرسپولیس- کاشیما با تکرار حرف‌های جنیدی گفت که «بر اساس بررسی‌های صورت گرفته هیچ منع قانونی و شرعی از نظر احکام اولیه و ثانویه در مورد حضور زنان در ورزشگاه‌ها وجود ندارد».

با توجه به این‌که در قانون هیچ اشاره‌ای به ممانعت زنان از ورود به ورزشگاه‌ها نشده است و بیشتر حقوقدانان و سیاستمداران نیز این موضوع را تایید می‌کنند و حتی در دولت‌های مختلف، روسای جمهور یا معاونان آن‌ها به صراحت موافقت خود را با ورود زنان به ورزشگاه‌ها اعلام کرده‌اند عده‌ای با طرح ادعاهای فراهم نبودن امکانات و شرایط برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها، به جای تلاش برای تامین بسترهای مناسب ساده‌ترین راه یعنی «ممنوعیت ورود» را انتخاب کرده‌اند.

هیچ مقرره قانونی به عنوان مستند ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه وجود ندارد

در همین رابطه، امیرساعد وکیل با بیان این‌که حضور زنان در ورزشگاه‌ها باید تا تصویب قوانین در این حوزه آزاد باشد می‌گوید برای این‌که زنان با خیال راحت‌تری بتوانند در ورزشگاه حضور داشته باشند لزومی ندارد تا تصویب قانون در مجلس که فرایندی زمانبر است صبر کنیم بلکه فدراسیون فوتبال می‌تواند مقرراتی نسبت به باشگاه‌ها، تماشاگران و حتی نسبت به هواداران هر تیم اعمال کند که در صورت رعایت نشدن این مقررات، مجازات‌های انضباطی علیه باشگاه متخلف اعمال شود و فدراسیون می‌تواند سریعا این مقررات را وضع و اجرا کند.

مشاور حقوقی سابق باشگاه پرسپولیس می‌گوید که در سال‌های گذشته فیفا به عنوان عالی‌ترین رکن حاکمیت جهانی فوتبال تکالیفی را نسبت به حضور زنان در ورزشگاه‌ها مقرر کرده است  و این الزامات تا جایی پیش رفته است که به عنوان پیش‌شرط برخورداری از حق میزبانی مسابقات از سوی آن فدراسیون بین‌المللی تعیین شده و این در شرایطی است که براساس برخی قرائت‌ها و برداشت‌های فقهی، حضور زنان در ورزشگاه‌ها توصیه نمی‌شود هرچند هیچ مقرره قانونی صریحی وجود ندارد که بتواند مستند ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها باشد.

حضور زنان در ورزشگاه‌ها واجد آثار اجتماعی مثبتی خواهد بود

این وکیل دادگستری می‌گوید که همان‌طور که در چارچوب رعایت هنجارها و الزامات فرهنگی و عقیدتی کشور زنان پا به پای مردان در چرخه صنعت، علم و سازندگی کشور سهیم هستند و در محیط‌های عمومی مختلف جامعه ما حضوری مفید و پررنگ دارند جای تردیدی باقی نمی‌ماند که حضور زنان نیز در ورزشگاه‌ها مشروط به تامین برخی مقدمات واجد آثار اجتماعی مثبتی خواهد بود.

وکیل با ارائه پیشنهاد «اختصاص جایگاه‌های مناسب برای حضور توام با آسایش بانوان در محیط ورزشگاه‌ها به ویژه از طریق شماره‌گذاری صندلی‌ها و تفکیک محیط‌های خانوادگی از سایر محیط‌ها» می‌گوید که ارتقای زمینه‌های فرهنگی از طریق آموزش و استفاده از نهادهای مردمی فعال ورزشی از جمله جمعیت حامیان هوادران فوتبال ایران که سال‌های متمادی در امر برگزاری مسابقات ورزشی به فدراسیون فوتبال کمک می‌کنند نیز می‌تواند منجر به تسهیل حضور بانوان در ورزشگاه‌ها شود.

هم‌چنین اعمال قوانین و مقررات شفاف و اجرای دقیق این قوانین مبنی بر رعایت مقررات انضباطی در محیط‌های ورزشی از جمله ورزشگاه‌ها که ضامن تامین فضایی سالم و پرنشاط برای علاقه مندان رشته‌های مختلف ورزشی از جمله تماشاگران فوتبال خواهد بود نیز به عنوان پیشنهاد دیگری از سوی این وکیل دادگستری مطرح می‌شود.

با وجود این‌که حسن کامرانی‌فر دبیر کل فدراسیون فوتبال در آخرین اظهارنظر خود پیش از انتشار این گزارش خبر ارائه طرح ورود زنان به ورزشگاه‌ها را تکذیب کرده و تنها ابراز امیدواری کرده که شرایطی فراهم شود تا زنان همانند مردان در ورزشگاه‌ها فوتبال تماشا کنند باید گفت امیدوار بودن به تنهایی کافی نیست و فدراسیون فوتبال باید در این زمینه گام‌های عملی بردارد تا هم پاسخگوی مطالبات زنان باشد و هم فوتبال ایران را از فشارهای فیفا رها کند.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code