رئیس‌جمهور ۷۹ ساله آمریکا در فاصله کمتر از یک سال از آغاز دوران ریاست جمهوری خود به دلیل فراموشی و گاف‌های کلامی و رفتاری در تیررس رسانه‌ها و رقبای سیاسی خود قرار گرفته است.

گیل خبر/ به نقل از ایرنا؛ جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا که حدود ۱۰ ماه از سر کار آمدنش می‌گذرد به دلیل اشتباهات مکرر و گاف‌های متعدد در گفتار و رفتار خود این روزها سوژه رسانه‌ها شده است. او در سخنرانی‌ها یا دیدارهای خود با سران کشورهای مختلف نام‌ها را فراموش می‌کند و سخنان گیج کننده‌ای به زبان می‌آورد تا جایی که تعدادی از پزشکان آمریکایی با ابراز نگرانی نسبت به سلامت رئیس جمهوری آمریکا از احتمال ابتلای او به بیماری زوال عقل سخن گفته‌اند.

تازه‌ترین گاف بایدن در حاشیه دیدار او با پاپ فرانسیس اتفاق افتاد، بایدن هنگام خداحافظی با پاپ گفت: "شما بازیکن بیس‌بال آفریقایی آمریکایی معروف در آمریکا هستید. "

چند روز پیش رئیس‌جمهور ۷۹ ساله آمریکا طی مراسمی در ایالت نیوجرسی در انتهای سخنرانی‌اش درباره طرح دولتی «بازسازی بهتر پساکرونا» به خیال آنکه شخصی روی سن در کنارش قرار دارد، به سمت راست خود چرخید و دستش را برای دست دادن با این شخص فرضی دراز کرد. به تازگی نمایندگان کنگره و رسانه‌های آمریکایی فشار زیادی به کاخ سفید درباره ضرورت انجام تست پزشکی از بایدن وارد کرده‌اند.

سخنرانی بایدن در اواخر مهرماه در «اسکرانتون» پنسیلوانیا، رئیس‌جمهور آمریکا را به سوژه کاربران در فضای مجازی تبدیل کرد. بایدن در این سخنرانی گفت: من به مدت ۳۶ سال به عنوان معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده پس از کشته شدن همسر و دخترم هر روز با امترک (شرکت راه‌آهن آمریکایی) در رفت و آمد بودم، به خانه می‌رفتم تا خانواده‌ام را ببینم، این روند هرگز متوقف نشد.

او در اولین نطق خود در هفتاد و ششمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد هم سازمان ملل و آمریکا را با هم اشتباه گرفت و جابجا به کار برد.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین حین مراسم اعلام توافقنامه امنیتی سه جانبه با انگلیس و استرالیا در حوزه هند و اقیانوس آرام، نام «اسکات موریسون» نخست‌وزیر استرالیا را فراموش کرده و از او با عنوان «رفیق» یاد کرد و گفت: می‌خواهم از ... آن دوستمان هم تشکر کنم. خیلی ممنونم رفیق.

بایدن در مصاحبه با شبکه ای‌بی‌سی در مورد خروج فوری آمریکا از افغانستان پاسخ‌های گیج‌کننده‌ای را به سوالات درباره رویدادها در افغانستان ارائه کرد و جزئیات مربوط به پسرش را قاطی کرد. او اشتباها اشاره کرد که پسرش «بو بایدن» در نیروی دریایی آمریکا در جنگ افغانستان خدمت کرده بود اما فورا اشتباه خود را تصحیح کرد و گفت که پسرش در حقیقت در ارتش در جنگ عراق خدمت کرده بود. پس از این مصاحبه روزنامه دیلی میل به نقل از چندین پزشک گزارش داد که پزشکان نگرانی خود را درباره اینکه بایدن چگونه از نظر جسمی قادر است در برابر چنین شغل سختی مقاومت کند، ابراز کرده‌اند.

اگر چه «جیمز راو»، کارشناس زوال عقل و تخریب عصبی دانشگاه کمبریج گفته است: ضعف‌های حافظه بایدن رایج است و به خودی خود شرایطی را نشان نمی‌دهد چه برسد به زوال عقل. این ضعف‌ها حتی زمانی که انسان‌ها بسیار پرمشغله هستند و یا پس از یک روز طولانی خسته هستند و بالای ۵۰ سال سن دارند، بسیار عادی است.

از همان روزهای نخست رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۲۰ آمریکا، یکی از موضوعات بحث‌برانگیز، سالخوردگی بایدن و احتمال ناتوانی وی در اداره آمریکا و حتی درگذشت او در دوره زمامداری بود؛ موضوعی که در این روزها به دلیل گاف‌های مکرر و اشتباهات فاحش بایدن بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاده است.

بایدن خرداد ماه امسال در جریان نشست «گروه ۷»، درحالی که در مورد کمک بشردوستانه به کشورهای جنگ زده صحبت می کرد نام کشور سوریه را به اشتباه لیبی عنوان کرد آن هم نه یک بار بلکه سه بار. پس از آن، مشاوران رئیس جمهوری آمریکا اعلام کردند که منظور او از لیبی، سوریه بوده است.

او چندی پیش نام «محمد اشرف غنی» رییس جمهوری افغانستان را به اشتباه «کیانی» خطاب کرد و گفت «ژنرال آستین اخیرا با رئیس جمهور کیانی (اشرف غنی) دیدار کرد و ما منتظر سخنان او در این باره هستیم.» ظاهرا بایدن رییس جمهوری افغانستان را با ژنرال بازنشسته «اشفق پرویز کیانی» رییس سابق ستاد مشترک ارتش پاکستان اشتباه گرفته بود.

همچنین بایدن با خطاب قرار دادن «کامالا هریس» معاون خود با عنوان «خانم رییس جمهور» و نیز فراموش کردن اسامی برخی مقامات عالی رتبه تیم خود، در کانون حملات و حتی تمسخر جمهوریخواهان قرار گرفته است.

نشریه هیل به تازگی در گزارشی به عدم تمایل بایدن به انجام مصاحبه با رسانه‌ها پرداخت و نوشت او برخلاف باراک اوباما و دونالد ترامپ در مدت کمتر از یک سال ریاست جمهوری تنها ۱۰ مصاحبه انجام داده است. عدم تسلط و کاهش قدرت بیان بایدن ۷۸ ساله در ماه‌های گذشته به حدی افول کرده است که مقام‌های کاخ سفید برای کنترل و مدیریت نحوه تعامل بایدن با خبرنگاران بسیار تلاش می‌کنند.

استیو هیلتون مجری شبکه فاکس نیوز بعد از سه بار زمین خوردن بایدن در هنگام بالارفتن از پله‌های هواپیما برای سفر به آتلانتا گفته بود: بایدن در کاخ سفید مسئولیتی ندارد و براساس برنامه دولت وی، بایدن تنها در اسم رییس جمهوری آمریکا است.

اولین نقد جدی و ابراز نگرانی شدید از وضعیت جسمی و روانی بایدن از سوی «رونی جکسون» پزشک سابق کاخ سفید و نماینده کنونی حزب جمهوری‌خواه از ایالت تگزاس در مجلس نمایندگان مطرح شد. وی در مصاحبه با «فاکس نیوز» رسانه حامی «دونالد ترامپ»، با زیر سوال بردن توانایی ذهنی بایدن به ‌دلیل اشتباهات مکرری که تاکنون داشته، گفت: این موضوع فقط در حال بدتر شدن است و حدس بزنید چرا؟ ما هر روز در حال وقوع آن جلوی چشمان خودمان هستیم.

رقبای جمهوریخواه بایدن تلاش می کنند از فرصت پیش‌آمده استفاده کنند تا این وضعیت را یک چالش امنیتی و وضعیتی مخاطره‌آمیز برای منافع آمریکا جلوه دهند. جمهوریخواهان با مستنداتی که در اختیار دارند، به دنبال این هستند که بایدن را وادار به استعفا کنند. بر پایه متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا رییس‌جمهوری می‌تواند درصورتی به دلیل ناتوانی و یا بیماری شدید نتواند وظایف خود را انجام دهد، موقتا قدرت خود را به معاون رییس‌جمهوری واگذار کند.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code