حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران گفت تهران از نقطه «بن بست» وین وارد مذاکرات نخواهد شد.

گیل خبر/ به نقل از تسنیم:  امیرعبداللهیان گفت: مذاکرات هسته ای را از دو هفته پیش در تهران کلید زدیم؛ امروز دکتر باقری برای تکمیل گفتگوها با انریکه مورا در بروکسل است.

وی افزود: ما با مورا، دراین باره که زمانیکه وارد مذاکره جدید با چهار بعلاوه یک می شویم، چگونه مذاکره کنیم و چگونه بر مسائل تمرکز کنیم گفتگو می کنیم که اولا همه طرف ها بدون فوت وقت و در کوتاه ترین زمان ممکن، به تعهدات خود در برجام برگردد.

وزیر خارجه ایران اضافه کرد: ثانیا، برگشتن آنها به برجام آورده ی خیلی مهمی برای ایران نیست؛ همه تحریم های برجامی به طور کامل باید برداشته خواهد شد.

وی تاکید کرد: ما نمی خواهیم از نقطه بن بست مذاکرات وین، وارد گفتگوها شویم؛ ولی در عین حال فرمتی که در وین شکل گرفته را قبول داریم.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: بزوی پس از ارزیابی گفتگوهای دکتر باقری با مورا، درمورد اینکه در چه تاریخی وارد مذاکره با چهار بعلاوه یک بشویم، تصمیم می گیریم اما دیر نخواهد بود و بزودی این اتفاق خواهد افتاد.

آن بخشی که به آمریکا برمی‌گردد، باید آقای بایدن نشان دهد که اراده جدی برای بازگشت دارد. ما خیلی مشتاق بازگشت آمریکا به صرف بازگشت نیستیم، بلکه اینکه آیا بازگشت آمریکا نتیجه‌اش رفع تحریم‌ها خواهد بود یا نه. اگر بایدن اراده جدی دارد باید این اراده را به منصه ظهور برساند و ۱۰ میلیارد دلار از اموال متعلق به ایران را آزاد کند.

اینکه آیا به توافق و نتیجه قطعی خواهیم رسید بستگی به نیت، جدیت و تصمیم طرف مقابل دارد. اگر طرف مقابل به تعهدات خود برگردد، قطعا ما بازخواهیم گشت.