استاندار گیلان ظرفیت صادرات غیرنفتی استان را حدود یک میلیارد دلار در سال عنوان کرد و گفت: برای حداکثر بهره برداری از ظرفیت صادراتی گیلان موانعی وجود دارد که باید برطرف شود.

گیل خبر/ به گزارش ایرنا، ارسلان زارع سه‌شنبه در جلسه توسعه صادرات گیلان که در رشت برگزار شد، اظهار داشت: برای صادرات غیرنفتی از استان گیلان، ۷۲۰ میلیون دلار هدف‌گذاری شده که طی ۶ ماهه نخست امسال ۳۱۵ میلیون دلار صادرات از این استان انجام شد.

وی افزود: برای ۶ ماهه دوم صادرات غیرنفتی از گیلان به دلیل صادرات مرکبات حدود ۷۰ درصد افزایش می یابد که در این راستا پیش بینی می شود حتی امسال از سقف تعیین شده نیز عبور می کنیم اما این استان ظرفیت بیشتری برای صادرات دارد و در کوتاه مدت این رقم می تواند به یک میلیارد دلار در سال افزاش یابد.

نماینده عالی دولت در گیلان گفت: گرچه محدودیت هایی در بخش های مختلف وجود دارد اما با توجه به ظرفیت های موجود، باید بیشترین استفاده را از منابع داشته باشیم تا شاهد رشد و شکوفایی بیش از پیش در جامعه باشیم.

وی ادامه داد: در نیمه دوم امسال با توجه به روی کارآمدن دولت سیزدهم ، گشایش در وضعیت اقتصادی مردم و کشور انجام می شود و شاهد رشد اقتصادی به خصوص در سال آینده خواهیم بود که در این زمینه نیز با هم افزایی دستگاه های اجرایی، این امر امکان پذیر است.

استاندار گیلان در ادامه به مشکلات کمبود نیروی انسانی در گمرک آستارا و ترافیک موجود در این شهر به دلیل ورود تریلی ها اشاره کرد و گفت: این مشکلات باید با همکاری و همدلی همه دستگاه ها به زودی برطرف شود تا در زمینه صادرات از این منطقه، مشکلی نداشته باشیم.

افزایش صارات غیرنفتی از گیلان 

رئیس صنعت، معدن و تجارت گیلان نیز در جلسه توسعه صادرات گیلان اظهار داشت: طی ۶ ماهه نخست سال جاری، شاهد رشد ۱۲ درصدی صادرات غیرنفتی از لحاظ وزنی و افزایش ۲۰ درصدی از لحاظ دلاری از استان گیلان نسبت به مدت مشابه سال  گذشته هستیم.

فرهاد دلق پوش افزود: طی این مدت بیش از ۵۰۲ هزار تن محصولات از قبیل محصولات معدنی، غذایی ، نساجی ، کشاورزی از گیلان صادر شد که این میزان صادرات، ۱۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش را نشان می دهد.

وی ادامه داد: همچنین صادرات این میزان محصولات، حدود ۳۱۵ میلیون دلار ارز وارد کشور کرد که این میزان نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد که به طور حتم در ۶ ماهه دوم امسال نیز، شاهد رشد قابل قبولی در بخش صادرات محصولات غیرنفتی از استان گیلان خواهیم بود.