فراخوان بخش فرهنگ و هنر گیل خبر؛
۱۴۰۰/۰۷/۲۵ ۰۹:۴۰ چاپ

گیل خبر/ رضا حقی

سریال هایی که در استان ساخته و از شبکه های سراسری صدا و سیما پخش میشوند فرصت مناسبی برای بهتر دیده شدن هنرمندان، جغرافیای استان، نشان دادن مسائل و مشکلات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی منطقه است و فرصت خوبی ایجاد می شود تا با ارزان ترین و بهترین شیوه ممکن در بهترین ساعات شبانه روز مسائل استان به سمع و نظر مسئولین و مردم کشور رسانده شود ولی در سریال هایی که تاکنون در گیلان ساخته شده است به این مهم توجه نشده است.

علل انجام نگرفتن این مساله دلایل زیادی می تواند داشته باشد که می توان با آسیب شناسی و ارائه راه حل، این مشکل را برطرف کرد. ولی سوال اصلی اینجاست آیا مسئولین استانی ما و بخش خصوصی دارای این تفکر هستند که از این فرصت طلایی استفاده کنند؟

ممکن است بسیاری از مشکلات شهری و استانی مثل گردشگری، برنج ، شیلات صنایع دستی ، بیکاری، حجم زیاد پرونده‌های نزاع و درگیری و خیلی از مشکلات دیگر از سوی نمایندگان شورای اسلامی شهر و روستا، مجلس شورای اسلامی، مدیران کل، فرماندار، استاندار و ائمه جمعه در جلسات و یا در سطح رسانه ها گفته شود. آیا بیان این مشکلات قابل قیاس با مطرح کردن در سطح صدا و سیما و شبکه های سراسری آن هم با تکرار ۳ الی۴ بار در شبانه روز است؟ علاوه بر این که این مشکلات در بیان غیرمستقیم در بستر دراماتیک یعنی زبان هنری به مردم و مسئولین نشان داده می شود.

بدون شک اثرگذاری بیان مشکلات از طریق هنری با مستقیم گویی مشکلات در سطح جلسات اداری قابل مقایسه نیست.

ساخت سریال و پخش آن از شبکه های سراسری فرصت مغتنمی برای همه ادارات، سازمان ها، بخش خصوصی، هنرمندان رشته های مختلف از بازیگران استان گرفته تا عوامل پشت صحنه مثل مدیر تولید، دستیاران صحنه، فیلمبرداری، نورپرداز ، صدابردار، خواننده، طراح لباس، گرافیست، عکاس، و موسیقی استان می باشد. ساخته شدن سریال ها و فیلم های سینمایی در گیلان می تواند فرصتی گرانقدر برای هنرمندان صاحبان حرف و مشاغل کارخانجات صنعتی و مسئولین شهری و استانی باشد.

با انتشار یادداشت های سریالی هنرمندان و اصحاب فرهنگ و رسانه و کارشناسان ادارات و سازمان‌های استان و همچنین صاحبان حرف و مشاغل مختلف می توانیم این مسئله را مورد واکاوی قرار دهیم.

پس بیایید با کمک همدیگر به این پرسش پاسخ دهیم که ما چه استفاده هایی از سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی ساخته شده در گیلان جهت نشان دادن استعدادها در بخش‌های مختلف استان می توانیم داشته باشیم؟