اکبر بهنام جو، یکی از گزینه های مطرح استانداری گیلان:
۱۴۰۰/۰۷/۲۴ ۱۰:۵۱ چاپ

پرونده انتخاب استاندار گیلان در دولت سیزدهم همچنان باز است. پس از مطرح شدن چندین گزینه بومی برای کرسی استانداری گیلان، اینک از اکبر بهنام‌جو، استاندار سابق اردبیل که سال‌ها سابقه حضور و مدیریت در سطوح مختلف استان گیلان را داشته است، به عنوان یکی از گزینه‌های مطرح تصدی استانداری گیلان نام برده می‌شود.

گیل خبر/ بهنام جو در گفتگویی با گیل خبر به تشریح برنامه‌های خود برای کاهش آسیب‌های اجتماعی استان و توسعه صنعتی گیلان پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.

- با توجه به آسیب‌های اجتماعی گیلان و مشکلات و درگیری‌های سیاسی که در استان شاهدیم از جمله حواشی تصمیم دولت در خصوص انتخاب استاندار جدید، آیا شما به چالش‌های مدیریت در استان گیلان واقفید؟

با توجه به اینکه زمان دانشجویی در دانشگاه گیلان و عضو فعالان انجمن اسلامی بودم و حضور بسیار خوبی در فضاهای سیاسی و اجتماعی استان داشتم و بعد از آن هم با حضور در شهرداری انزلی، دفتر شهر و روستای استانداری و مسکن و شهرسازی گیلان، با فضای گیلان آشنایی کامل دارم و از طرف دیگر هم همسر بنده نیز گیلانی هستند و با گیلانیان ارتباط تنگاتنگی داشته‌ام؛ هم از نظر خانوادگی، هم کاری و هم دوستی و رفاقت. به همین جهت است که اگر توفیق داشته باشم که در گیلان حضور پیدا کنم، قطعا یکی از مباحثی که باید کار کنیم، بخش آسیب‌های اجتماعی است که بایستی با همکاری کلیه فعالان بخش فرهنگی و اجتماعی استان به تناسب نوع شهرستان، به کاهش مشکلات بپردازیم. چون هر شهرستان آسیب اجتماعی خاص خود را دارد، به عنوان مثال برخی شهرستان‌ها در بحث طلاق، برخی نزاع، برخی خودکشی و...، باید در مورد هرکدام با توجه به موقعیت و فضای فرهنگی آن و با کمک شورای فرهنگ عمومی هر شهرستان که با محوریت ائمه محترم جمعه شهرستان‌ها و حضور کلیه دستگاه‌های فرهنگی آن شهرستان است، کار کرد تا بتوانیم انشالله در بخش مباحث فرهنگی و اجتماعی گام‌های اساسی و زیربنایی برداریم.

در زمینه فرهنگی باید هماهنگی و همدلی ایجاد کرد و از موازی کاری دستگاه‌های فرهنگی جلوگیری به عمل آورد. در این زمینه باید از همه اندیشمندان و دلسوزان استان و نظام و انقلاب، از همه جوانان و نیروهای انقلابی و مردمی استفاده کرد.

- در حوزه صنعت، گیلان در 2 دهه اخیر نسبت به استان‌های همجوار پیشرفت نداشته است. برنامه شما برای توسعه صنعتی گیلان چیست؟

استان گیلان از مواهب بسیاری خوبی برخوردار است از جمله دریا، بندر، منطقه آزاد، بارانداز ریلی در آستارا، مناطق ویژه اقتصادی در لاهیجان و آستارا و همچنین صنعت‌هایی مانند سلولزی که خاص استان گیلان است، صنایع تبدیلی غذایی و ... که ما باید از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم و بتوانیم بستر لازم را برای سرمایه گذاری بیشتر در استان فراهم آوریم.

شرایط خوب آب و هوایی و فضای زیبای استان گیلان نیز می‌تواند سرمایه‌گذار جذب کند که هم کار تولیدی خود را انجام دهد و هم در آن زندگی کند که این شرایط خاص و ویژه گیلان است و باید فعال گردد و خب متاسفانه علی‌رغم زحماتی که همه عزیزان از گذشته تا کنون کشیده‌اند، به جهت بروکراسی حاکم و عدم هماهنگی جهت اختصاص زمین برای توسعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی مناطق آزاد، به بهانه کشاورزی بودن و مباحث محیط زیست، می‌بینیم که بازهم زمین‌های بسیار خالی‌ای وجود دارد. این‌ها پیگیری و جدیت و انرژی می‌طلبد تا بتوانیم بستر را برای سرمایه گذاران آماده کنیم.

ما در استان همجوار گیلان (اردبیل) سال گذشته 4 درصد رشد صنعتی داشتیم که از متوسط کشوری هم بالاتر بود و این اتفاق در گیلان هم می‌تواند انجام شود. استان گیلان بسیار توانمند است و باید با همکاری و همیاری کامل‌تر، زیرساخت‌ها را سریع‌تر آماده کنیم و با برداشتن بروکراسی‌های اداری، بستر را برای سرمایه‌گذاری بیشتر فراهم کنیم.

علاوه بر موضوعات تامین اراضی و امکانات زیرساختی کریدور شمال-جنوبی کشور از طریق دریا و بندرانزلی و خشکی از طریق شهرستان بندرآستارا باید به طور کامل عملیاتی گردد که این امر به وسیله موضوعاتی از قبیل راه‌آهن رشت به انزلی محقق میشود و می‌تواند پتانسیل بسیار خوبی برای جذب سرمایه‌گذار باشد. مشکلات ریل رشت به آستارا و اتصال آن به بارانداز ریل آستارا هم می‌تواند سریعا حل و فصل شود تا توسعه بسیار خوبی پیدا کند. آنجا ظرفیت 2 میلیون تُن در سال را برای جابه‌جایی کالا دارد اما ظرفیت حال حاضر آن، فقط نزدیک به 400 هزار تُن است.

-دیدگاه شما در مورد گردنه حیران و استفاده از ظرفیت‌های این منطقه توریستی چیست؟

البته که اگر توفیق خدمت داشته باشم، برای تمامی شهرستان‌های استان، برنامه جامع جهت توسعه گردشگری، کشاورزی و صنعتی خواهیم داشت ولی چون شما بحث حیران را مطرح کردید در اینجا موضوع حیران را به صورت مجزا مطرح می‌کنم.

گردنه حیران یکی از بهترین و زیباترین گردنه‌های کشور است که در شمال استان گیلان واقع شده است و باید به آن رسیدگی کرد.

در مقطعی که در اردبیل توفیق خدمت داشتم، تونل حیران که در جغرافیا و حوزه استحفاظی اردبیل است را تامین اعتبار کردم که الان در حال احداث تونل دوم آن می‌باشند. ولی ناحیه بعد از تونل در جغرافیای گیلان واقع است و خب این زیبایی و فضا نیاز به رسیدگی دارد.

در صورتی که توفیق خدمت در گیلان را داشته باشم حتما چهار بانده کردن حوزه استحفاظی گیلان، از شهر آستارا تا ابتدای تونل را در یک برنامه‌ریزی کوتاه مدت در دستور کار قرار می‌دهم که بسیار به جذب مسافر و گردشگر و همچنین داشتن یک جاده ایمن کمک خواهد کرد.

در زمانی که در معاونت عمرانی استان اردبیل بودم، برای حیران سرمایه گذار آوردیم و به گیلان فرستادیم. با مسئولین وقت گیلان هم درخصوص را‌ه‌اندازی تله کابین و اینکه می‌تواند به یک اتوبوس گردشگری بین‌المللی تبدیل شود صحبت کردیم. جانمایی هم انجام دادیم و به سرمایه‌گذار گفتیم از گیلان مجوز بگیرد و کار تله کابین حیران را انجام دهد. نماینده محترم وقت جناب آقای مرحبا نیز پیگیری خوبی انجام داد.

این امر بسیار به زیبایی این منطقه کمک کرد . 95 درصد مسیر تله کابین در گیلان و 5 درصد بالایی آن در استان اردبیل است. من از همه دلسوزانی که قلم می‌زنند و دغدغه حیران را دارند، استدعا می‌کنم که کمک کنند که حیران جایگاه ویژه و واقعی خود را پیدا کند.

آب گرمی که در حیران وجود دارد، در ایران بی‌نظیر است ولی هیچ اقدامی تابحال برای آن انجام نشده است. اگر ما دلسوز حیرانیم باید از پتانسیل آب گرم با تهیه یک طرح جامع گردشگری بهره گیری لازم را ببریم. بخواهیم که این آب گرم احیا شود. احیای این آب گرم پتانسیل بسیار خوبی برای جذب سرمایه‌گذار و مسافر و تولید ثروت است و یک قطب گردشگری بسیار خوب در حیران اضافه می شود.

اگر توفیق خدمت داشته باشم، هم جاده حیران، هم تکمیل کردن تله کابین و هم احداث یک مجتمع توریستی آب درمانی در دستور کار قرار خواهد گرفت.