رئیس کل بازرسی گیلان گفت: طی سال گذشته ۱۰۰ گزارش هشداری برای دستگاه ها فرستادیم که نسبت به سال قبل تر ۴۵ درصد رشد را نشان می دهد؛ همچنین از ابتدای سال جاری تاکنون نیز ۵۳ گزارش هشداری به دستگاه ها ارسال شده است.

گیل خبر/ به نقل از ایسنا: سیف الله مسرور امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، انعکاس کلیه اقدامات بازرسی در رسانه ها را دارای محاسن و معایب دانست و اظهار کرد: بازرسی به دور از هیاهو و جنجال و هیجان به همه وظایف و تکالیف خود عمل می کند.

وی با استناد به قانون، نظارت و بازرسی را دو وظیفه مهم سازمان بازرسی دانست و افزود: محاسنی که در نظارت وجود دارد در بازرسی وجود ندارد، زیرا در بازرسی با سوءجریانات و تخلفات اتفاق افتاده برخورد می کنیم و موجب می شود افرادی که با نظارت بر کارشان مواجه نبودند، مسئله دار و از چرخه خدمتگزاری خارج شوند که در نتیجه هدررفت هزینه صرف شده برای تربیت این افراد است.

رئیس کل بازرسی گیلان، مقوله نظارت را برجسته تر و گسترده تر و عمیق تر دانست و تصریح کرد: نظارت قبل از حادث شدن هرگونه سوء جریان رخ می دهد و جلوی تخلف افراد گرفته می شود و لذا جامعه آسیب کمتری می بیند، از بیت المال حفاظت می شود و آثار تبعی وقوع جرم کاهش پیدا می کند.

مسرور، یکی از اقدامات مهم اداره کل بازرسی را عضویت موثر در بیش از ۱۰ کارگروه مرتبط با مسائل مالی و اقتصادی و حقوق بیت المال و... دانست و عنوان کرد: سعی کردیم در این کارگروه ها حضور تشریفاتی نداشته باشیم و جلوی تصمیمات نادرست را بگیریم. همچنین بازدید و برگزاری جلسات مستمر با واحدهای صنعتی و تولیدی دارای مشکل و معضل در دستور کار بازرسی قرار دارد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته و شش ماهه امسال از ۱۶ واحد صنعتی و تولیدی از جمله پوشش و رشت الکتریک بازدید کردیم، گفت: مشکلات بسیاری از کارخانجات و واحدهای صنعتی همچون ایران پوپلین و پارس خزر و... رفع شده است؛ البته بازرسی تنها وظیفه انعکاس مشکلات به دستگاه های ذی ربط را دارد و به تنهایی نمی تواند مشکلات را رفع کند.

رئیس کل بازرسی گیلان، انجام بازرسی های سرزده و محرمانه را از دیگر ماموریت های مهم این سازمان دانست و بیان کرد: بازرسان و کارشناسان و مدیران بازرسی حتی در پیک کرونا از ۱۶۵ دستگاه دولتی و عمومی در ۱۱ شهرستان در قالب ۳۰ تیم بازرسی و ۹۶۰ نفر ساعت بازرسی کردند و این بازرسی ها همچنان ادامه دارد. البته تمرکز بر مراجعات مردمی به ویژه در مراکز بهداشتی و درمانی است.

وی عدم حضور کارکنان در محل خدمت، کمبود نیرو جهت پاسخگویی، عدم تعیین جایگزین برای افراد غایب، اطاله رسیدگی به تقاضاهای مراجعین، بدرفتاری با مراجعیت، عدم استفاده از سامانه های هوشمند، تاخیر و اطاله در پاسخ به استعلامات و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی را از جمله شاخص های بازرسی سرزده دانست و اضافه کرد: در این راستا پنج پرونده برای مرتکبین تخلف تشکیل دادیم.

مسرور، هدف از بازرسی های سرزده را بررسی مشکلات مردم در مراجعه به دستگاه ها دانست و ادامه داد: گزارش های هشداری اداره کل بازرسی نیز دارای جنبه پیشگیرانه و جهت حفظ حقوق مردم است، یعنی به مدیر دستگاه تذکر می دهیم که مانع از وقوع سوء جریان شود لذا طی سال گذشته ۱۰۰ گزارش هشداری برای دستگاه ها فرستادیم که نسبت به سال قبل تر ۴۵ درصد رشد را نشان می دهد؛ همچنین از ابتدای سال جاری تاکنون نیز ۵۳ گزارش هشداری به دستگاه ها ارسال شده است.

رئیس کل بازرسی گیلان، یکی از دستاوردهای این گزارش های هشداری را جلوگیری از بحران مرغ در استان دانست و گفت: طی دو ماه گذشته موضوع گرانی و نا به سامانی توزیع مرغ را پیش بینی کرده بودیم و در این راستا اقدام به ارائه علل این بحران به معاونت اقتصادی استانداری و مدیران جهاد کشاورزی و صمت و دامپزشکی کردیم که در نتیجه این بحران تا حدودی کنترل شد؛ البته ثبات فعلی شکننده است، زیرا به عوامل دیگر از جمله وضعیت کشتارگاه ها و قیمت نهاده های دامی  و بازار استان های همجوار بستگی دارد.

وی از جلوگیری از واگذاری مجموعه ۶.۳ هکتاری پیست هکتاری سوارکاری پیربازار به بخش خصوصی خبر داد و بیان کرد: این واگذاری خلاف قانون بوده و خوشبختانه این اقدام را متوقف کردیم، زیرا اراضی منابع طبیعی نباید واگذار شود. جلوگیری از تغییر کاربری اراضی و خرید و استفاده درست از اکسیژن سازهای بیمارستانی و تامین سوخت جایگاه های استان و... نیز در قالب گزارش های هشداری انجام شده است.

مسرور، با بیان اینکه گزارش های هشداری از سوء جریانات جلوگیری کرده و منتهی به اصلاح امور شده است، عنوان کرد: برخورد با متخلف اولویت ندارد و هنر ما این است که اجازه ندهیم سوء جریان و تخلف و جرم واقع شود لذا در راستای انجام بازرسی های سال گذشته ۲۲ گزارش کیفری به مراجع قضایی و ۴۸ گزارش تخلف اداری به هیئت های رسیدگی به تخلفات اداری ارسال شده است. از ۲۲ گزارش کیفری ۴۱ نفر را به عنوان متهم معرفی کردیم که شامل یک مدیر، دو شهردار، دو عضو شورا و ۳۶ نفر از دیگر کارکنان است. همچنین از ۴۸ گزارش تخلف اداری ۱۰۸ نفر به هیئت های رسیدگی به تخلفات اداری معرفی شدند که شامل یک مدیر، هفت شهردار، چهار عضو شورا و ۹۶ نفر از دیگر کارکنان است.

وی از محکومیت قطعی ۳۳ نفر با در قالب انفصال از خدمات دولتی، حبس تعزیری، شلاق، جزای نقدی، توبیخ، کسر حقوق و مزایا و... خبر داد و متذکر شد: در نیمه نخست سال جاری نیز شش گزارش کیفری به مراجع قضایی ارسال شده و ۱۴ نفر را معرفی کردیم که شامل دو مدیر ارشد و ۱۲ نفر از دیگر کارکنان است. همچنین طی این مدت ۱۷ گزارش تخلف اداری به ثبت رسیده و ۳۲ نفر به هیئت های رسیدگی به تخلفات اداری معرفی شدند که شامل دو مدیر و ۳۰ نفر از دیگر کارکنان است.

رئیس کل بازرسی گیلان، با بیان اینکه سال گذشته ۴۳۸ پیشنهاد اصلاح امور به دستگاه های دولتی و عمومی ارسال کردیم، افزود: ۶۰ درصد این پیشنهادات اجرایی شده است. همچنین در نیمه نخست امسال ۱۵۳ پیشنهاد اصلاح امور داشتیم که در این راستا یکی از مدیران ارشد استان به انفصال از خدمت محکوم شد.

وی اثربخشی بازرسی ها را حین و بعد از بازرسی دانست و اظهار کرد: در سال گذشته موفق به لغو واگذاری ۷۵ مورد معدن در استان شدیم، زیرا این معادن ثروت ملی بوده و تاکنون پروانه بهره برداری ۴۰ معدن را ابطال کردیم تا زمینه واگذاری به افراد دارای اهلیت جهت ایجاد اشتغال فراهم شود. همچنین با توجه به واگذاری اراضی شهرک های صنعتی با یک صدم قیمت واقعی جهت اشتغالزایی، توانستیم ۳۴ هزار و ۸۸۷ مترمربع از اراضی شهرک های صنعتی را به ارزش ۵۲ میلیارد تومان آزاد و به دولت جهت بهره برداری بازگردانیم.

مسرور، با اشاره به ممانعت از تنظیم سند قطعه زمین ۱۰ هکتاری در شهر آستارا برای افراد مدعی مالکیت، خاطرنشان کرد: این زمین که ۲۹۵ میلیارد تومان ارزش دارد جهت دریافت سند دولتی به راه و شهرسازی واگذار شد.

رئیس کل بازرسی گیلان، یکی از اقدامات موثر این اداره کل در سال جاری را جلوگیری از خشکسالی اراضی کشاورزی دانست و بیان کرد: با کمک سازمان بازرسی و سازمان برنامه و بودجه اعتبار ۱۲۰ میلیارد تومانی مدیریت منابع آب به استان گیلان تخصیص یافت که به موقع تزریق شد.

وی از ارسال پنج گزارش هشدار زیست محیطی به دستگاه ها خبر داد و تصریح کرد: در حال حاضر ۹۲ فقره پرونده در دستگاه قضایی داریم و لذا باید برای نظارت وقف بگذاریم تا تخلف کاهش پیدا کند.

مسرور، یکی از مشکلات حوزه بازرسی را عدم توفیق در خصوصی سازی دانست و گفت: رشت الکتریک نتیجه خصوصی سازی های ناقص و ابتر است که با ورود بازرسی بعد از دو دهه احیا شد و اکنون به دنبال ایجاد واجد تولیدی متناسب هستیم تا اجازه تغییر کاربری این شرکت داده شود.

رئیس کل بازرسی گیلان، رودخانه های رشت را داغی بزرگ بر دل استان دانست و یادآور شد: مادامی که پسماند و شیرابه سراوان و ورودی های این دو رودخانه حل نشود، امکان لایروبی وجود ندارد. متاسفانه عدم ثبات مدیریتی به آفت بزرگی برای شهر رشت تبدیل شده و مردم متحمل این زین هستند.

وی با بیان اینکه ۹ دفن گاه پسماند استان در کنار دریا و رودخانه و در دل جنگل قرار دارد، اضافه کرد: در صورت عدم مدیریت پسماند، سایر رودخانه های گیلان نیز به سرنوشت زرجوب و گوهررود دچار می شوند و لذا نیازمند نگاه ملی هستیم.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code