دغدغه های فرهنگی(11)؛رضا حقی
۱۴۰۰/۰۷/۱۷ ۰۹:۴۸ چاپ
photo ٢٠٢١ ١٠ ٠٩ ٠٩ ٣٣ ٤٦

گیل خبر/ در پی فراخوان پایگاه خبری تحلیلی گیل خبر به منظور طرح مباحث حرفه‌ای و بیان چالش‌ها و مشکلات حوزه فرهنگ و هنر و همچنین ایجاد گفتمان توسعه فرهنگی توسط متخصصین امر در استان گیلان، از این پس ذیل عنوان "دغدغه‌های فرهنگی" شاهد مقالات، نقطه نظرات، نقدها و یادداشت های هنرمندان و فعالان فرهنگی خواهیم بود.

در یازدهمین شماره از سلسله مطالب "دغدغه‌های فرهنگی"، یادداشت استاد رضا حقی، مدرس و کارگردان تئاتر را میخوانیم:

در ادامه یادداشت قبلی بر جشنواره مجسمه‌های چوبی،با توجه به آسیب شناسی جشنواره و چشم انداز تبعین شده برای جشنواره،میتوان بخشهای ذیل را به جشنواره سال دیگر اضافه نمود.

در این جشنواره که دارای ۲۵ بخش مختلف است درباره یک موضوع یعنی درختان شهر، مردم را درگیر مسائل شهری می کنیم.

مجسمه های چوبی کوچک برای نگهداری در منازل یا محیط کار, در این بخش افراد بیشتری می توانند حضور داشته باشند و غرفه فروش آثار نیز داشته باشند.

صنایع دستی روی چوب که با استفاده از هنرمندان صنایع دستی و همکاری اداره گردشگری و صنایع دستی می توان انواع صنایع دستی مثل نقطه کوبی ، پتینه ، نما تور ، آینه کاری روی چوب را به صورت کارگاهی در محل جشنواره انجام داد. دارای بخش های آموزش و فروش می باشد.

شیشه و آینه کاری روی چوب که با حضور هنرمندان و صاحبان مغازه های شیشه بری این بخش فعال خواهد شد و با توجه به رنگ شیشه و چوب می تواند جذابیت های بالایی داشته باشد.

نقاشی روی چوب به منظور استفاده بهینه از تمام قسمت های چوب درختان از تیکه های اضافه مجسمه های درختی شهری گرفته تا چوب های کوچک به ظاهر به درد نخور و با استفاده از ظرفیت بالای آموزشگاه های تجسمی رشت _شصت آموزشگاه تجسمی_ و دانشجویان رشته نقاشی دانشگاه گیلان و همچنین دانشجویان آموزشکده نقاشی در سطح شهرستان و همچنین ظرفیت بی نظیر ۱۵۰ مهدکودک در سطح شهر قسمت نقاشی روی چوب در بخش کودکان و بزرگسالان این بخش خود یک پارک بزرگ مستقل برای اجرا می کند.ابن بخش جهت اجرا خود یک پارک جدا میخواهد.

چرم و چوب با استفاده از هنرمندان صنایع دستی صاحبان مغازه های سراجی و چند دوزی می توان محصولات خلاقانه بسیاری تولید و به فروش رساند.

لانه پرندگان به منظور انجام اقدام عملی محیط زیستی در سطح شهر با ضایعات چوب چوب های دور ریز و قطعات کوچک با استفاده از رنگهای شاد لانه پرندگان در اندازه های مختلف با توجه به جثه پرندگان برای آنان در سطح شهر که در فصل گرما و سرما سرپناهی داشته باشند آنان را صاحب خانه می نماید در این بخش ضمن داشتن همه مزایای زیست محیطی از حضور پرندگان و شنیدن صدای خوش و آن را در سطح شهر میتوانیم شاهد باشیم با تشویق مردم به خرید این نان ها و نصب آن بر روی درختان در سطح شهر که مناظر زیبا و دل انگیزی خلق خواهد شد هر شهر یک خانه یک پرنده.

لانه های حیوانات خانگی مثل سگ گربه مرغ خروس حداقل اقدام عملی در پاسداشت فرهنگ اصیل و بومی خودمان است داشتن سگ در در خانه مخصوص خود در حیاط خانه.

نقاشی و کلاژ روی درختان که توسط هنرمندان و کودکان در بخش نقاشی و هنرمندان و صاحبان مغازه های کاموا فروشی پارچه فروشی شلنگ و طناب در بخش کولاژ برگزار میگردد که با نگاه خلاقانه درختان پارک ها و خیابان های شهر را یک نمایشگاه دائمی بی نظیر در جهان تبدیل خواهیم کرد البته رنگ کردن درختان با رنگ های سفید با پایه آب برای حفظ درخت از سرما و گرما و بیماری در بسیاری از کشورها مرسوم است به‌نفع درختان است این کار می تواند با حمایت کارخانه های رنگ سازی عمومی مثل پار سیمین تامین بودجه شود و جایزه نفرات منتخب را نیز خود کارخانه های تولید کننده و با تبلیغات برند خود کارخانه در سطح شهر عهده دار شوند.

صنایع دستی تزئینی با چوب که با استفاده از هنرمندان و صاحبان کارگاه های چوب بری این بخش راه اندازی می شود با توجه به خلاقانه بودن و منحصر به فرد بودن کارهای ارائه شده این بخش می تواند بازدیدکنندگان بسیاری داشته باشد.

صنایع دستی چوبی بومی متاسفانه در مغازه های سطح شهر و به طور ویژه در پیرسرای رشت شاهد ارائه و فروش قاشق های چوبی تخته های چوبی آشپزخانه چینی و هندی هستیم در صورتی که رشت دارای سابقه دیرینه در ساخت و تولید این محصولات است بهترین زمان ارائه تولید کارگاهی و فروش آن توسط تولیدکنندگان این محصولات در این جشنواره است که تا عموم مردم در این بخش از نزدیک شاهد چگونگی تولید و سپس فروش آن در غرفه ها باشند.

کار خلاقانه با ریشه‌های چوب بسیاری از درختان سطح شهر در پارک ها و کنار خیابان ها علت طوفان های محلی و یا خشک شدن درخت از ریشه در می آیند این بخش منحصر به فرد و خلاقانه به طور یقین مشتریان زیادی خواهد داشت.

خراطی در این بخش رشت دارای استادکاران فراوانی در گذشته بود متاسفانه در سالیان اخیر کمتر از انگشتان یک دست در سطح شهر مشغول فعالیت هستند از تولید خودکار چوبی گرفته تا دستک راه پله و عصا و اسباب بازی ، در این بخش می توان از چند استاد کار بازمانده تجلیل نمود تا آنها بهتر دیده شوند و نسل آینده بتواند در کنار اینها بهانه جشنواره خراطی را آموزش ببینند تا این شغل نیز مانند بسیاری از شغل های دیگر از بین نرود.

درب چوبی شامل دو بخش نمایشگاهی در های چوبی قدیمی که هنوز در بافت قدیمی شهر حوالی کوچه هایی در ساغریسازان ،خمیران زاهدان ، پل عراق ،چله خانه ، خمیران چهلتن دیده می‌شوند و حس نوستالژی عجیبی برای عموم شهروندان دارد بخش ساخت و ارائه دربهای چوبی توسط نجار های قدیمی که تعداد آنها نیز در سطح شهر بسیار کم است چون نجارهای جدید ما دیگر ساخت این نوع درها را نمی دانند با توجه به انواع مواد عایق نانو بی رنگ و ضد اب می توان شهروندان را ترغیب به استفاده از این درهای چوبی برای ورودی نفر روی خانه ها نمود تا جایگزین درهای بی‌روح آهنی گردد حس دل انگیز با استفاده از مواد بومی و ایجاد برند شهری در دراز مدت در سطح شهر

چوب و نورپردازی در این بخش با استفاده از هنرمندان سایبان مغازه های الکتریکی به مدد انواع فراوان لامپ های جدید مناظر بی‌بدیلی در سطح شهر و داخل خانه ها می توان ایجاد نمود

نیمکت های چوبی در این بخش از هنرمندان صاحبان کارگاه های چوب بری و افراد صاحب اره موتوری که در رشت معمولاً در میدان زرجوب جمع می شوند استفاده می شود که باز هم با توجه به مواد نانو و ضد آب موجود در بازار میتوان فرهنگ انواع نیمکت خلاقانه برای استفاده در حیاط خانه ها استفاده نمود.

کار خلاقه با برگ در این قسمت عموم مردم در بخش های کودکان ، نوجوانان و سالمندان برگزار می گردد با توجه دپو برگ های پارک شهر جلوی ساختمان کانون پرورشی فکری می توان مشارکت بخش بزرگی از عموم مردم جامعه را در جشنواره شاهد بود.

کار خلاقه با شاخه های درختان در این بخش با استفاده از هنرمندان و دانشجویان رشته های هنری و کودکان که نگاه خلاقانه ای دارند می توان با استفاده از شاخه های خشک و رنگ حجم های بسیاری را خلق کرد به طور یقین این بخش خود یک پارک جدا می خواهد

انواع صندوق های چوبی هنوز در خانه های قدیمی شهری روستایی نمونه این صندوق ها دیده می شود صندوق جواهرات گرفته تا صندوق برنج ‌. متاسفانه از نسل صندوق سازان رشت فقط دو نفر در محله ی باقراباد رشت مشغول کار هستند بدون اینکه این حرفه ها را به نسل بعد انتقال داده باشند که با ورود هنرمندان صنایع دستی و نقاشان به این حرفه ای می توان محصولاتی خلاقانه که هم جنبه کاربردی دارد و هم جنبه های تزیینی به تداوم و تعالی این حرفه قدم برداشت مطمئناً تقدیر از این دو بازمانده می تواند نسل آینده را ترقیب به این کارنامه نمود

انواع ظریفکاری و منبت با چوب هنرمندان این رشته نیز با توجه به ناشناخته بودن این هنر در بین عموم مردم میتوانند خودشان را در جشنواره معرفی و آثارشان را به فروش برساند

خطاطی با چوب و خطاطی روی چوب با همکاری انجمن خوشنویسان رشت و صاحبان حرف سنگ قبر میتوان این بخش را راه اندازی نمود هنر خوشنویسی هنوز مشتریان خاص خود را در بین مردم داردش

بخش چوب فرش جایگزین خوبی برای سنگ فرش استفاده از مواد بومی به تنهایی یا مخلوط با سنگ، چمن، کاشی با استفاده از هنرمندان و بنا های سطح شهر ، به یقین راه رفتن روی چوب حس بهتری دارد تا راه رفتن روی سنگ فرش دارد

سر در و دروازه های چوبی عموم پارک های ما تا کنون یا المان ورودی ندارند یا المان با استفاده از مواد بومی اجرا نشده است این بخش می‌تواند در ورودی همه پارک های رشت اجرا گردد .

مشبک کاری با چوب در این بخش از هنرمندان مشبک کار با همکاری سازمان آموزش فنی حرفه ای استان که به اموزش این حرفه مشغول است برگزار میگردد ضمن اجرای کارگاهی مشبک کاران محصولات تولیدی خود را به فروش میرسانند و یا به درخواست شهروندان چهره درخواستی یا شعر درخواستی را تولید و به فروش خواهد رساند

انواع رمش (دیوار) خش رمش _پرچین_ رمش ها حتی در روستاها ما نیز دیگر دیده نمی شود دیواری سبک ، نوستالژیک، ارزان ،با شکل پذیری عالی با استفاده از هنرمندان و عموم مردم با اضافه کردن رنگ و فرم های هنری مناظر جالب و دیدنی خلق خواهد شد.

غذاهای هیزمی با توجه به داشتن پیشوند شهر خلاق خوراک رشت و روحیه غذا دوستی همشهریان این بخش گرما بخش کل جشنواره خواهد بود طبخ انواع غذاهای محلی روی هیزم که اساس پخت غذاهای محلی که سیستم طبخ طولانی مدت روی هیزم است صدای جلیز ولیز چوب و بوی غذاهای محلی شهر را بی قرار خواهد کرد .

در این راستا چقدر موجودی بانکی نظام، یعنی سرمایه اجتماعی را افزایش می دهیم ،چقدر شورونشاط ایجاد کرده ایم، چقدر حاضر شدیم مردم را ببینیم ،از هنرمندان گرفته تا صاحبان مشاغل مختلفی، مثل شیشه بر ،خراط، صندوقساز، کارگاه چوب بری ،ابزار یراق فروشی، و .... تجلیل از چندنفر هنرمند صنایع دستی خراط وصندوق ساز آنها را بزرگ نمیکند، مسئولین شهری را بزرگ نشان می دهد.برگزاری چنین جشنواره ای با مشارکت این همه صاحبین شغل مختلف برای اولین بار در دنیا است، که انجام می شود و ماه حصل کار،جشنواره در سطح شهر دیده می شود. مسئولین محترم شهری نیز با برگزاری چنین جشنواره هایی مردم را در طول سال می بینند ،وقتی مسئولین مردم را در طول سال دیدند، مردم هم آنها را موقع انتخابات می بیند.مشارکت مردم به حفظ محیط زیست و نگهداری فضای سبز به احساس تعلق و رضایت داشتن از فضای شهری و همراهی با مسئولین، با سخنرانی و بنر زدن انجام نمی شود،با راه های غیر مستقیم که در این یادداشت اشاره کردم انجام می‌شود مردم با عملکرد مسئولان شهری و کشوری با آن همراه می‌شوند نه باسخنرانی و تبلیغات مستقیم صدا و سیما که طی سالیان اخیر نشان داده است که معکوس جواب داده است.برگزاری چنین جشنواره هایی برکت و نفع اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی را برای شهروندان و مسئولین شهری به همراه دارد

در هر صورت منتظر می مانیم تا سال بعد تا شاهد برپایی پنجمین جشنواره با بخش های مختلف پیشنهادی باشید اگر برگزارکنندگان توانستند هر ۲۵ بخش را اجرا کنند قول میدهم پیشنهاد ۲۵ بخش جدید را سال دیگر به ستاد جشنواره ارائه دهم.