روزنامه همشهری در گزارشی خبر داد که مشکلات اقتصادی، خرید لباس نو را برای بسیاری از خانواده‌ها سخت کرده و بازار تاناکورا را رونق داده است.

گیل خبر/ به نقل از همشهری؛ در بخشی از این گزارش آمده: 

* گرچه این بازار سال‌هاست مشتری‌های پر‌و‌پا‌قرص و ثابت خود را دارد اما این روزها به‌خاطر گرانی‌ها و بحران اقتصادی، پای مشتریان تازه‌ای به این بازارها باز شده است.

* سال‌هاست این بازار مشتری‌های متنوع و مختلفی دارد اما در این میان تازه‌ترین مشتریان لباس‌های دست‌دوم افرادی هستند که به‌دلیل گرانی قیمت پوشاک راه‌شان به اینجا افتاده و طالب لباس دست‌دوم هستند.

* یکی از مشتریان، زنی است که در میان لباس‌های زمستانی تازه رسیده به‌دنبال کت کاموایی گرم و نرمی می‌گردد. تا چند سال پیش که دست‌هایش جان بیشتری داشتند و هنوز رگ‌های روی مچ دستش ورم نکرده بود، لباس زمستانی مورد‌نیازش را خودش می‌بافت؛«پاییز که می‌شد کاموا را دست می‌گرفتم تا هم گرم شوم و هم برای خودم و بچه‌هایم لباس و شال ببافم اما حالا درد مچ دست دیگر امانم نمی‌دهد. قیمت کاموا هم که سر به فلک کشیده. هر کلاف کاموا کمتر از 25هزار تومان نیست. لباس هم به همین نسبت گران شده. این بازار را یکی از آشناها به من معرفی کرده بود. امسال دومین سالی است که برای خرید لباس گرم به خیابان آذربایجان می‌آیم.»

* خانواده‌هایی که برای خرید لباس فرزندان و حتی کودکان و نوزادشان به اینجا می‌آیند هم کم نیستند.

* یکی از این مشتریان می‌گوید:«قیمت کاپشن بچگانه سر به فلک گذاشته. درحالی‌که این لباس تنها همین امسال تن بچه‌ها می‌شود». قید خرید کاپشن‌های ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومانی برای فرزند یک‌ساله‌اش را زده و به سراغ تاناکورافروشی‌ها آمده که کاپشن‌های خارجی نوزاد و کودک را با قیمت متوسط ۱۲۰هزار تومان به فروش می‌رسانند.

*قیمت لباس‌های پاییزی که این روزها در ویترین فروشگاه‌ها جا‌خوش‌کرده‌اند، کمتر از 400هزار تومان نیست اما متوسط قیمت تی‌شرت‌های ساده ایرانی این مغازه‌ها بین 70تا 100هزار تومان است. قیمت کفش تفاوت و تنوع بسیار بیشتری دارد و کیفیت و کاربرد آن در تعیین قیمت اثرگذار است؛ برای مثال کفش مخصوص کوهنوردی در بازار منیریه بین 20تا 30میلیون تومان قیمت دارد و کفش‌های چرم برای استفاده روزمره از 700هزار تومان آغاز می‌شوند. همین عدد و رقم‌هاست که خانواده‌های ایرانی را در ماه‌ها و سال‌های گذشته بیشتر از قبل به سمت استفاده از لباس‌های دست‌دوم سوق داده است؛ افرادی که این روزها به خیل مشتریان لباس‌های تاناکورا اضافه شده‌اند.

* یکی از فروشندگان می‌گوید: «ما مشتری‌های ثابتی داریم که سال‌هاست آنها را در این بازار می‌بینیم اما در 2سال گذشته و بعد از کرونا و بحران اقتصادی، مشتری‌های جدید هم به اینجا اضافه شده‌اند که به‌دلیل گرانی رو به استفاده از لباس‌های دست‌دوم یا استوک آورده‌اند. از طرفی مشتری‌های قدیمی هم با وسواس بیشتری خرید می‌کنند و میزان خرید مردم کمتر شده؛ در واقع مشتری‌های قدیمی‌ هم با احتیاط بیشتر و حساب‌شده‌تر از قبل خرید می‌کنند».