رپورتاژ خبری؛
۱۴۰۰/۰۷/۱۰ ۱۱:۵۶ چاپ
راهنمای خرید باربیکیو و گریل

باربیکیو و گریل

باربیکیو و کباب پز ها به اقسام مختلفی تقسیم میشوند که به نوع پخ غذا بستگی دارد یکی از پر مصرف ترین باربیکیو ها میتوان به گریل اشاره کرد در این مقاله شمارا برای خرید بهترین نوع گریل راهنمایی میکنیم.

آتشدان

از اتشدانها به غیر از استفاده برای گرم شدن میتوان به عنوان گریل نیز استفاده گرد. با قرار دادن یک توری روی ان تبدیل به یک گریل فوقالعاده میشود.

به نظر می رسد انتخاب بهترین نوع گریل، یکی از مهم ترین تصمیمات است. درست مثل خرید خانه، ماشین و یا خرید هایی از این دست. شاید این جمله آخر کمی اغراق آمیز باشد اما انتخاب وسیله ای که همیشه قرار است در حیاط باشد و مسئول آماده کردن غذا برای مهمان های ارزشمندتان است، عاری از اهمیت نیست.

باید بدانید چه نوع گریلی برای شما مناسب بوده و گزینه‌ های متعددی پیش روی تان قرار دارد. باید تصمیم بگیرید کدام یک با نیازهای تان همخوانی دارد. فاکتورهای متعددی در این انتخاب دخیل اند. مساحت جانبی، نوع پخت، کنترل ها و بسیاری دیگر از مشخصه ها که از اهمیت زیادی برخوردار هستند.

انواع گریل

گریل گازی

امروزه گریل های گازی بیشترین استفاده را در دنیا دارند. علت اش مشخص است. راحت، کارآمد و چند کاربره هستند. در واقع کامل ترین گریل برای یک مبتدی، همین گریل گازی است چون استفاده از آن کاملاً راحت است. با کمی تلاش، دمای گریل گازی به سرعت بالا رفته و غذای با کیفیتی برای دوستان و خانواده تهیه می کنید. همچنین گریل های گازی به خوبی تمیز می شوند. احتمالا برای همه این مورد بسیار چالش برانگیز است چرا که بعد از چند ساعت خوش گذرانی و صرف غذایی لذت‌بخش، تمیزکاری قدر عذاب‌آور خواهد بود. خود گریل های گازی هم مدل های مختلفی دارند مثل:

پروپان: گریل های گازی، یا با پروپان سوخت رسانی می‌ شوند و یا با گاز شهری. گریل های پروپانی قابلیت جابجایی دارند چون پروپان داخل مخزنی قابل حمل قرار دارد که می توانید از فروشگاه خریداری کنید. استفاده از گریل‌ های پروپان بسیار ساده است اما باید مخزن را مدام بعد از خالی شدن پر کنید.

گاز شهری: گریل های گاز شهری به خط لوله ثابت گاز وصل می شوند و اغلب برای گریل های توکار استفاده می شوند. اگرچه برخی گریل های غیر متصل می توانند از طریق گاز شهری سوخت رسانی شوند. گریل های گاز شهری، نیاز به رفت و آمد مکرر به فروشگاه و خرید سوخت را حذف می‌ کنند.

گریل های مادون قرمز: این گریل ها از طریق پروپان یا گاز شهری سوخت خود را دریافت می‌ کنند و متکی بر تکنولوژی مادون قرمز هستند که گرما را به صورت مساوی در کل سطح گریل پخش می‌ کنند. تکنولوژی مادون قرمز مانع از رسیدن شعله ها به توری فلزی می شود. گریل های مادون قرمز به خاطر عدم زبانه کشیدن و پخش منظم گرما معروفند.
 

گریل های سطح فلت: عموماً این نوع گریل ها توسط پروپان سوخت دهی می شوند و خود را با سطح تختی که دارند از دیگر مدل ها متمایز می کنند. از غذاهایی که روی این نوع گریل پخته می شوند فهمیده ایم که گریل ‌های سطح فلت غذا ها را آبدار تر ارائه می ‌کنند چون آب خارج شده از غذا به سطوح زیر گریل ریخته نشده و بخار نمی ‌شوند. گریل های سطح فلت معمولاً غذا هایی با طعم کم تر خوشایندی در قیاس با گریل هایی طبخ می ‌کنند که توری فلزی دارند و آب گوشت از پایین روی سینی می چکد و یا بخار می شود و دود به غذا برمی ‌گردد.

غیر متصل: یک گریل گازی غیر متصل قابلیت حرکت دارد که مزیت به شمار می آید. این گریل ها به چیزی متصل نیستند و تو کار بوده و به کابینت اتصال ندارند پس می توانید به آسانی به اطراف حرکت دهید. این گریل ها هم با پروپان، هم با گاز شهری سوخته می شوند.

گریل توکار: همان طور که از اسم اش مشخص است، گریل های تو کار به صورت دائمی هستند درست مثل کابینت ها و یا جزیره در آشپزخانه. گریل های تو کار برای آن هایی مناسب است که می‌ خواهند فضای خارجی آشپزی خود را به سطح بالاتری ارتقا دهند که همان گریل های مرغوب، فاخر و گران ترین در طیف خود است و یا جزیره باربیکیو.

با طراحی صحیح می توانید کارآمدی فضا و استفاده درست از آن را داشته باشید و گریلی قوی و مناسب در آشپزخانه خارجی خود تعبیه کنید. این گریل ها معمولاً از گاز شهری استفاده می کنند.

 

مزایا و معایب گریل گازی

مزایا

گریل های گازی می توانند غذا های خوشمزه ای بپزند از گوشت گاو گرفته تا ماهی، ماکیان، سبزیجات و بسیاری دیگر.

بسیار راحت اند. گریل‌های گازی به سرعت گرم و سریع خنک می شوند و زمان آماده سازی بسیار کمی نیاز دارند. به خوبی تمیز شده و اگر می ‌خواهید بعد از یک روز کاری سخت با گریل غذا درست کنید، این گریل گازی کاملاً مناسب شماست چون دیگر نیاز نیست نگران سر هم کردن و پاک کردن آتش باشید.

قیمت مناسبی دارد.

هزینه سوخت اش در مقایسه با ذغال یا گریل های پلت کم تر است.
 

معایب

غذای پخته شده روی گریل گازی فاقد عطر و طعم دودی است اما با این حال غذای خوشمزه ای ارائه می ‌کند.

ست هایی که به درستی و حرفه ‌ای ساخته نشده‌ اند گرما را به خوبی منتقل نمی ‌کنند. مطمئن شوید دستگاهی می ‌خرید که از موادی عالی درست شده است مثل استیل ضد خش

گریل های ذغالی

گریل های ذغالی هم استفاده بسیار گسترده ‌ای در سرتا سر دنیا دارند. برای استفاده از گریل ذغالی، از فروشگاه ذغال می ‌خرید تا آتش زده بشود. ذغال ها را آتش می زنید و بستری از ذغال ‌های مشتعل فراهم می ‌شود تا غذا را بپزند. پروسه روشن کردن ذغال و کنترل آتش و رساندنش به دمای مناسب تقریباً زمانبر است. بهترین بخش این گریل، غذای خوب پخته شده با عطر و طعم دود است که لذت بخش است.

گریل های ذغالی سنتی

گریل ذغالی سنتی، به سبک قدیم حالت بشکه ای دارد و رایج‌ ترین در میان همه انواع گریل است. این گریل ها معمولا از آهن ضخیم ساخته شده و دیگچه ای قابل تنظیم دارد بنابراین می توانید به آسانی آتش را کنترل کنید.

گریل های دیگچه ای (کتل)

گریل های ذغالی دیگچه ای معمولاً سایز کوچک تری دارند و سطح پخت هم نسبت به گریل ذغالی سنتی کم تر است. اسم این گریل از شکل خاص اش که شبیه دیگچه است گرفته شده است. وزنش سبک بوده و برای بردن در سفر و کمپ و اردو کاملا مناسب است.

 

مزایا و معایب گریل های ذغالی

مزایا

گریل های ذغالی گزینه مناسبی برای کباب پزهای حرفه ‌ای و آن هایی ست که نگران صرف وقت برای کنترل آتش نیستند.

برخی مدل ها مثل گریل های دیگچه ای وزن بسیار سبکی دارند و برای حمل بسیار راحت هستند.

معمولاً گریل های ذغالی در مقایسه با سایر انواع گریل ارزان تراند. بهتر است یک گریل ذغالی خوش ‌ساخت خریده شود حتی اگر کمی گران باشد. گریل های ارزان قیمت به خوبی به هم چفت نشده اند و گرما را نگه نمی دارند.

می ‌توانید انواع مختلفی از تکه های چوب را برای حصول طعم های گوناگون استفاده کنید.
 

معایب

کنترل آتش، زمان ‌بر است. داغ کردن ذغال ها و رساندن به دمای مناسب حدود ۳۰ دقیقه طول می ‌کشد. همچنین باید زمانی را برای پاک کردن خاکستر ها و خاموش کردن آتش بعد از اتمام پخت وپز سپری کنید.

نگه داشتن دمایی ثابت در هوای سرد یا حین وزش باد، سخت است.

ذغال گران ‌تر از گاز شهری یا پروپان است.

گریل های پلت

گریل های پلت گونه ‌ای از گریل اند که توسط چوب های کوچک طعم دار پلت سوخت ‌رسانی می‌ شوند. بنابراین گریل ‌های پلت از نظر تکنیکی، هیزمی به شمار می ‌روند و در نتیجه غذایی با طعم فوق العاده خواهید داشت. پلت های چوبی طعم های گوناگونی دارند از جمله چوب گردو، افرا، آلبالو، سیب جز چوب های محبوب برای گریل پلت هستند. همچنین یکی از پیشرفته ترین انواع گریل هستند. بسیاری از برند های درجه یک گریل پلت مشخصه‌ هایی دارند که باعث می شوند غذاها بهتر گریل شوند.

 

مزایا و معایب گریل پلت

مزایا

بسیاری از گریل های پلت ویژگی های برتری از نظر تکنولوژی دارند که اجازه می ‌دهند نحوه گریل را کنترل کنید.

غذا طعم مطلوب دودی خواهد داشت همچنین طعم های مختلفی در پلت ها وجود دارد

گریل های پلت به شکل اعجاب آوری تطبیق پذیرند و دود زای اصیل و واقعی دارند. اکثراً دامنه دمایی بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ درجه است بنابراین می ‌توانید استیک خود را دود دهید، گریل کنید و یا بپزید.

تمیز کردنش با تعبیه سینی خاکستر و سیستم های کنترل بسیار ساده است.
 

معایب

هزینه ‌های جاری برای تهیه چوب های پلت بالاست.

هزینه خریدش از متوسط تا گران است اما ارزشش را دارد.
 

گریل کامادو

گریل های کامادو عملا ذغالی حساب می ‌شوند اما لیاقت طبقه ‌بندی ای مجزا را دارند. این نوع گریل اخیرا بسیار محبوب و معروف شده است. در واقع گریلی سرامیکی است که خاستگاه اش به کشور چین و سه هزار سال قبل بر می ‌گردد. پیشرفت تکنولوژی تغییرات کمی به گریل کامادو داده است. ذغال های تکه ای چوبی، سوخت ‌گریل ‌های کامادو هستند و طعم دودی بی نظیری به غذا اضافه می کنند.

گریل کامادو سرامیکی

رایج ترین ماده مورد استفاده در ساخت این گریل، سرامیک است. یک گریل سرامیک با تحمل گرمایی بالا هیچ وقت ترک نمی خورد و گرما را به خوبی نگه می دارد بنابراین گریل های سرامیک گزینه مناسبی برای پخت پیتزا هستند چون دما را تا ۴۰۰ درجه می رسانند. به علت ساخت سیستم جریان هوای توکار، هوا به خوبی کنترل شده و غذا رو خوب سوخاری می کند.

گریل کامادو استیل ضد خش

این مدل هم از ذغال استفاده می کند. در برخی گریل های کامادو، پوشش خارجی هم از استیل ساخته شده است. اصلی ترین تفاوت بین استیل ضد خش و سرامیک در نگهداری گرما و وزن است. گریل کامادوی استیل، سبک تر بوده و گرمای زیادی را به نسبت نوع سرامیکی نگه نمی دارد.

 

مزایا و معایب گریل کامادو

مزایا

می توانید برای طولانی مدت غذا کباب کنید یا بپزید، بدون این که مدام آتش را کنترل کنید.

پشت مواد تشکیل دهنده و طراحی آن سه هزار سال تجربه قرار دارد.

گریل های سرامیکی دمایی بالغ بر ۴۰۰ درجه را نگه می دارند.
 

معایب

گریل ‌های کامادو مخصوصا نوع سرامیکی اش بسیار گران هستند و آن را به عنوان سرمایه گذاری بلند مدت در نظر بگیرید.

وزن شان سنگین بوده و قابل حمل نیستند.
 

گریل های برقی

همان طور که از اسم اش مشخص است، برای استفاده از آن از برق استفاده می ‌شود و جهت مصارف داخلی است چون دود آزار دهنده ندارد. اگر گریل به هر شکلی دود تولید می کند، آن را داخل منزل به کار نبرید چون خطرناک است و حداقل خسارتش آسیب به دیوارهاست. گریل های بدون دودی هستند که مخصوص فضاهای داخلی اند و می توانید در صورت نیاز آن ها را بخرید. گریل های برقی کوچک اند و برای استفاده روی پیشخوان آشپزخانه درست شده اند. اگر به دنبال راهی ساده جهت گریل سریع غذا ها هستید گریل برقی گزینه ای عالیست.

 

 

مزایا و معایب گریل های برقی

مزایا

کافیست دو شاخه را به پریز برق بزنید و پخت و پز را شروع کنید.

برای استفاده داخل خانه طراحی شده که بسیار ساده است و برای آپارتمان گزینه ای عالیست.

تمیز کردن و نگهداری اش آسان است.

هزینه ناچیزی دارد.
 

معایب

گریل های برقی اغلب مناسب پخت و پز برای مهمانی های بزرگ نیستند.

باید همیشه پریزی نزدیک دستگاه باشد.

طعم همیشگی دودی را نخواهید داشت.
 

گریل های قابل حمل

 این گریل ها زیرمجموعه سایر گریل ها هستند و بستگی به سوختی دارد که استفاده می کنند. ذغالی، پروپان، گاز شهری فرقی ندارد، می توانید این گریل را با خود همه جا حمل کنید. بهترین روش برای گرم کردن غذاها و کمپ استفاده از این نوع گریل است.

همرسانی کنید:

نظرات شما:

محمد 7 اردیبهشت 1401 ساعت 02:02

آتشدان ها محصولات بسیار زیبایی هستند که آتش را در یک محیط کنترل شده نگه میدارند .

این محصولات هیچ محدودیتی در طرح و سایز ندارند و شما می توانید آنها را در بی نهایت سایز طراحی کنید .

در این مطلب شما را با انواع آتشدان و مزایا و معایب آنها آشنا خواهیم کرد و کاربرد هر کدام را برای شما شرح خواهیم داد .

با مطالعه این مطلب می توانید یک انتخاب خوب برای فضای خود داشته باشید .

نظر دهید - پسندیدم 0

mehdiboy 27 فروردین 1401 ساعت 02:01

همه می دانیم که اولین و قدیمی ترین نوع باربیکیو، باربیکیو زغالی است. همانطور که مشخص است سوخت باربیکیو زغالی، چوب و زغال است. برای داشتن پختی یکنواخت لازم است تا چوب یا زغال به طور کامل برافروخته شود که برای اینکار حدودا ۴۵ دقیقه زمان نیاز است. مشتعل شدن زغال ها به وسیله الکل، آتش زنه و یا روش های دیگر انجام می شود. شاید در ابتدا روشن کردن باربیکیو زغالی کمی سخت و دشوار باشد اما باید گفت آماده سازی و کار با این نوع باربیکیوها نیاز به کمی تجربه و مهارت دارد که پس از چندین بار استفاده میسر خواهد شد.

نظر دهید - پسندیدم 0

نظر شما:

security code