معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: امید به زندگی و افزایش طول عمر به عنوان دستاورد نظام سلامت با سرعت بیشتر و توالی کمتر در حال ازدیاد است. امید به زندگی از ۶۴ سال در سال ۱۹۹۰ میلادی به ۷۲ سال در ۲۰۱۹ رسیده است.

گیل خبر/ به گزارش ایسنا ، دکتر علیرضا رئیسی در آستانه اول اکتبر "روز جهانی سالمند" گفت: بحث توانمندسازی سالمندان بسیار مهم است. باید از توانمندی سالمندان استفاده کرد، این کار به تقویت بنیه آنها از نظر روحی، روانی و جسمی و به نشاط ایشان کمک می کند.  

وی افزود: استفاده از تجربیات سالمندان، توانمندسازی و ایجاد فرصت های برابر یک امر ضروری برای سالمندان بوده و موجب نشاط جامعه می شود.

معاون بهداشت گفت: توجه نظام سلامت به فاکتورهای خطر و بیماری های غیرواگیر و واگیر در طول سال ها موجب افزایش امید به زندگی در جامعه شده است.

رئیسی افزود: ارتقای سن امید به زندگی در سال ۲۰۵۰ به ۷۷ سال خبر بسیار خوبی خواهد بود و نشان دهنده توجه نظام سلامت به علم و تکنولوژی است اما باید توجه داشت که با افرادی در رده سنی جدید مواجه می شویم که باید زیرساخت های مراقبت از آنها را فراهم کرد.

وی تصریح کرد: از هر ۱۱ نفر در سال ۲۰۱۹ یک نفر بالای ۶۵ سال عمر داشت که این عدد در سال ۲۰۵۰ به ۶ نفر خواهد رسید. این عدد بسیار قابل توجه است و باید برای این همه سالمند برنامه ریزی کرد.

معاون بهداشت خاطر نشان کرد: جمعیت ۶۵ سال به بالا در سال ۲۰۱۸ برای نخستین بار از جمعیت زیر پنج سال دنیا فزونی یافت. این تغییر سنی یعنی که نظام های سلامت باید چشم اندازهایی برای مواجهه با افراد زیادی که به سن بالای ۶۵ سال می رسند ترسیم کنند.

۱۰ درصد جمعیت ایران سالمند است

رئیسی افزود: آمار هشدار دهنده در ایران این است که جمعیت ۵ درصدی سالمندان در سال ۱۳۵۵ طی ۴۳ سال یعنی در سال ۹۸ به ۱۰ درصد رسید. مطابق برآوردها طی ۲۱ سال یعنی در سال ۱۴۲۰ این جمعیت به ۲۰ درصد جمعیت کل کشور می رسد.

معاون بهداشت گفت: سالمند سالم برای هر کشوری یک سرمایه است، ولی این سلامت نیازمند ایجاد زیرساخت‌های لازم و برنامه‌های مدون وقوی است.  

وی با اشاره به تصویب سند ملی سالمندی، تصریح کرد: این سند نیاز به همکاری تمام ارگان‌ها دارد تا ضمانت اجرایی پیدا کند.  

رئیسی در حوزه سالمندی و پاندمی، سالمندی را به عنوان یک عامل خطر شناخته شده در تمام دنیا دانست و گفت: سالمندان بیشترین آسیب ها را از کرونا  دیدند.  

وی اضافه کرد: بیش از ۷۴ درصد مرگ و میرهای کرونا از سالمندان بود. سالمندان بیماری های زمینه ای زیادی مثل دیابت، فشار خون، بیماری های قلبی دارند.  

واکسیناسیون سالمندان؛ اقدام عملی و فوری

معاون بهداشت گفت: افراد ۶۰ سال به بالا در ایران برای واکسیناسیون در اولویت قرار گرفتند و ۸۸ درصد آنها واکسینه شدند. متاسفانه بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد مرگ و میرها در ۱۲ درصد از سالمندان رخ داد که واکسینه نشدند.

رئیسی افزود: بنابراین اهمیت واکسیناسیون سالمندان را به عنوان یک اقدام فوری و عملی باید مد نظر قرار دهیم. باقیمانده سالمندان واکسینه نشده هنوز گروه در معرض خطر هستند و از همکاران بهداشتی می خواهم حتی اگر شده با مراجعه به منازل آنان را برای دریافت واکسن قانع کنند.

وی خاطر نشان ساخت: آموزش سیستم دیجیتال و تله مدیسین برای سالمندان جهت جلوگیری از خروج از منزل در پاندمی کرونا ضروری است. بحث روحی و روانی این عزیزان نیز باید مورد توجه قرار گیرد. جبران کمبود ارتباط با این عزیزان حتی از طریق فضای مجازی مهم است.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code