از آغاز پاندمی پژوهشگران بسیاری در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده‌اند که ظاهرا خطر ابتلا به ویروس "سارس کوو ۲"، عامل بیماری موسوم به کووید۱۹ در میان مصرف‌کنندگان دخانیات از غیرسیگاری‌ها کمتر است.

گیل خبر/ به نقل از دویچه وله؛ با این پژوهش‌ها نگرانی سیگاری‌ها از ابتلا به کرونا تا حدودی کاهش یافت اما تقریبا تمام این تحقیقات بر دیگر عوارض و خطرات مصرف دخانیات مهر تائید زده‌اند.

این پدیده که به آن "پارادوکس سیگاری‌ها" هم گفته می‌شود در پژوهش‌های بسیار دیگری هم تائید شده گرچه مکانیسم و علت دقیق ابتلای کمتر سیگاری‌ها به بیماری کووید۱۹ هنوز به طور قطعی و کامل روشن نشده است.

اکنون به نظر می‌رسد که گروهی از پژوهشگران در شهر هیروشیمای ژاپن به پاسخی برای فهم این پدیده و ارتباط مصرف دخانیات و تاثیر آن بر پیشگیری نسبی از ابتلا به کرونا نزدیک شده‌اند.

آنگلا گلینگمولر، همکار بخش مرکزی دویچه‌وله ۲۴ سپتامبر (دوم مهرماه) در گزارشی با اشاره به پژوهش دانشمندان ژاپنی می‌نویسد آنها تحقیقات خود را روی نقطه ورود ویروس به سلول، موسوم به ACE2 متمرکز کرده‌اند که پروتئینی است بر جدار بیرونی سلول که به عنوان گیرنده سارس کوو۲ عمل می‌کند.

ویروس کرونا از طریق شاخک‌ها یا تاج‌های خود به ACE2 متصل می‌شود و از این طریق وارد سلول سالم شده و آن را آلوده می‌کند.

هدف پژوهشگران ژاپنی از تحقیقات خود این بوده که مشخص کنند سلول‌ها تحت چه شرایطی تولید پروتئین گیرنده ACE2 را افزایش یا کاهش می‌دهند.

کیجی تائیموتو و همکاران او ابتدا در پی سلول‌هایی گشتند که در جدار بیرونی خود مقادیر زیادی ACE2 حمل می‌کنند. آنها سپس این سلول‌ها را برای ۲۴ ساعت در معرض عصاره دود سیگار با غلظت‌های متفاوت قرار دادند و به نتایج شگفت‌انگیزی رسیدند.

این بررسی نشان داد که هر چه غلظت عصاره دود سیگار بیشتر باشد پروتئین‌های گیرنده کمتری در غشای بیرونی سلول تولید می‌شود و امکان ورود ویروس به آنها کاهش می‌یابد.

پژوهشگران ژاپنی این پدیده را ناشی از تاثیر ماده به شدت سرطان‌زای موسوم به هیدروکربن‌های چند حلقه‌ای می‌دانند (که PAK یا PHA نیز خوانده می‌شوند) و به میزان زیادی در دود سیگار وجود دارند.

به عبارت دیگر PAKها که موادی به شدت سرطان‌زا هستند در این آزمایش به گونه‌ای فعال شده‌اند که نقش مهارکننده ACE2 را بر عهده گرفته‌اند و باعث کاهش قدرت نفوذ ویروس کرونا به سلول سالم می‌شوند.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code