محققان شرکت دانش بنیان پارسی گیل گیلان موفق به ساخت دستگاه ضدعفونی کننده هوا و سطوح با تکنولوژی پلاسمای اکسیژن و تیغه‌های نانوتیتانیوم شدند.

گیل خبر/ به نقل از دانشجو؛ عباس رنجی، مدیر عامل شرکت پارسی گیل مستقر در پارک علم و فناوری گیلان از ساخت دستگاه ضدعفونی کننده هوا و سطوح خبر داد و گفت:  این دستگاه با تکنولوژی پلاسمای اکسیژن و تیغه‌های نانوتیتانیوم کار می‌کند، تکنولوژی پلاسما یک تکنولوژی عمومی است که یک فضای پلاسما را ایجاد می‌کند تا بتواند یون منفی اکسیژن تولید نموده که با آن میکروارگانیسم‌های هوا از جمله ویروسها، باکتری‌ها و قارچ‌ها را اکسید کرده و از بین ببرد.


رنجی در ادامه مطرح کرد: این کار در دو مرحله انجام می‌گیرد؛ اینکه هوای محیط هنگام عبور از این محیط پلاسما ضدعفونی می‌شود و همچنین یون‌های منفی اکسیژن که در هوا منتشر هستند، می‌توانند محیط را ضدعفونی کنند؛ به عنوان مثال ویروس‌هایی که روی سطوح و یا روی لباس انسان هستند را می‌تواند ضدعفونی کند.


مدیر عامل شرکت پارسی گیل اظهار داشت: ویروس‌ها با توجه به سنگینی دیواره چربی که دارند به سطوح می‌چسبند و معمولاً ۲۰ درصد در هوا معلق هستند؛ بنابراین یکی از مزیت‌های این دستگاه از بین بردن این نوع ویروس‌ها در هوا و سطوح است.

وی افزود: دستگاه‌های تصفیه کننده هوا که دارای فیلتر هستند به هیچ عنوان نمی‌توانند در محیط از ویروس کرونا رو از بین ببرند؛ چرا که ویروس کرونا و همه ویروس‌ها بر روی سطوح هستند و درصد کمی در هوا معلق می‌شوند.


رنجی با اشاره استفاده دانش فنی در تولید این دستگاه خاطرنشان کرد: فناوری‌های مختلفی در حوزه پلاسما در دنیا تولید شده است. پتنت دستگاه ما براساس پلاسمای اکسیژن از فناوری نانوتیتانیوم است که بر روی آلومینیوم که مانع تولید گاز ازون می‌شود.

وی ادامه داد: کوارتزی که در قسمت تولید پلاسما استفاده شده در مقابل میدان‌های الکتریکی ایجاد ارتعاش می‌کند که این ارتعاش باعث می‌شود که یون‌های منفی اکسیژن با گاز اکسیژن واکنش نشان ندهند و ازون تشکیل نشود.


این محقق رودسری تاکید کرد: از دیگر تفاوت‌های دستگاه ما با بعضی دستگاه‌های آلمانی این است که در آن‌ها رطوبت هوا در هنگام گذشتن از مولد‌های پلاسما به OH تبدیل می‌شوند و درنهایت تبدیل به یون H و یون منفی اکسیژن می‌شوند. یون H ضدعفونی کننده قوی‌ای هستند و برای ریه انسان بسیار خطرناک است؛ اما در دستگاه ما حرارت دستگاه بالاتره و دمای ۱۰۰ درجه رطوبت نسبی موجود در هوا را از بین می‌برد و از تولید OH جلوگیری می‌کنند. مزیت بزرگی برای دستگاه ما است.


مدیر عامل شرکت پارسی گیل بیان کرد: در حوزه ضدعفونی کردن یون منفی اکسیژن ترکیبات nox و sox را می‌شکند و گاز‌ها را از محیط حذف کند و گزارش‌ها نشان می‌دهد که بالای ۷۵ درصد کاهش دی اکسید کربن و بالای ۸۰ درصد مونوکسید کربن کاهش پیدا می‌کند که در کلان شهر‌ها در زمستان و یا در شهر‌های جنوبی و شهر‌های صنعتی ترکیبات sox خیلی زیاد است که گاز‌های بی بو و سمی هستند.