زنگ خطر اشتغال برای زنان در افغانستان به صدا درآمده است. زنان حق ندارند که در بخش‌های خصوصی و دولتی شاغل باشند.

گیل خبر/ ایلنا به نقل از لیبراستارت نوشت: حدود یک ماه از تسلط طالبان بر افغانستان می‌گذرد؛ اگرچه آن‌ها از تغییر اندیشه‌های خود و شرایط گذشته خبر داده بودند اما قوانین سختگیرانه‌ای علیه زنان وضع کرده‌اند که به استدلال این گروه، ریشه در اسلام دارد. اگرچه در ارتباط با آزادی زنان وعده‌هایی داده بودند اما هیچکدام محقق نشده است.

حمدالله نعمانی (شهردار جدید کابل) که از سوی طالبان به این سمت منصوب شده، روز یکشنبه ۲۸ شهریور به کارمندان زن شاغل در شهرداری دستور داد تا در خانه‌های خود بمانند و مردان جایگزین آن‌ها خواهند شد. پیش از تسلط طالبان بر افغانستان، حدود ۳ هزار زن در این کشور اشتغال داشتند؛ به نظر می‌رسد، با روی کار آمدن طالبان تمام این فرصت‌های شغلی از بین برود.

به گفته شهردار کابل، زنان تنها در بخش هایی می‌توانند اشتغال داشته باشند که فرصت حضور مردان در آن امکان‌پذیر نباشد. زنان در سراسر افغانستان نمی‌تواننند چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی اشتغال داشته باشند. اشتغال زنان، جرم محسوب می‌شود و خاطیان با مجازات سخت تنبیه خواهند شد.

 
به گفته وحیدالله هاشمی از مقامات ارشد طالبان، قوانین طالبان که منطبق بر شریعت الهی است؛ به زوی اعمال خواهد شد. بر اساس این قوانین، زنان حق ندارند تا در کنار مردان اشتغال داشته باشند.

پس از اخراج زنان کارمند شهرداری کابل، گروهی از زنان در اعتراض به حقوق پایمال شده خود مقابل وزارت امور زنان تجمع کردند. این گروه خواهان برخورداری از حق آموزش و اشتغال بودند. طالبان، وزارت امور زنان افغانستان را به وزارت «امر به معروف و نهی از منکر» تغییر داد.

 
«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد، روز سه‌شنبه (۲۳ شهریور) در صفحه توییتر خود نوشت: حضور ۲۰ساله زنان و دختران افغانستانی در عرصه اجتماعی باید حفظ شود.