رییس اتاق اصناف گیلان گفت: نبرد نابرابر کرونا و فعالیت اصناف اقتصادی منجر به شکست برخی از واحد های صنفی شد.

گیل خبر/ به نقل از ایسنا؛ کلماتی مانند محدودیت، تعطیلی و ممنوعیت تردد با شیوع کرونا در استان همنشین روزانه زندگی مان شده است و از همان آغاز کرونا، اقتصاد را مورد تهاجم قرار داد و بسیاری  مشاغل را به تعطیلی کشاند.

همزمان با شروع و گسترش کرونا برخی از مشاغل تعطیل شدند و بقیه اصنافی که به طور محدودی اجازه فعالیت داشتند نیز کم مشتری شدند زیرا افراد کمتری برای خرید راهی بازار می شدند و به این ترتیب واحدهای صنفی زیادی متضرر شدند.

در این میان فقط فروشگاه های عرضه کننده مواد غذایی مورد استقبال قرار داشتند زیرا نیاز هر خانواده از این طریق تامین می شد و دولت نیز برای رفع نیاز عمومی، تمام کالاهای اساسی و ضروری را از این مسیر در اختیار شهروندان قرار می داد.

تالارداران در صدر جدول اصناف آسیب دیده از کرونا

محمد شکریه رییس اتاق اصناف گیلان در خصوص اصنافی که در گیلان بیش از دیگر واحد های صنفی با شیوع کرونا متحمل خسارت شدند، اظهار کرد: تالارداران، فروشندگان کیف و کفش، لوازم التحریر و آرایشگاه های زنانه در گیلان بیش از دیگر اصناف از کرونا آسیب دیدند.

وی افزود: تغییر قیمت ارز و کاهش قدرت خرید منجر به برگشت خوردن چک های برخی از اصناف شد و حتی برخی از صاحبان این واحد های صنفی ناچار به تعطیل کردن واحدهایشان شدند.

بیکار شدن کارگران برخی از واحدهای صنفی در گیلان

شکریه به بیکارشدن کارگران واحدهای صنفی تعطیل شده نیز اشاره کرد و ادامه داد: کاهش اشتغالزایی در اصناف نه تنها به کارگران آسیب می زند، بلکه خانواده های این افراد را دچار درگیری مالی می کند.    

وی افزود: در صورت اختصاص تسهیلات کم بهره و افزایش قدرت خرید مردم می توان امیدوار بود که برخی از کارگران دوباره سرکار برگردند و این امر مستلزم توجه جدی دولت است.

شکریه با بیان اینکه گیلان 115هزار واحد صنفی دارد که 400هزار نفر در این واحد های صنفی مشغول به کار  هستند، تصریح کرد: ضربه به اصناف ضربه به اقتصاد کشور است و برای نجات اصناف از مشکلات موجود باید تدابیر لازم از سوی مسئولین صورت گیرد.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code