گیل خبر/ رضا حقی

چهارمین جشنواره مجسمه های چوبی به همت سازمان سیما ، منظر و فضای سبز شهرداری رشت برگزار و ۱۰ مرداد به کار خود پایان داد اولین دوره جشنواره با حضور ۸ هنرمند در زمان مدیریت آقای بشر دانش دومین دوره با حضور چهار هنرمند با مدیریت آقای محجوب و سومین دوره با حضور هفت هنرمند در زمان مدیریت خانم فلک دوست و چهارمین دوره با حضور پنج هنرمند در زمان مدیریت آقای قانع در پارک شهر جنب ساختمان کلاه فرنگی برگزار گردید . سالانه صدها جشنواره به منظور معرفی ظرفیت های فرهنگی و هنری و خوراکی و محصولات تولیدی شهرها در دنیا برگزار می گردد. برند نمودن یک شهر با توجه به مواد و محصول بومی همان شهر میتوان گام اول برگزاری یک جشنواره باشد.

به طور معمول این جشنواره ها اول در سطح شهر و استان و بعد منطقه ای و در طی یک برنامه ریزی دراز مدت جشنواره کشوری و بین المللی تبدیل می شوند. با برگزاری جشنواره می‌توانیم اهداف ذیل را در کوتاه مدت و بلند مدت برای چشم انداز آن در نظر بگیریم.

۱ : معرفی ظرفیت های سخت افزاری نرم‌افزاری شهر با توجه به موضوع جشنواره .

۲: برندسازی شهری در راستای جذب گردشگر و جذب گردشگر.

۳ : مشارکت مردم در خصوص برگزاری حرکت های جدید فرهنگی به منظور افزایش سرمایه اجتماعی.

۴ : ایجاد چرخه تولید و بازاریابی محصولات ارائه شده.

۵ : ایجاد اشتغال و به تبع آن کمک به اقتصاد شهری.

۶ : ایجاد فضای شاد و مفرح همراه با خلاقیت و نوآوری .

۷: تبادل فرهنگی و اقتصادی با شهر ها و کشور های دیگر در خصوص محصولات ارائه شده در جشنواره.

۸ : استفاده بهینه از ابزار فرهنگی هنری به منظور ارتقای سطح فرهنگی و اقتصادی عموم جامعه.

۹ : تشویق و ترغیب شهروندان به نگاه خلاقانه جهت کمک به بهبود فضای شهری کمک به معیشت خانواده و ایجاد شور و نشاط در جامعه.

۱۰ : ترغیب نسل آینده به منظور حفظ و اشاعه محصولات بومی جشنواره.

جشنواره مجسمه های درختی طی چهار دوره فقط با حضور چند هنرمند مجسمه‌ساز برگزار گردید متاسفانه بازتاب خبری خوبی نیز در رسانه ها پیدا نکرد درصورتیکه رشت دارای اساتید مجسمه ساز در سطح کشوری است و همین پنج هنرمند شرکت کننده در آخرین دوره یعنی آقایان رضایی کاکاوند ذوالفقارپور حسنی و غلامی هر یک دارای سوابق کشوری و حتی بین المللی هستند.

نداشتن بازخورد خوب در سطح جامعه و همچنین در سطح رسانه ها به چند عامل بر می گردد. 

۱- نداشتن دبیرخانه دائمی جشنواره در سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری رشت.

۲- نداشتن دبیر تخصصی جشنواره.

۳- نداشتن چشم انداز کوتاه مدت و بلند مدت برای جشنواره. 

۴- تعویض مکرر مدیران معاونان و کارشناسان سازمان مذکور

۵- عدم برنامه ریزی مدون سالانه برای برگزاری جشنواره

۶- اهمیت ندادن بدنه شهرداری نسبت به برگزاری جشنواره

۷- عدم ارتباط جشنواره با هنرمندان رشته های دیگر

۸- عدم ارتباط با عموم شهروندان

۹- عدم معرفی جشنواره در رسانه های کشوری و در نتیجه عدم بازخورد کشوری

۱۰- عدم جانمایی مناسب مجسمه های ساخته شده جشنواره های سال‌های گذشته

بنابر جمله معروف- حرمت مسجد را باید متولی نگه دارد- جشنواره امسال مورد بازدید شهردار نیز قرار نگرفت یعنی انعکاس جشنواره در مجموعه شهرداری نیز مورد اعتنا قرار نگرفت به طبع همانقدر بازتاب کمی هم در بین مردم و رسانه‌ها داشته است، در بخش دوم یادداشت در راستای رسیدن به اهداف جشنواره و درگیر کردن عموم مردم در جشنواره بخش های پیشنهادی جهت اضافه کردن برای سال آینده را خواهم نوشت.