چهارمین همایش ملی غرق شدگی با محوریت تروما و غرق شدگی در تاریخ 17/06/1400 به کار خود پایان داد

چهارمین همایش ملی غرق شدگی با محوریت تروما و غرق شدگی در تاریخ 17/06/1400 به کار خود پایان داد

گیل خبر/ به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات ترومای جاده ای دانشگاه علوم پزشکی گیلان،آخرین روز از چهارمین همایش ملی پیشگیری از غرق شدگی با محوریت «تروما و غرق شدگی» در تاریخ 17/06/1400 به صورت آنلاین برگزار گردید.

در ابتدا آقای دکتر علی داودی کیا کلایه (دکترای تخصصی پزشکی اجتماعی- دبیر علمی همایش  ) و آقای دکتر عنایت اله همایی راد (دکترای تخصصی اقتصاد بهداشت به عنوان دبیر اجرائی)، ضمن خوش آمدگویی به مدعوین و اساتید محترم به روشهای پیش گیری از موارد غرق شدگی در دریا و رودخانه و همچنین پیشگیری از موارد غرق شدگی در سدها اشاره کردند و همچنین اعلام کردند علت اصلی غرق شدگی در دریای خزر موج شکافنده می باشد و در مورد وجود امواج مختلف در رودخانه ها توضیحاتی را نیز ارائه کردند.

آقای دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک (رئیس مرکز تحقیقات ترومای جاده ای) در مورد تاریخچه مرکز تحقیقات تروما صحبت نمودند، و  اینکه آموزش و نقش رسانه ها و سایر عوامل تاثیر گذار اجتماعی در حوزه سلامت بسیار حائز اهمیت می باشد سخن گفتند، همچنین از افزایش غرق شدگی در ایام کرونا در غیر شهرهای شمالی بیان کردند و ایشان اذعان داشتند با تجربیاتی که طی سال های اخیر بویژه در اسفند 98 تا کنون در زمان کرونا بدست آوردیم بتوانیم در پسا کرونا از این تجربیات استفاده بهینه داشته باشیم و به شرایطی دست پیدا کنیم که ضامن سلامتی مردم باشد.

آقای دکتر علیرضا مغیثی (معاون فنی دفتر مدیریت بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی)

اعلام کردند غرق شدگی یکی از مشکلات جدی سلامت و بهداشت عمومی به ویژه در فصل تابستان می باشد و از آمار مرگ ناشی از غرق شدگی به تفکیک متغیرهای جمعیت شناختی در نقاط مختلف کشور صحبت کردند، و در آخر اذعان داشتند که  قانون گذاری در سطح منطقه ای جهت پیشگیری از غرق شدگی باید اصلاح گردد.

آقای دکتر حمید سوری (رییس کمیته اپیدمیولوژی کرونا در کشور و استاد اپیدمیولوژی دانشگاه شهید بهشتی) در ارتباط با بحث پیشگیری از غرق شدگی در مناطق آبی ، سواحل و مکان های روستایی مطالب مهمی را ایراد کردند.

آقای دکتر سیدتقی حیدری( استاد آمار زیستی و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز) اعلام داشتند آموزش از طریق رسانه ها و فضای مجازی و  همچنین آموزش در مدارس جهت پیشگیری از غرق شدگی الزامی می باشد.

خانم دکتر نعیما خدادادی( دکترای پرستاری-عضو پژوهشی مرکز تحقیقات ترومای جاده ای ) اظهار داشتند  مطالعات اپیدمیولوژی ارائه شده در این وبینار نشان می دهد که نیاز به ثبت دقیق تر می باشد و غیر از دریا ها به رودخانه ها و استخرها باید توجه بیشتری از نظر غرق شدگی شود. ایشان بیان کردند  مسائل روانشناختی متعاقب پیامد غرق شدگی مشخص نیست و نیاز به بررسی و مطالعات بیشتر نیاز می باشد.

خانم دکتر زهرا محتشم امیری(دکترای تخصصی پزشکی اجتماعی- معاون پژوهشی مرکز تحقیقات ترومای جاده ای دانشگاه علوم پزشکی گیلان) متذکر شدند که  مقالات ارائه شده بسیار کاربردی بوده  و از این که نسبت به غرق شدگی در کشور حساسیت هایی  ایجاد شده، حائز اهمیت می باشد و همچنین بیان کردند در سالهای آینده آموزشها به طوری باشد که شاهد کاهش روند غرق شدگی در سطح کشور باشیم.  

شایان ذکر است در این همایش بزرگ 58 مقاله از سرارسر کشور دریافت گردیدکه توسط کمیته علمی مورد بررسی قرار گرفته و در انتها 10 مقاله به عنوان مقالات واجد شرایط برای سخنرانی انتخاب شدند.

در این همایش که بیش از 700 نفر از دستگاها و سازمانهای اجرائی مرتبط، اعضای هیات علمی دانشگاهها و موسسات علوم پزشکی سراسر کشور شرکت داشتند در ساعت 13:00 به کار خود پایان داد.