فرشید عابدی
۱۴۰۰/۰۶/۰۲ ۲۳:۱۹ چاپ

گیل خبر/ فرشید عابدی

سرکار خانم تینا پاکروان

نویسنده و کارگردان محترم سریال خاتون
با سلام
ضرورت خطاب قرار دادن شما در نامه ای سرگشاده صرفا به علت عدم توجه جنابعالی به حساسیت های اجتماعی و فرهنگی لوکیشن انتخابی سریال است که متاسفانه خاطر مردم شریف استان گیلان را مکدر کرده است.

تاریخ، حقیقتش خوب است نه آن چیزی که به کام ما خوش‌تر باشد، در تاریخ معاصر و پیش انقلاب در تمامی مناطق ایران خوانین و کدخدایان با اشکال مختلف بخشی از بدنه قدرت منطقه به شمار می رفت و این خوانین جزئی بدنه اجتماعی و قومی همان اقلیم و منطقه بود. در هر منطقه اقشار غنی و فقیر، ارباب و رعیت، تاجر، دهقان مستقل، نظامی و... وجود داشت که استان گیلان نیز از این قضیه مستثنی نبوده و از اقتضایات زمانه تبعیت کرده است.

پخش قسمت های نخست سریال خاتون موجی از اعتراضات اهالی گیلان را به دنبال داشت که از منظر نگارنده به عنوان یک مخاطب غیر گیلانی به حق بود و باید به این اعتراضات پاسخ داده شود.

عدم آشنایی فیلمسازان از اقلیم، تاریخ، جغرافیا و فرهنگ مردم مناطق و اقوام در ساخت آثار سینمایی و سریال بارها و بارها تکرار شده، به عنوان مثال می‌توان به فیلم سینمایی بادیگارد اشاره کرد که کارگردان و نویسنده نمی دانند که تالاب بین المللی هامون در منطقه سیستان و در مرز افغانستان است که به اشتباه این تالاب را به منطقه بلوچستان و مرز پاکستان نسبت داده شد و سایر سیاه نمایی های فیلم مذکور و حتی فیلم سینمایی شبی که ماه کامل شد باعث رنجش خاطر بخشی از هموطنانمان می شود.

من و شما و سایر افرادی که به انحا متخلف سعی در نمایش دادن فرهنگ، هنر، تاریخ و سایر ویژگی های منحصر به فرد کشورمان داریم، با توجه کردن به نکاتی که می تواند موجب اعتراض واقع شود اثری را به نمایش بگذاریم که نه تنها موجب اعتراض واقع نشود بلکه به فخر اهالی لوکیشن سریال مبدل گردد و اگر این گونه نشد بدانید که آن همه سرمایه گذاری و تلاش برای ساخت چنین آثاری نتیجه مطلوبی نداشته است.

سرکار خانم پاکروان اگر تورقی در تاریخ استان گیلان داشته باشید متوجه خواهید شد همانطور که مردم عادی و رعیت آن زمان در گیلان، گیلانی بودند، خوانین گیلان هم بومی این استان بودند. تکلم دیالوگ رعیت به زبان گیلکی و تکلم دیالوگ ارباب و قشر غنی به زبان فارسی علی رغم کاراکتر جالب خاتون رویداد نازیبایی است که موجب خشم اهالی گیلان شده است.
عرصه هنر مهم ترین ابزار فرهنگ سازی است که اگر در زمینه تولید اثار کوتاهی و قصوری رخ دهد به صورت ناخودآگاه وجهه یک قوم بافرهنگ و با ریشه را می تواند در میان سایر اقوام دچار خدشه کند بنابراین باید نسبت به آن حساس بود. فکر نمی کنید یک عذرخواهی به اهالی محترم استان گیلان بدهکارید؟ من به جای شما باشم در صدد جبران قصور بر می آیم.

به امید روزی که مثل امروز نباشد.
با سپاس
فرشید عابدی
روزنامه نگار

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code