صاحب مقصودی
۱۴۰۰/۰۵/۳۰ ۱۴:۲۶ چاپ

گیل خبر/ صاحب مقصودی

سالهاست وقتی از ورود جدی شهرداری ها در ورزش سخن به میان می اید، عده ای متوسل به قانون می شوند و تیمداری حرفه ای را برای شهرداری ها ممنوع می دانند، حتی هیات های ورزشی که نزدیک ترین و مطلع ترین کلونی ورزشی جهت تیمداری در رشته های مربوطه هستند، هم با توسل به همین قانون، از تیمداری محروم هستند.

 در این میان شاید هیات های ورزشی بخاطر کمبود منابع مالی، از این ممنوعیت استقبال کرده باشند، اما شهرداری ها بخاطر وسعت منابع مالیشان، با استفاده از بند و تبصره های ریز و درشت، با ترس و لرز از تبعات احتمالی اش، گاها در عرصه تیمداری ورود کردند. تیم های فوتبال شهرداری تبریز و بوشهر و آستارا، یا تیم های والیبال شهرداری ورامین، ارومیه، قزوین و یا تیم های بسکتبال شهرداری گرگان، بندرعباس و گنبد و یا خیلی تیم های دیگر در لیگ های مختلف از این دست هستند، اما همه شهرداران این شجاعت و جسارت را نداشتند و ندارند.

 برای مثال ناصر حاج محمدی شهردار سابق رشت در حالیکه می توانست مثل شهرداران پیش از خود، در قبال تیمداری شهرداری رشت در رشته فوتسال عمل کند تا گزندی نیز متوجه وی نباشد، در اقدامی خارج از عرف - که فقط از توان یک فرد غیربومی بر می امد - همه تیمهای شهرداری را ممنوع الافعالیت کرد، تیم هایی که جملگی سالها بود در عرصه رقابتهای کشوری افتخار افرینی های فراوانی کرده و جوانان زیادی از همین شهر رشت را به جامعه بزرگ ورزش فوتسال کشور معرفی کرده بودند. او با این کار لطمه بزرگی به ورزش استان زد.

 آن روی سکه هم، وقتی وزارت ورزش و وزارت کشور به توان مالی و صد البته انگیزه و علاقه شهرداری ها، به انجام این کار پی بردند، از سال 1398 اقدام به نامه نگاری های فراوان و برگزاری جلسات تخصصی در این خصوص کردند تا شاید راهکاری برای این امر بیایند؛ راهکاری که بالاخره در نامه دوم خرداد 1399 مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان به عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور از آن پرده برداشته شد.

 سلطانی فر در این نامه تاکید کرد که تنها 16 باشگاه لیگ برتر فوتبال، تیم های حرفه ای محسوب می شوند و مشمول ممنوعیت پرداخت هرگونه وجهی از محل بودجه کل کشور قرار می گیرند و سایر باشگاه ها و رشته های ورزشی مانند والیبال، بسکتبال، فوتسال و ... که تاکنون ضوابط و استانداردهای ورزش حرفه ای برای آنان تعریف نگردیده، بدون لحاظ تبصره دو ماده 94 قانون برنامه ششم توسعه کشور، می توانند در زمره فعالیت های ورزش قهرمانی قرار گیرند.

 وزارت ورزش سلطانی فر حتی به این هم اکتفا نکرد و برای اینکه خیال وزارت کشور از این بابت را جمع کند، اقدام به تدوین لایحه نظام جامع باشگاه داری در جمهوری اسلامی ایران را کرد، لایحه ای که در راستای تعیین تکلیف باشگاه های ورزشی و ایجاد مشوق های لازم برای جذب سرمایه گذاران علاقمند در ورزش، همین یک ماه پیش یعنی در تاریخ بیستم تیر ماه 1400 به تصویب هیات وزیران نیز رسیده است و ششم مرداد به مجلس برده شد.

 در یکی از مهمترین بندهای این لایحه به صراحت آمده است که هرگونه تصدی گری دستگاه های اجرایی، موضوع ماده 5 قانون خدمات کشوری، " به استثنای شهرداری ها و هیات های ورزشی استانی، " در امر باشگاه داری و تیمداری در ورزش حرفه ای ممنوع است.

 حال که قانونگذار به صراحت اعلام کرده است شهرداری ها و هیات های ورزشی می توانند نه تنها تیمداری کنند بلکه تیمداری حرفه ای نیز بنمایند (یعنی در لیگ برتر فوتبال هم تیم داشته باشند) امید است یکبار دیگر شهرداری های کلانشهرها و شهرهای بزرگ که منابع مالی قابل توجهی دارند، نه فقط در راستای کسب شهرت که در راستای ایجاد بستر مناسبی برای پویایی جوانان شهر و ایجاد نشاط اجتماعی - چیزی که قانونا نیز بر عهده آنهاست - به تیمداری بپردازند.

 موضوعی که پیش از ابلاغ این لایحه به مجلس، مورد استقبال سید محمد احمدی شهردار رشت نیز قرار گرفته و با حضورش به همراه رییس شورا و دو تن دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر رشت، بر سر تمرینات تیم فوتسال امید شهرداری ، بارقه های امید را در دل جوانان رشت زنده کرد تا بار دیگر خرابه های شهردار پیشین را آباد نماید.

 گفتنی است، شهرداری رشت صاحب پنج تیم فوتسال در رده های پایه و بزرگسال بوده که همه آنها در رقابتهای کشوری کارنامه درخشانی داشته و حتی تیم امید با کسب سه عنوان قهرمانی، یک نایب قهرمانی و یک سومی در لیگ برتر امیدهای کشور، پرافتخارترین تیم در فوتسال پایه کشور محسوب می شود، که متاسفانه مورد بی مهری شهردار پیشین رشت قرار گرفت و همه سهمیه ها از بین رفت.

 اما احمدی آخرین شهردار شورای پنجم که با حمایت شورای ششم، اولین شهردار این شورا نیز لقب گرفت، در ابتدای هفته گذشته ضمن ارسال نامه ای به هیات فوتبال استان گیلان جهت اعلام آمادگی شورا برای حضور در مسابقات لیگ برتر امیدهای کشور؛ به اتفاق محمدحسین واثق کارگرنیا رئیس شورا و سید امیرحسین علوی و هادی رمضانی دو تن از اعضای شورای اسلامی شهر رشت، دوشنبه ۲۵ مرداد ماه بر سر تمرینات تیم امید شهرداری رشت حاضر شده و حمایت همه جانبه خود از این تیم را نیز اعلام کرد، اتفاق بزرگی که یقینا فوتسال گیلان را متحول خواهد کرد.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code