روش های زیادی برای افزایش وزن کودک وجود دارد، اما سعی کنید تا سالم ترین روش ها را برای افزایش وزن انتخاب کنید.

گیل خبر/ به نقل از بهداشت نیوز؛ وقتی کودکان در سن رشد هستند، باید توجه ویژه ای به تغذیه آنها داشته باشیم. وقتی کودکان لاغر باشند، مادران با چالش اضافه کردن وزن کودک مواجه می شوند.

 

فهرست غذاهای چاق کننده برای کودک (چاق شدن سریع کودکان)

روش های زیادی برای افزایش وزن کودک وجود دارد، اما سعی کنید تا سالم ترین روش ها را برای افزایش وزن انتخاب کنید. در ادامه انواع روش های چاق کننده کودک را به شما معرفی خواهیم کرد:

مرغ

مرغ از جمله غذاهای پرکالری با میزان زیادی از پروتئین است. خوردن مرغ می تواند نقش زیادی در افزایش وزن کودک داشته باشد. به علاوه، مرغ حاوی فسفر است که از پوسیدگی دندان ها و استخوان های کودک جلوگیری می کند. کلیه ها، کبد و سیستم عصبی مرکزی نیز از مصرف مرغ سود می برند.

غذاهای حاوی گوشت قرمز

گوشت های قرمز از جمله گوشت گوساله و گاو منابع طبیعی از آهن و چربی هستند که برای رشد و تکامل جنین مناسب است. گوشت از غذاهای مقوی برای کودکان کم وزن است، اما اکثر کودکان به سختی گوشت می خورند. در صورتیکه کودک با طعم گوشت مشکل دارد، سعی کنید تا خلاقیت به خرج داده و انواع طعم دهنده ها و چاشنی ها را به غذای کودک اضافه کنید و روش های پخت آن را تغییر دهید. اگر با این وجود، باز هم کودک تمایلی به خوردن گوشت ندارد، آب گوشت را به کودک بدهید. بهترین نوع گوشت برای وزن گیری و تقویت فرزندتان، گوشت های با استخوان مثل ماهیچه و قلم و ران است که مواد مغذی بیشتری دارند.

موز

موز سرشار از مواد غذایی است که می تواند به هضم سالم کودک کمک کند. موز حاوی فیبر، پتاسیم، منیزیم و ویتامین B6 است که آن را تبدیل به یک غذای پرکالری فوق العاده برای کودک می کند. موز برای افزایش وزن نوزاد بسیار مناسب است.

آووکادو

آووکادو سرشار از ویتامین های C و E و K و B6 است. این میوه همچنین حاوی پتاسیم، چربی، فیبر و اسیدهای چرب لوتئین، بتاکاروتن و امگا 3 است که همه آنها برای بهبود سلامت بدن مفید هستند. می توانید آووکادو را در اسموتی ها ریخته یا با شیرینی ها مخلوط کرده و به فرزندتان بدهید.

 انواع جوانه، دانه غلات و حبوبات

جوانه دانه هایی مثل گندم و عدس و لوبیا سفید، نخود و ماش و ... برای افزایش وزن کودک بسیار مفید هستند. جوانه ها را اکثرا به سالاد اضافه می کنند، اما با خشک کردن و پودر کردن جوانه می توان آنها را به سوپ و آش نیز اضافه کرد. مثلا جوانه گندم سرشار از ویتامین ها و املاح معدنی ضروری بدن از جمله ویتامین A است. این ویتامین برای بینایی، رشد کودک، شادابی و سلامت پوست، سلامت ریه ها و گلو مهم است. همچنین جوانه گندم می تواند خستگی و ضعف در کودکان را کاهش دهد. ویتامین B1 موجود در آن نیز برای حفظ تعادل سیستم عصبی بدن ضروری است. جوانه گندم در برطرف کردن بی خوابی، اختلالات قلبی و دیابت نیز مفید است.

تخم مرغ آب پز

از چاق کننده ترین غذاها برای کودکان، تخم مرغ آب پز است. این غذا سرشار از پروتئین و مواد معدنی مورد نیاز کودک مثل روی، فسفر و کلسیم است. این ماده غذایی را می توان یک ماده فوق العاده برای کودکان دانست، زیرا به ساخت ماهیچه ها و بافت بدن کمک می کند. برای تهیه این غذا کافی است تخم مرغ را بجوشانید و به شکل های مختلف تزئین کنید تا فرزندتان با دیدن آن هیجان زده شده و به خوردن آن علاقه نشان دهد.

ماهی سالمون

ماهی سالمون حاوی اسید چرب امگا 3 و ویتامین B12، سلنیم و کولین است که می تواند عملکرد شناختی و سلامت عصبی کودک را فراهم کند. این غذای خوشمزه برای سلامت کودک نقش حیاتی ایفا می کند.

قلم گوسفند یا گاو

اگر می خواهید غذای بسیار مقوی و چاق کننده ای برای کودک تهیه کنید، عصاره قلم گوسفند و گاو یکی از بهترین گزینه ها است. اضافه کردن عصاره قلم گوسفند و گاو به غذای کودک باعث افزایش املاح و مواد مغذی موجود در غذا می شود. می توانید قلم را مستقیما در سوپ یا آش بریزید. می توانید قلم را به مدت 2 ساعت در آب جوشانده و آب آن را به مدت 2 ماه در فریزر نگهداری کرده و به تدریج به کودک بدهید.

 عسل

عسل یک جایگزین فوق العاده برای قند است. عسل از 17 درصد آب و 82 درصد کربوهیدرات تشکیل شده است که می تواند وزن شخص را به طور سالم افزایش دهد. کافی است تا یک قاشق غذاخوری عسل را بر روی نان تست یا نان ساندویچی ریخته یا به پنکیک اضافه کنید. اما حتما دقت کنید که کودک قند مورد نیاز بدن خود را از مواد غذایی دیگر دریافت نکند، زیرا مصرف زیاد قند برای سلامتی او مضر خواهد بود.

 

شیر

شیر یک منبع کامل از پروتئین است. مصرف روزانه یک لیوان شیر می تواند به رژیم غذای یک فرد سالم کمک کند. شیر همچنین حاوی کلسیم، چربی و ویتامین های ضروری بدن است که برای حفظ و تشکیل استخوان ها و دندان های سالم ضروری است.

ماست

کودکان اغلب طعم ماست را دوست دارند، با این حال می توانید تنوع ایجاد کرده و ماست را با میوه ها مخلوط کنید. ماست حاوی کلسیم و پتاسیم است که به سلامت استخوان ها کمک می کند. برخی از ماست ها از جمله ماست های یونانی حاوی پروبیوتیک ها هستند که برای سلامت روده مفید است. پروبیوتیک ها می توانند به هضم و جذب سالم مواد غذایی کمک کنند.

روغن زیتون

روغن زیتون را می توانید به انواع سالادها یا غذاهای مختلف اضافه کنید. این روغن سرشار از آنتی اکسیدان ها، چربی های اشباع نشده و ویتامین ها است. حتی می توانید روغن زیتون را با کره ترکیب کنید تا میزان کالری آن افزایش پیدا کند.

نتیجه گیری 

اگر کودکتان کمبود وزن دارد، روش ها و غذاهای مختلفی برای افزایش وزن کودکتان وجود دارد. مهم این است که بتوانید از طریق مصرف غذاهای سالم وزن کودک را افزایش دهید. در این مقاله سعی شد تا غذاها و مواد مغذی که باعث افزایش وزن کودک می شوند را معرفی کنیم.