رئیس گروه دارویی برکت درباره دلایل تاخیر در تولید واکسن این گروه دارویی توضیحاتی ارائه داد.

گیل خبر/ به نقل از صداوسیما، دکتر حمیدرضا جمشیدی رئیس گروه دارویی برکت درباره علت عدم تولید واکسن برکت گفت: قرار بود تا پایان شهریور ۵۰ میلیون واکسن تولید کنیم اما تاخیر در صدور مجوز و مشکلات ناشی از تحریم و پیچیدگی فناوری تولید واکسن، سرعت کار را کم کرد و دستیابی به این عدد را یک ‎ماه عقب انداخت. فراموش نکنیم ۳۰ کشور اطراف ما حتی یک دوز واکسن کرونا هم نتوانستند تولید کنند.

او افزود: ما تجهیزاتی خریدیم اما یکی از کشورها قرنطینه شد و تجهیزات ۱۵ روز در فرودگاه معطل ماند. ما برای خرید دستگاه چند بار پول دادیم اما پولمان به دلیل تحریم مدام برگشت می‎خورد و شرکت تولیدکننده اگر پول دستش نمی‎رسید دستگاه را نمی‎فرستاد. 

تولید واکسن توسط 5 تا 6 کشور انجام شده که زیر ساخت های لازم را داشتند ولی ما از 27 آذرماه، کلنگ ساخت را زدیم که باید در این مدت 15 هزار متر مربع ساختمان می ساختیم و زیرساخت ها را آماده می کردیم و همزمان دانش فنی را باید توسعه می دادیم و امروز به نقطه ای رسیدیم که فاز یک، 3 و نیم تا چهار میلیون تولید می کند و فاز دو هفت تا هشت میلیون ظرفیت تولید دارد که صددرصد این فاز آماده است و در چند روز آینده اولین بک تولید فاز دو انجام می شود و در فاز سه هم 95 درصد تجهیزات آماده و نصب شده است و در 30 تا 40 روزآینده فاز سه را به بهره برداری می رسانیم.

به اندازه تولید ۵۰ میلیون دوز واکسن، مواد اولیه داریم

دکتر جمشیدی بیان کرد: ظرف ۲۰ روز آینده میزان مواد اولیه را به اندازه ۱۲۰ میلیون دوز می‌رسانیم. اینکه می‌گویند مشکل ژل، فیلر و کشت سلول داریم، دروغ است. کل سرمایه‎گذاری تولید واکسن برکت ۱۶۰ میلیون دلار است. 

او گفت: مقاله واکسن را برای ۱۰ مجله معتبر دنیا ارسال کردیم اما زمان انتشار آن دست ما نیست.

نتایج دو مطالعه فاز یک و دو به صورت مقاله علمی فرآیند داوری آن انجام شده و در پایان شهریور بعد از اینکه نتایج را به سازمان غذا و دارو دادیم مقاله فاز سه را هم چاپ خواهیم کرد.
آقای حسینی گفت: مقاله فاز یک فایزر در ۴ می ۲۰۲۰ شروع و ۷ ماه بعد در ۱۷ دسامبر چاپ شد و فاز یک و دو واکسن بهارات در ۱۳ جولای ۲۰۲۰ شروع و شش ماه بعد در می ۲۰۲۱ چاپ شد. فرآیند چاپ مقاله زمان بر است.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code