عضو کمیسیون کشاورزی با اشاره به دلایل افزایش قیمت مرغ در روزهای اخیر تاکید کرد که اگر تمهیداتی اندیشیده نشود، قیمت مرغ تا عید افزایش پیدا خواهد کرد و اگر دولت آینده تدبیر نکند و برجام امضا نشود قیمت‌ها در سال آینده غیرقابل کنترل است.

گیل خبر/ به نقل از ایلنا: ذبیح‌الله اعظمی ساردویی نماینده مجلس یازدهم به یکی دغدغه‌های کمیسیون کشاورزی اشاره کرد و درباره گران شدن قیمت مرغ بیان داشت: برای مرغ و تخم‌مرغ باید از سال قبل برای سال آینده برنامه‌ریزی کنیم تا نتیجه آن را ببینیم؛ اما از اواخر سال ۹۸ با برنامه‌ریزی غلط، کمبود نهاده‌ها و خوراک دام و طیور و رسیدن به مرحله جوجه‌کشی و جوجه‌سوزی، به تبع آن افزایش نرخ ارز و کاهش ذرت و جو که همچنان ادامه دارد و همچنین مافیاهایی که پشت وارد کردن نهاده.ها با ارز دولتی، احتکار کردن و عدم توزیع به موقع آن‌ها هستند، وضعیت به اینجا کشیده شده است. 

وی ادامه داد: در جلسه کمیسیون در یکشنبه هفته گذشته گفته شد که بیش از ۳ میلیون تن نهاده دامی در بندرهای بوشهر و ماهشهر و ۶ میلیون تن در کل کشور وجود دارد اما عامل اصلی و مشکل اصلی، نقل و انتقال آن‌ها است؛ یعنی روزانه باید حدود ۲۵۰۰ کامیون این بار را جابجا کند که متاسفانه کمتر از دو هزار کامیون وجود دارد؛ همچنین باید حدود ۱۵۰ واگن در روز بار جابجا کند که به حد نصاب نرسیده است؛ همین مسئله باعث شده است که قیمت مرغ و تخم مرغ افزایش پیدا کند. 

اعظمی تصریح کرد: امیدوارم برنامه‌ریزی انجام شود که دولت بعدی با این چالش روبرو نشود اما می‌توانم بگویم این وضعیت ادامه دارد. وزارت جهاد کشاورزی به جای اینکه سال قبل وضعیت بارندگی را نگاه کند از بهمن ماه در این مورد برنامه‌ریزی کرده است. مطمئن باشید اگر دولت آقای رئیسی تمهیداتی انجام ندهد، به ویژه تامین و توزیع به موقع نهاده‌های دامی، تا شب عید ما مشکل گرانی مرغ را خواهیم داشت. می‌توانم بگویم امضای برجام در این قسمت خیلی تاثیر دارد و در غیر این صورت در مرحله بعد که ارز ترجیحی را حذف کنیم و قطعاً در بودجه سال ۱۴۰۱ حذف خواهد شد، قیمت‌ها دیگر قابل کنترل نخواهد بود.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code