گیل خبر/ هفته انتهایی رقابت های لیگ یک در شرایطی برگزار شد که بادران برای صعود به لیگ برتر با دو تیم فجرسپاسی و هوادار رقابت نزدیکی داشت. با این حال تفاضل گل بهتر شاگردان کلانتری و عنایتی در شبی که هر سه تیم 57 امتیازی لیگ یک به پیروزی دست یافتند، رای به صعود فجر و هوادار داد.

در انزلی قابل پیش بینی بود که شاگردان امیدرضا روانخواه کار سختی برای کسب سه امتیاز داشته باشند، و در حالی بادرانی ها به پیروزی یک بر صفر دست یافتند که کرمانشاهی برای آنها 2 ضربه پنالتی گرفت؛ 2 پنالتی ای که دومی به هیچ وجه درست نبود و خود کرمانشاهی نیز ساعاتی بعد این اشتباه را به دلیل خستگی ناشی از طولانی شدن بازی عنوان کرد.

نماینده مردم انزلی در مجلس شورای اسلامی درخصوص اشتباهات داور این دیدار، با نوشتن نامه ای به رئیس فدراسیون فوتبال واکنش نشان داد و خواهان اعمال جریمه سنگین برای رضا کرمانشاهی داور مسابقه شد. در متن این نامه آماده است؛

جناب اقای عزیزی خادم رئیس محترم فدراسیون فوتبال

سلام وقت بخیر
عید قربان بر شما مبارک باشد

در خصوص داوری بازی ملوان-بادران از جنابعالی خواهشمندم که فقط فیلم دو پنالتی که اقای کرمانشاهی داور بازی علیه تیم ملوان و به نفع تیم بادران گرفت ملاحظه کنید.
جدای از داوری یک طرفه ایشان به نفع تیم حریف که زمینه عصبانیت بازیکنان تیم ملوان و اخراج بی مورد مربی ملوان را پدید آورد،انتظار می رود که نسبت به اینگونه رفتارهای غیرحرفه‌ای داوری که استنباط تبانی اشکار از آن به ذهن متبادر می شود،عکس العمل قاطع در چارچوب قوانین نشان دهید.
از نظر همه کارشناسان فوتبال در صورت عدم برخورد قانونی با داور بازی که در چنین شرایطی مساوی با محرومیت سنگین است، باعث اتفاقات ناگوار بیشتر در فضای فوتبالی کشور خواهد شد.
به باور کارشناسان و افکار عمومی چنین داوری مصداق واقعی فساد بارز در فوتبال ایران ارزیابی می شود و با اجرای قانون،جامعه ورزش دوست که بخش قابل توجهی از آن را جوانان تشکیل می دهد الگوی مناسبی از حاکمیت عدالت در فضای ورزشی ایران اسلامی را مشاهده می کنند.
به اطلاع جنابعالی می رساند ذهنِ تاریخی مردم انزلی و استان گیلان معطوف به چنین ناداوریهایی در بازی آخر ملوان در سال 95 مشهد مقدس است که منجر به سقوط این تیم ریشه دار به لیگ یک شد، و این در حالی است که کسی در فوتبال ایران پاسخگو نبود.
اینجانب باور دارم که شما می توانید مظهر مبارزه با فساد باشید در این صورت از شما نامِ نیکی در فوتبال ایران به باقی خواهد ماند.

مسئولیت پیگیری درخواست افکار عمومی و موکلین بنده، براساس قانون اساسی و قسم نمایندگی باعث می شود، پیگیری رفع ناداوری اعمال شده را در دستور کار قرار گیرد.


با تجدید احترام
احمد دنیامالی نماینده مردم شریف بندر انزلی

همچنین پژمان نوری، مدیرعامل باشگاه ملوان نیز در مصاحبه ای که با سایت رسمی باشگاه ملوان داشت نسبت به اتفاقات داوری در بازی هفته آخر واکنش شدیدی نشان داد و معتقد است سوت داوران خریداری می شود.

در این مصاحبه پژمان نوری در مورد اتمام فصل اخیر لیگ دسته اول فوتبال کشور گفت:
قبل از هر صحبتی از تمامی مجموعه باشگاه ملوان که فصل گذشته خالصانه برای سربلندی نماد شهرمان و افتخار خطه شمال کشور زحمت کشیدند، تشکر می کنم. هزینه های سرسام آور باشگاهداری وقتی از طرف نهادها و سازمانهای دولتی حمایت مالی نمی شوید واقعا" کمرشکن است آن هم برای باشگاهی که در تمامی رده های آقایان و همچنین بانوان تیمداری می کند. به همین دلیل بر خود واجب می دانم از طرف همه دوستداران ملوان از جناب آقای مهندس پوررشید که با قلب بزرگشان یک تنه بار مالی باشگاه ملوان در فصل گذشته را به دوش کشیدند تشکر کرده و برای ایشان بهترینها را آرزو کنم.

وی ادامه داد: در فصلی که گذشت به عنوان مدیرعامل یکی از ریشه دار ترین باشگاه های فوتبال کشور سعی کردم تنها به اداره امور باشگاه خودمان مشغول باشم و از هیاهو و جنجال که به نظر می رسد سکه رایج فوتبال ایران است دوری کنم و البته به همین سبب بارها مورد شماتت دوستان قرار گرفتم.
اما اتفاقی در هفته پایانی لیگ و در زمین خودمان افتاد که برای هیچیک از علاقمندان واقعی فوتبال قابل هضم نیست! یک داور دیگر چکار باید بکند تا همگان بفهمند که قرار بوده بازی را به نفع حریف در بیاورد؟ وقتی ما که نتیجه این مسابقه در رتبه تیم مان در جدول تاثیرگذار نیست برای ارایه یک فوتبال شرافتمندانه با تمام قوا در میدان حاضر می شویم و بارها تا آستانه فرو ریختن دروازه حریف مدعی صعود خود پیش می رویم، پنالتی هایی که از سوی داور به تیم مقابل تقدیم شد را کجای دلمان بگذاریم؟

نوری خاطرنشان کرد:آقایان ما تازه وارد این فوتبال نشده ایم. ملوان سالهای سال است که از داوری ها ضربه خورده و اتفاقا" با شاهکارهای همین داورهای محترم ( خورشیدی و کرمانشاهی ) به لیگ یک سقوط کرد و تا مرز انحلال پیش رفت. بنابراین حتی تصور این که اینها فقط اشتباهات سهوی داوری است توهین به شعور خودمان است! چطور می شود فکر کرد این فساد تا بالاترین درجات فدراسیون نفوذ نکرده وقتی با افراد خاطی به شدت برخورد نمی شود تا دیگر کسی به خود اجازه ندهد زحمات یک فصل تلاش شرافتمندانه یک مجموعه را به باد دهد؟تا کی باید نجابت کنیم و ساکت باشیم؟ مگر دفعه قبل که در مسابقه لیگ با خیبر آن اتفاقات افتاد و موجب واکنش شدید سرمربی مان آقای زارع شد، چه کردند؟

مدیرعامل ملوان با اشاره به تکرار ضعف های داوری در بازی های ملوان گفت:در مسابقه امیدهای مان در خرم آباد هم به این بهانه که نمی توانند امنیتم را تضمین کنند مانع ورود من به محل برگزاری مسابقه شدند. به آنها گفتم مهم نیست تا اینجا نیامده ام که بیرون ورزشگاه بمانم. اما در نهایت با اصرار کادر مربیان مان از حق خودم گذشتم. چه شد؟ مربیان مان را مورد ضرب و شتم قرار دادند و سر دروازه بان مان را شکستند تا با اسکورت نیروی انتظامی ورزشگاه را ترک کنند. واکنش فدراسیون چه بود؟ دعوت به خویشتنداری!

وی در ادامه گفت:می دانم بعد از این صحبت ها به کمیته اخلاق احضار می شوم. با سری بالا و با افتخار برای دفاع از شرافت خودمان و روح فوتبال حاضر خواهم شد و ثابت می کنم آقایان و دوستان شان آمدند در انزلی و سوت داور را خریدند!

مدیرعامل ملوان در پایان اظهار داشت: جالب نیست که همه این حاشیه ها باز هم در آستانه بازی مقابل خیبر ( این بار در مسابقه حساس حذفی ) برای تیم مان ایجاد شده است؟
باور کنید این رسم جوانمردی نیست که برای پیروزی تیمهای محبوب تان سر بقیه تیمها را ببرید! اما ما بازهم شرافتمندانه حرفمان را داخل زمین خواهیم زد و این بار شاهدانی به وسعت همه ایران خواهیم داشت!