سخنگوی سازمان نظام پزشکی تصریح کرد: بسیاری از بیمارستان های کشور با کمبود ونتیلاتور پرتابل و ثابت مواجه شده اند و بسیاری از دستگاه های اکسیژن ساز کشور فرسوده هستند.

گیل خبر/ به نقل از رکنا: حسین کرمانپور با اشاره به کمبود تجهیزات بیمارستانی لازم برای درمان بیماران کرونایی اظهار داشت: همین مساله باعث می شود که در پیک های کرونا از جمله موج پنجم که اکنون با آن دست و پنجه نرم می کنیم، نه تنها پایتخت بلکه تمام بیمارستان های کشور با کمبود اکسیژن مواجه شوند. همچنین ما در شهرهای بزرگ در هنگام بروز پیک های کرونا با کمبود اکسیژن ساز، ونتیلاتور پرتابل و ... مواجه می شویم.

حدود یک ماه است که شیوع گسترده سویه دلتا ویروس کرونا موجب آغاز موج پنجم کرونا در کشور شده است. هم اکنون 169 کشور در موج پنجم کرونا در وضعیت قرمز قرار دارند. همزمان قاسم جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت نیز دستور داده است که با توجه به شیوع گسترده نوع دلتا ویروس کرونا در کشور، تمام ظرفیت همه بیمارستان های کشور به بیماران کرونایی اختصاص یابد. این در حالی است که به گفته سخنگوی سازمان نظام پزشکی کشور، بسیاری از بیمارستان ها حتی در تهران با کمبود تجهیزات پزشکی لازم برای درمان بیماران مبتلا به کرونا مواجه هستند.

بیشتر تجهیزات درمانی کشور فرسوده هستند
رئیس بخش اورژانس بیمارستان سینا با اشاره به تاثیر تحریم ها در کمبود امکانات درمانی کشور گفت: بسیاری از دستگاه های بیمارستان های بزرگ کشور در حال فرسوده شدن هستند یا اساسا طبق استانداردهای جهانی از رده خارج شده اند. مسئولان بیمارستان ها نیز می دانند که باید این دستگاه ها را تعویض کنند، اما به دلیل افزایش قیمت دلار و دشوار شدن مبادلات مالی بر اثر اعمال تحریم های سختگیرانه، هزینه تهیه بسیاری از تجهیزات بیمارستانی نسبت به سه سال گذشته حتی بیش از ده برابر شده است.

وی افزود: این مسائل باعث می شود که در بسیاری از بیمارستان های کشور هم استفاده از تجهیزات پزشکی با احتیاط بالایی انجام شود و هم در به‌روزرسانی امکانات درمانی خست خاصی به خرج داده شود؛ به نحوی که حتی در بیمارستان های خصوصی نیز بسیاری از تجهیزات پزشکی مستهلک شده اند و این بیمارستان ها هم توانایی به‌روزرسانی تجهیزات خود را ندارند.

کمبود محسوس امکانات مورد نیاز برای درمان کرونا
سخنگوی سازمان نظام پزشکی با اشاره به کمبود برخی تجهیزات بیمارستانی لازم برای درمان بیماران کرونایی عنوان کرد: بسیاری از بیمارستان های کشور با کمبود ونتیلاتور پرتابل مواجه هستند و البته ونتیلاتور ثابت نیز در برخی استان های کشور به اندازه کافی وجود ندارد. همچنین بسیاری از دستگاه های اکسیژن ساز کشور فرسوده هستند. همین مساله باعث می شود که بیمارستان ها در پیک های شدید کرونا با کمبود اکسیژن مواجه شوند. این در حالی است که 99 درصد بیمارانی که به کرونا مبتلا می شوند، به اکسیژن نیاز دارند.

سخنگوی سازمان نظام پزشکی ادامه داد: در پیک های کرونا از جمله موج پنجم که اکنون با آن دست و پنجه نرم می کنیم، نه تنها پایتخت بلکه تمام بیمارستان های کشور با کمبود اکسیژن مواجه می شوند، چراکه اساسا تا قبل از کرونا ما گمان نمی کردیم که فرسودگی دستگاه های اکسیژن ساز می تواند برایمان دردسرساز شود، در دوره شیوع کرونا نیز با وجود تامین تعداد زیادی از این دستگاه، بازهم اکسیژن سازهای موجود نمی توانند به اندازه کافی اکسیژن مورد نیاز بیماران را تامین کنند و تحریم ها نیز مانع از آن شده است که بتوانیم به راحتی اکسیژن سازهای بیمارستان های کشور را به‌روزرسانی کنیم.

وی با بیان این که بسیاری از بخش های ICU بیمارستان های کشور با کمبود فیلتر و وسایل یدکی مورد نیاز بیماران مواجه هستند، عنوان کرد: متاسفانه در حالی بسیاری از بیمارستان ها دچار کمبود این تجهیزات هستند که همراهان بیماران گاهی ناچار می شوند برای تهیه همین فیلترهای مخصوصی که در  ICUها استفاده می شود، به بازار آزاد مراجعه کنند و آنها را با قیمت های گزاف تهیه کنند.

کمبود شدید ونتیلاتور پرتابل در بیمارستان های کشور
کرمانپور در همین راستا با تاکید بر کمبود شدید ونتیلاتور پرتابل در بسیاری از بیمارستان های کشور اظهار داشت: ونتیلاتور پرتابل زمانی به کار می آید که نیاز باشد بیمار تنفسی بدحال از یک بخش بیمارستان به بخش دیگر منتقل شود و با توجه به این که در موارد بسیاری پیش می آید که نیاز به دریافت MRI یا عکس رادیولوژی از این بیماران وجود دارد، ونتیلاتور پرتابل نقش مهمی در درمان تمام بیمارستان های مرجع کرونا ایفا می کند.

رئیس بخش اورژانس بیمارستان سینا ادامه داد: متاسفانه اکنون بیشتر بیمارستان های کشور با کمبود شدید ونتیلاتور پرتابل مواجه هستند؛ به نحوی که طبق استاندارد در اورژانس یک بیمارستان مرجع کرونا باید 10 ونتیلاتور پرتابل وجود داشته باشد، ولی ما در اورژانس بیمارستان سینا فقط سه ونتیلاتور پرتابل داریم که ده سال است از آنها استفاده می کنیم. با توجه به قیمت بالای این دستگاه نیز نه تنها بیمارستان سینا، بلکه هیچ بیمارستانی به راحتی از پس خرید ونتیلاتور پرتابل برنمی‌آید.

سخنگوی سازمان نظام پزشکی کشور در همین راستا تاکید کرد: تمام این مشکلات و کمبودها مربوط به کلانشهرهای کشور است و ما در شهرهای بزرگ در هنگام بروز پیک های کرونا با کمبود اکسیژن ساز، ونتیلاتور پرتابل و ... مواجه می شویم. طبیعتا وقتی هم کلانشهرهای کشور این طور با کمبود امکانات درمانی دست و پنجه نرم می کنند، در مناطق محرومی مثل سیستان و بلوچستان نیز کمبود امکانات درمانی شدیدتر است.

بیمارستان های ایران ویلچر کم دارند
رئیس بخش اورژانس بیمارستان سینا ادامه داد: ویلچر وسیله ای نیست که چندان قابل تعمیر باشد و تمام بیمارستان ها باید در فاصله های زمانی نزدیک، ویلچرهای خود را عوض کنند. اما متاسفانه در ایران هنوز شرکتی پیدا نشده است که بتواند ویلچر با کیفیتی بسازد که عمری طولانی داشته باشد که هم بتوان از آن در سطوح سرامیکی استفاده کرد و هم روی آسفالت قابل استفاده باشد. به همین دلیل، بسیاری از بیمارستان های کشور یا با کمبود ویلچر مواجه هستند یا مجبورند هزینه های زیادی برای تعویض ویلچرهای خود صرف کنند.

وی افزود: همچنین در بیمارستان های ما ویلچرهایی که به تخت تبدیل شوند، به ندرت یافت می شود، چراکه تولید داخل آن وجود ندارد و اگر هم بخواهیم از کشورهای خارجی بخریم، برایمان بسیار هزینه بر می شود. این در حالی است که اگر این ویلچرها را به اندازه کافی داشتیم، در شرایطی مثل وضعیت کنونی که بیمارستان ها مملو از بیمار شده است و تخت خالی در اورژانس وجود ندارد، وجود این ویلچرها می توانست کمک مهمی به افزایش ظرفیت تخت های بیمارستانی کند.

اغلب دستگاه های تصویربرداری فرسوده هستند
رئیس بخش اورژانس بیمارستان سینا با اشاره به مشکلات مالی بیمارستان های کشور عنوان کرد: اکنون بیشتر بیمارستان های کشور حتی در بخش خصوصی با مشکلات مالی عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند و تقریبا همگی به کمک خیران سلامت نیاز دارند؛ به‌ویژه که قیمت دستگاه های پزشکی به شدت افزایش یافته است و به طور مثال، در شرایطی که در سال 97 خرید یک دستگاه MRI برای یک بیمارستان حدود یک تا دو میلیارد تومان هزینه داشت، در حال حاضر بیمارستان ها باید برای خرید این دستگاه بین 10 تا 20 میلیارد تومان هزینه کنند.

وی در پایان تصریح کرد: همین شرایط باعث شده است که اکنون دستگاه های MRI، سونوگرافی، CT اسکن و رادیولوژی بیشتر بیمارستان های کشور یا مستهلک باشند یا در بهترین حال به‌روز محسوب نشوند. دستگاه هایی هم که به‌روز شده اند، حقیقتا با خون جگر مسئولان بیمارستان ها به‌روز شده اند، چون در شرایط دشوار اقتصادی کنونی حتی بیمارستان های بخش خصوصی نمی توانند به راحتی این تجهیزات خود را تعمیر و به‌روزرسانی کنند.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code